Úterý 25. června 2024
ikona hodiny13. 7. 2020 14:14

Evropský parlament schválil nová pravidla pro autodopravce. Jaké změny je čekají?

Unijní novinky pro dopravce

Poslanci Evropského parlamentu dali zelenou úpravě pravidel pro přeshraniční silniční dopravu v Evropě. Změny, se kterými nové předpisy počítají, představují nepochybně největší zásah do nastavení mezinárodní přepravy v historii novodobé Evropské unie a čeští dopravci se na ně musí připravit. I přesto si ale troufám tvrdit, že nová pravidla respektují specifičnost odvětví a zároveň zajišťují vyváženost mezi ochranou řidičů a zachováním volného pohybu služeb v EU. Můžeme je proto považovat za vítězství.

Martina Dlabajová Martina Dlabajová autor

poslankyně Evropského parlamentu

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Úprava pracovních podmínek pro řidiče, upřesnění pravidel pro jejich vysílání za zakázkami v zahraničí nebo kabotáž, tedy přeprava v rámci jedné země, kterou dočasně zajišťuje dopravce z jiného státu již po vykládce převáženého nákladu za hranicemi. To jsou tři nosné pilíře nových pravidel pro autodopravce, o kterých se v médiích píše jako o takzvaném silničním balíčku a který minulý týden schválil Evropský parlament. Ještě před tím soubor pravidel posvětily členské státy.

Reforma dále počítá také s úpravou pravidel pro využívání schránkových společností, povinnými digitálními tachografy pro vozidla v mezinárodní přepravě do 2,5 tun nebo předpisy pro zajištění povinného odpočinku řidičů na konci týdne, který nesmí probíhat v kabině kamionů. Upravuje i dobu, po které se řidiči musí vrátit z cest domů.

I přesto, že jde o tvrdě dojednaný kompromis a pravidla zcela určitě nejsou dokonalá, jsem přesvědčena, že kamionové dopravě v Evropě pomohou. V odvětví sice platí regulace ze strany EU již dlouho, pořád se tu ale vyskytují nesrovnalosti způsobené odlišnostmi v jednotlivých národních legislativách členských zemí EU. Za velké vítězství pro české kamionové dopravce a řidiče proto považuji to, že je nová pravidla ochrání před chaosem a také zbytečnou administrativou spojenou právě s existencí různých pravidel v jednotlivých členských státech. Příkladem mohou být pravidla pro vyplácení mzdy nebo vysílání pracovníků.

Všechny schválené změny vstoupí v platnost po zveřejnění v Úředním věstníku EU. To se stane během několika týdnů. Pravidla pro vysílání řidičů nabydou účinnosti 18 měsíců po publikaci, úpravy doby odpočinku a návratu řidičů 20 dní po publikaci.

Nejnovější články

Pohled z praxe
Závod ve vývoji umělé inteligence: Čína versus USA

Čínský gigant Sense Time nedávno ohromil svět představením...

Čínské úspěchy se neomezují jen na software, ale...

Společnost 01 navíc vyvinula i efektivní modely s...

Výsledky tohoto epického souboje titánů formují podobu naší...

Názory
Důvěra spotřebitelů v ekonomiku opět poklesla

Souhrnný indikátor důvěry vyjádřený bazickým indexem se sice...

Do důvěry spotřebitelů se pak propisuje i růst...

Trendy
Aplikace pro správu nemovitostí s analytikou v reálném čase

„Vzhledem k tomu, že procesy správy nemovitostí jsou...

Aplikace SWORP Rent umožňuje organizaci nemovitostí do více...

Nejnovější Aktuality

Cestovní ruch
Pražské zastupitelstvo schválilo novou strategii cestovní ruchu

Součástí strategie na roky 2024–2027 jsou i konkrétní...

Vyhodnocení Koncepce příjezdového cestovního ruchu Zájmy Prahy na...

Analýzy
Stavby se prodražují kvůli neočekávaným nákladům

Z průzkumu společnosti CEEC Research vyplývá, že 26...

Klíčovou roli v regulaci stavebního procesu, a tedy...

Dobré i špatné zkušenosti s řešením neočekávaných nákladů u...

Údaje vycházejí z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q2/2024 zpracované...

Aktuality
V Praze se konal největší bitcoinový festival v Evropě

V Praze během svého vystoupení mimo jiné představil 21...

Češi si bitcoin opravdu velmi oblíbili. K více...