×

MICE – speciální příloha časopisu KOMORA

Pátek 22. září 2023
Přihlásit se / Zaregistrovat se
ikona hodiny13. 7. 2020 14:14

Evropský parlament schválil nová pravidla pro autodopravce. Jaké změny je čekají?

Unijní novinky pro dopravce

Poslanci Evropského parlamentu dali zelenou úpravě pravidel pro přeshraniční silniční dopravu v Evropě. Změny, se kterými nové předpisy počítají, představují nepochybně největší zásah do nastavení mezinárodní přepravy v historii novodobé Evropské unie a čeští dopravci se na ně musí připravit. I přesto si ale troufám tvrdit, že nová pravidla respektují specifičnost odvětví a zároveň zajišťují vyváženost mezi ochranou řidičů a zachováním volného pohybu služeb v EU. Můžeme je proto považovat za vítězství.

Martina Dlabajová Martina Dlabajová autor

poslankyně Evropského parlamentu

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Úprava pracovních podmínek pro řidiče, upřesnění pravidel pro jejich vysílání za zakázkami v zahraničí nebo kabotáž, tedy přeprava v rámci jedné země, kterou dočasně zajišťuje dopravce z jiného státu již po vykládce převáženého nákladu za hranicemi. To jsou tři nosné pilíře nových pravidel pro autodopravce, o kterých se v médiích píše jako o takzvaném silničním balíčku a který minulý týden schválil Evropský parlament. Ještě před tím soubor pravidel posvětily členské státy.

Reforma dále počítá také s úpravou pravidel pro využívání schránkových společností, povinnými digitálními tachografy pro vozidla v mezinárodní přepravě do 2,5 tun nebo předpisy pro zajištění povinného odpočinku řidičů na konci týdne, který nesmí probíhat v kabině kamionů. Upravuje i dobu, po které se řidiči musí vrátit z cest domů.

I přesto, že jde o tvrdě dojednaný kompromis a pravidla zcela určitě nejsou dokonalá, jsem přesvědčena, že kamionové dopravě v Evropě pomohou. V odvětví sice platí regulace ze strany EU již dlouho, pořád se tu ale vyskytují nesrovnalosti způsobené odlišnostmi v jednotlivých národních legislativách členských zemí EU. Za velké vítězství pro české kamionové dopravce a řidiče proto považuji to, že je nová pravidla ochrání před chaosem a také zbytečnou administrativou spojenou právě s existencí různých pravidel v jednotlivých členských státech. Příkladem mohou být pravidla pro vyplácení mzdy nebo vysílání pracovníků.

Všechny schválené změny vstoupí v platnost po zveřejnění v Úředním věstníku EU. To se stane během několika týdnů. Pravidla pro vysílání řidičů nabydou účinnosti 18 měsíců po publikaci, úpravy doby odpočinku a návratu řidičů 20 dní po publikaci.

Nejnovější články

Názory
Úsudek, invence, zkušenost a odbornost zůstanou doménou lidí

Každý si mohl vyzkoušet, že umělá inteligence umí...

Jsem toho názoru, že revoluce nepřijde za rok...

Trendy
Dny AI představí samořiditelná auta i roboty

Dny AI 2023 odstartují 9. října v Brně,...

Nejširší záběr aplikací AI představí sekce zaměřené na...

Poslední sekce cílí na výzkum a veřejnou správu....

Expertní pohled
Efektivní komunikace s novináři aneb Jak na tiskovou zprávu

Tisková zpráva totiž představuje jeden z nejdůležitějších nástrojů...

Důležité jsou také citace, které dodávají tiskové zprávě...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Potřebujeme flexibilnější pravidla pro řidiče zájezdových autobusů

EHSV přijal text zaměstnavatelské skupiny, který volá po...

Sami řidiči prostřednictvím svých profesních asociací očekávají, že...

Aktuality
Na co všechno a za jakých podmínek lze získat dotace?

Stavební veletrh FOR ARCH v září proběhne již...

Jaké novinky se letos chystají? Za program Nová...

Co je možné v současnosti modernizovat a budovat...

Aktuality
Česká technologie pomáhá FBI hledat pohřešované děti

Od roku 2018, kdy Apify spojil své síly...

Zatím se iniciativa soustředí jen na Egypt, ale...