Pondělí 22. dubna 2024
ikona hodiny15. 2. 2021 07:49

Kultura lidí s modrým srdcem

S vášní pro balíky

Společnost PPL zažila nejen rekordní sezonu, ale celý rok byl opravdu turbulentní. Jak se za tím vším ohlíží generální ředitel přepravní společnosti PPL Petr Horák a na co je nejvíc hrdý? A co nového společnost plánuje do budoucna?

Jitka Gráfová autor

Foto: archiv PPL Foto: archiv PPL

Jak loňský rok hodnotíte? Co vám přinesl? Na jaké silné momenty uplynulého roku vzpomínáte?
Minulý rok byl opravdu atypický, bezesporu prověřil naše kapacity ve všech směrech. Na druhé straně dal možnost vzniknout řadě vylepšení a novým projektům. Loni se nám podařilo již počtvrté získat cenu Nejdůvěryhodnější značka roku v kategorii Balíkové služby a zároveň se stát skokanem roku ze všech hodnocených značek ve všech kategoriích. Jedním ze silných momentů byl pro mě ten na jaře, kdy jsem se dozvěděl, že se nám podařilo ve spolupráci s našimi lidmi zajistit 8 000 roušek pro nejstarší dobročinnou organizaci Charitu České republiky, kde jich bylo potřeba pro pracovníky i cílové skupiny, kterým pomáhají. Široké veřejnosti jsme však nabídli, že s námi mohou zdarma poslat minimálně 30 roušek jakémukoliv zdravotnickému či neziskovému zařízení, které to zrovna potřebuje. Druhý silný pocit ve mně zůstal z nedávna, kdy jsme v období akcí Black Friday zpracovali, tedy svezli a doručili, během jednoho dne 700 tisíc zásilek. Byl jsem dojat, že jsme dokázali takový objem zvládnout a cítil jsem neskutečnou hrdost vůči každému pracovníkovi, který je důležitou součástí celého procesu doručování a v době pandemie zastával důležitou roli v první linii.

To, že logistické firmy a segment e-commerce měly vždy před Vánoci sezonu, je jasné. Ale jak se na vašem byznysu odrazil loňský lockdown a Black Friday. Jak sezonu hodnotíte?

I pro nás byla sezona samozřejmě rekordní. Během ní jsme doručili 10 milionů zásilek, což je o 50 procent více než loni. V uplynulé sezoně důležitou roli sehrálo to, že kromě běžného očekávaného meziročního nárůstu zásilek se nám do cesty připletl ještě lockdown a četné akce Black Friday. Jak již jsem zmínil, oněch 700 tisíc zásilek za den bychom nezvládli zpracovat bez úzké spolupráce celého kolektivu s našimi klienty, kdy jsme organizovali průběžné zásobení naší sítě tak, abychom zvládli takové masy odbavit.

PPL je firma, která si zakládá na velmi dobré firemní kultuře. Zmiňujete, že každý ze článku procesu je velmi důležitý. Jak se právě firemní kultura v těchto náročných časech projevila?

Ne vždy je pro naše zákazníky a příjemce zřetelné, jak komplikovaný proces se za doručením jedné zásilky skrývá. Setkávají se zpravidla pouze s jedním kolečkem celého stroje PPL – s naším řidičem. Běžná zásilka přitom projde rukama minimálně sedmi lidí, než se od svozu dostane cílovému adresátovi. Kdyby jakýkoliv technický nebo lidský element v tomto systému chyběl, zásilka by se nedoručila. I z tohoto důvodu jsme loni vytvořili hru s názvem Balíkáři, kterou lze veřejně zakoupit. Názorně a nenásilně edukuje veřejnost o fungování procesů v doručovací společnosti. Jsem moc pyšný na firemní kulturu v PPL, která je postavena na týmovosti, soudržnosti, respektu, a hlavně vášni pro balíky, kdy za každým balíkem vidíme potřebu a spokojenost klienta. I proto razíme cestu neustálého zlepšování napříč firmou – každý den chceme dělat naši práci o krok lépe!

Velmi zajímavý je váš osobní příběh… Firmu PPL založil vás otec, který vám ji později předal. Předtím jste si ale prošel různými odděleními firmy. Můžete trochu zavzpomínat, jaká byla vaše cesta od začátku až po pozici generálního ředitele?

Ve firmě jsem začínal již při škole na brigádnické pozici u tisku etiket. Poté jsem prošel řadou pozic od marketingu, kvality, projektů a managementu, v roce 2015 jsem se stal provozním ředitelem a začátkem roku 2019 jsem přijal nabídku na pozici generálního ředitele. Při nástupu na pozici svého otce jsem cítil velký respekt a také zodpovědnost. Lidé u nás, to je tým skvělých jedinců s modrým srdcem a je pro mne obrovský závazek je nezklamat a navázat na historické úspěchy, a hlavně nás přenést do světa 21. století, kdy před námi stojí digitální a ekologická výzva. Tuto funkci jsem se rozhodl přijmout s vidinou, že budu mít možnost napřímo ovlivnit dění ve firmě a uvést věci, o kterých s kolegy mluvím a přemýšlím, v realitu.

Jaké největší zkušenosti a myšlenky vám váš otec předal a vy můžete říct, že se jimi řídíte dodnes?

Vše je o lidech. Jsme jeden tým a respekt ke každému článku organizace je důležitý, aby si člověk uvědomil, že firma nemůže být úspěšná bez spokojených a angažovaných zaměstnanců. Každá pozice v PPL má svou roli a je třeba ji dělat na 100%, aby byli naši zákazníci spokojeni. Spojuje nás vášeň pro balíky.

Co vás dokáže ve firmě stále překvapit?

Houževnatost! Nikdy se předem nevzdáváme, za 25 let naší historie jsme se nezastavili a vždy hledáme nejlepší řešení pro klienta. Loňský rok byl složitý, ale jako jeden tým jsme jej zvládli. Byla to zatěžkávací zkouška, ze které jsme vyšli posíleni, a můžu říct, že PPL je nyní v životní formě.

Na co jste opravdu pyšný?

Loňský rok se nesl v duchu pandemie a omezení maloobchodní sítě. Tehdy jsem si uvědomil, jak důležitou roli přepravci obecně zastávají i jejich důležitou roli v celém soukolí. Uvědomil jsem si, že na našich službách jsou závislé podniky a spotřebitelé a že svou službu děláme dobře, protože jsem se nikdy nezastavili a naši pracovníci v první linii tady jsou a vždy budou pro potřeby veřejnosti – to bylo něco, co mou hrdost na tým, už tak značnou, pozvedlo ještě o stupeň výš.

Jakou manažerskou filozofií se snažíte řídit? Jaké hodnoty jsou pro vás ve firmě klíčové a nechcete, aby se nikdy nevytratily?

Naše kultura lidí s modrým srdcem a vášní pro balíky je založena na rodinných kořenech a prostoupena také silou mezinárodní organizace našeho současného vlastníka Deutsche Post DHL. Tento balanc dodává firmě potřebný drive, jak co se zápalu personálu týká, tak pokud jde o investice potřebné k rozvoji. Neustále pracujeme na zlepšování našich služeb, abychom byli nejlepší v oboru.

Jak se podle vás za poslední roky změnil trh v segmentu logistiky?

Bezpochyby jsou čím dál tím více využívána výdejní místa, ve kterých vidím nejen já budoucnost. Trh e-commerce roste tak prudce, že nelze všechny zásilky z personálních i technologických kapacitních důvodů doručovat na adresu. Výdejní místa jsou tak efektivním řešením. Příjemci si zde mohou vyzvednout své zásilky, kdy chtějí, dává jim to velkou časovou svobodu. My například máme otevřeno přes 2 300 Parcelshopů.

České e-shopy se stále více rozrůstají a více zásilek posílají i do zahraničí. A to nejen v segmentu B2B, ale i v segmentu B2C…

Pozorujeme trend v tom, že mnoho tuzemských e-shopů stále více nabízí své produkty v zahraničí. Je to logické, širší cílová skupina rovná se větší odběr. V PPL máme speciální produkty, které jsou specializované přímo na export do celé Evropy, v rámci které doručujeme zásilky během dvou až pěti dnů. A to pro segment B2B i B2C.

Funguje doručování do výdejních míst i v zahraničí?

Ano, závisí na dané lokalitě. Například v severských zemích je zcela normální, když řidič zásilky mířící na soukromou adresu odveze automaticky do nejbližšího výdejního místa, téměř se tam nesetkáte s doručením zásilky řidičem přímo domů. Ale i na Slovensku stejně jako u nás se výdejní místa těší stále větší oblibě. Možná proto, že na Slovensko nabízíme doručování zásilek za opravdu skvělé ceny.

Co plánujete v roce 2021?

I přes silné turbulentní období, vládní restrikce a těžko odhadnutelný vývoj pandemické situace plánujeme navýšení kapacit, řadu investic a novinek v oblasti rozvoje a zkvalitňování svých služeb na trhu v České republice, ale i v oblasti zahraniční přepravy. Letošní rok však bude především ve znamení rozvoje již zmíněných výdejních míst, Parcelshopů, a jejich posílení o automatické ParcelBoxy. Věříme, že se dále přiblížíme potřebám trhu a posílíme tak naši pozici klíčového přepravce v Česku.

Nejnovější články

Aktuality
Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

„Enrico Letta při psaní zprávy o vnitřním trhu...

„Posouzení dopadů by mělo být zaměřeno na kvalifikované...

Aktuality
Vítězí smysl pro detail a tradice  

„Stejně jako minulý rok, ani letos se v...

Každá realizace byla posuzována porotou, která je složena...

Oblíbená soutěž Pokrývači sobě, kde samotní pokrývači hlasují...

Pohled z praxe
Lasvit oceněn na milánském designweeku

V soutěži, v níž se představilo více než...

Výstava představila také nový koncept designu osvětlení Bois...

Vítězství komentuje zakladatel Lasvitu Leon Jakimič: Nejlepší výstava...

Nejnovější Pohled z praxe

Pohled z praxe
Lasvit oceněn na milánském designweeku

V soutěži, v níž se představilo více než...

Výstava představila také nový koncept designu osvětlení Bois...

Vítězství komentuje zakladatel Lasvitu Leon Jakimič: Nejlepší výstava...

Trendy
Pět příkladů, jak umělá inteligence může efektivně pomáhat

Již dnes v mnoha firmách umělá inteligence pomáhá řešit...

Umělá inteligence dokáže velmi rychle zpracovávat rutinní opakované...

AI umí pomoci například s články, blogy, prezentacemi,...

Umělá inteligence může vytvářet obrázky a grafiku na...

AI může být využita jako virtuální asistent, který...

„Umělou inteligenci lze také efektivně využít k brainstormingu...

Pohled z praxe
HOLIDAY WORLD 2024 navštívilo přes 26 tisíc milovníků cestování

Expozice 302 vystavovatelů z 24 zemí světa, na hrubé...

Veletrh HOLIDAY WORLD & REGION WORLD tradičně věnuje...

Návštěvníci z řad široké veřejnosti vyhrávali v rámci HOLIDAY WORLD...

HOLIDAY WORLD & REGION WORLD se konal v...