Úsudek, invence, zkušenost a odbornost zůstanou doménou lidí
NázoryCelé jaro a léto se neslo ve znamení magické zkratky AI, tedy umělé inteligence. Microsoft, respektive platforma Open AI, zpřístupnila...
Poslanci Evropského parlamentu dali zelenou úpravě pravidel pro přeshraniční silniční dopravu v Evropě. Změny, se kterými nové předpisy počítají, představují nepochybně největší zásah do nastavení mezinárodní přepravy v historii novodobé Evropské unie a čeští dopravci se na ně musí připravit. I přesto si ale troufám tvrdit, že nová pravidla respektují specifičnost odvětví a zároveň zajišťují vyváženost mezi ochranou řidičů a zachováním volného pohybu služeb v EU. Můžeme je proto považovat za vítězství.
Úprava pracovních podmínek pro řidiče, upřesnění pravidel pro jejich vysílání za zakázkami v zahraničí nebo kabotáž, tedy přeprava v rámci jedné země, kterou dočasně zajišťuje dopravce z jiného státu již po vykládce převáženého nákladu za hranicemi. To jsou tři nosné pilíře nových pravidel pro autodopravce, o kterých se v médiích píše jako o takzvaném silničním balíčku a který minulý týden schválil Evropský parlament. Ještě před tím soubor pravidel posvětily členské státy.
Reforma dále počítá také s úpravou pravidel pro využívání schránkových společností, povinnými digitálními tachografy pro vozidla v mezinárodní přepravě do 2,5 tun nebo předpisy pro zajištění povinného odpočinku řidičů na konci týdne, který nesmí probíhat v kabině kamionů. Upravuje i dobu, po které se řidiči musí vrátit z cest domů.
I přesto, že jde o tvrdě dojednaný kompromis a pravidla zcela určitě nejsou dokonalá, jsem přesvědčena, že kamionové dopravě v Evropě pomohou. V odvětví sice platí regulace ze strany EU již dlouho, pořád se tu ale vyskytují nesrovnalosti způsobené odlišnostmi v jednotlivých národních legislativách členských zemí EU. Za velké vítězství pro české kamionové dopravce a řidiče proto považuji to, že je nová pravidla ochrání před chaosem a také zbytečnou administrativou spojenou právě s existencí různých pravidel v jednotlivých členských státech. Příkladem mohou být pravidla pro vyplácení mzdy nebo vysílání pracovníků.
Všechny schválené změny vstoupí v platnost po zveřejnění v Úředním věstníku EU. To se stane během několika týdnů. Pravidla pro vysílání řidičů nabydou účinnosti 18 měsíců po publikaci, úpravy doby odpočinku a návratu řidičů 20 dní po publikaci.
Každý si mohl vyzkoušet, že umělá inteligence umí...
Jsem toho názoru, že revoluce nepřijde za rok...
Dny AI 2023 odstartují 9. října v Brně,...
Nejširší záběr aplikací AI představí sekce zaměřené na...
Poslední sekce cílí na výzkum a veřejnou správu....
Tisková zpráva totiž představuje jeden z nejdůležitějších nástrojů...
Důležité jsou také citace, které dodávají tiskové zprávě...
EHSV přijal text zaměstnavatelské skupiny, který volá po...
Sami řidiči prostřednictvím svých profesních asociací očekávají, že...
Stavební veletrh FOR ARCH v září proběhne již...
Jaké novinky se letos chystají? Za program Nová...
Co je možné v současnosti modernizovat a budovat...
Od roku 2018, kdy Apify spojil své síly...
Zatím se iniciativa soustředí jen na Egypt, ale...