pátek 4. října 2024
ikona hodiny 13. 7. 2020 14:14

Evropský parlament schválil nová pravidla pro autodopravce. Jaké změny je čekají?

Unijní novinky pro dopravce

Poslanci Evropského parlamentu dali zelenou úpravě pravidel pro přeshraniční silniční dopravu v Evropě. Změny, se kterými nové předpisy počítají, představují nepochybně největší zásah do nastavení mezinárodní přepravy v historii novodobé Evropské unie a čeští dopravci se na ně musí připravit. I přesto si ale troufám tvrdit, že nová pravidla respektují specifičnost odvětví a zároveň zajišťují vyváženost mezi ochranou řidičů a zachováním volného pohybu služeb v EU. Můžeme je proto považovat za vítězství.

Martina Dlabajová Martina Dlabajová autor

poslankyně Evropského parlamentu

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Úprava pracovních podmínek pro řidiče, upřesnění pravidel pro jejich vysílání za zakázkami v zahraničí nebo kabotáž, tedy přeprava v rámci jedné země, kterou dočasně zajišťuje dopravce z jiného státu již po vykládce převáženého nákladu za hranicemi. To jsou tři nosné pilíře nových pravidel pro autodopravce, o kterých se v médiích píše jako o takzvaném silničním balíčku a který minulý týden schválil Evropský parlament. Ještě před tím soubor pravidel posvětily členské státy.

Reforma dále počítá také s úpravou pravidel pro využívání schránkových společností, povinnými digitálními tachografy pro vozidla v mezinárodní přepravě do 2,5 tun nebo předpisy pro zajištění povinného odpočinku řidičů na konci týdne, který nesmí probíhat v kabině kamionů. Upravuje i dobu, po které se řidiči musí vrátit z cest domů.

I přesto, že jde o tvrdě dojednaný kompromis a pravidla zcela určitě nejsou dokonalá, jsem přesvědčena, že kamionové dopravě v Evropě pomohou. V odvětví sice platí regulace ze strany EU již dlouho, pořád se tu ale vyskytují nesrovnalosti způsobené odlišnostmi v jednotlivých národních legislativách členských zemí EU. Za velké vítězství pro české kamionové dopravce a řidiče proto považuji to, že je nová pravidla ochrání před chaosem a také zbytečnou administrativou spojenou právě s existencí různých pravidel v jednotlivých členských státech. Příkladem mohou být pravidla pro vyplácení mzdy nebo vysílání pracovníků.

Všechny schválené změny vstoupí v platnost po zveřejnění v Úředním věstníku EU. To se stane během několika týdnů. Pravidla pro vysílání řidičů nabydou účinnosti 18 měsíců po publikaci, úpravy doby odpočinku a návratu řidičů 20 dní po publikaci.

Nejnovější články

Analýzy

Byrokracie brzdí i nábytkáře

U příležitosti zahájení veletrhu For Interior/ podzim Asociace...
Analýzy ze Spořky

Čína a ekonomika hrubé síly

Musíme opustit představu, že je možné konkurovat čínské...
Trendy

Vždy v dobré společnosti

Psal se rok 1700, poslední rok 17. století....

Nejnovější Aktuality

Expertní pohled

Ropný trh na konci roku 2024

V posledních týdnech cena ropy klesala a dostala...
Aktuality

Česko nabízí skvělé příležitosti zahraničním investorům

Klesající úroková sazba, rostoucí atraktivita českého realitního trhu...
Cestovní ruch

Do Prahy se vrátí ikonický Airbus A380

Největší mezinárodní letecká společnost na světě Emirates oznamuje,...