Pondělí 15. července 2024
ikona hodiny15. 2. 2021 07:49

Kultura lidí s modrým srdcem

S vášní pro balíky

Společnost PPL zažila nejen rekordní sezonu, ale celý rok byl opravdu turbulentní. Jak se za tím vším ohlíží generální ředitel přepravní společnosti PPL Petr Horák a na co je nejvíc hrdý? A co nového společnost plánuje do budoucna?

Jitka Gráfová autor

Foto: archiv PPL Foto: archiv PPL

Jak loňský rok hodnotíte? Co vám přinesl? Na jaké silné momenty uplynulého roku vzpomínáte?
Minulý rok byl opravdu atypický, bezesporu prověřil naše kapacity ve všech směrech. Na druhé straně dal možnost vzniknout řadě vylepšení a novým projektům. Loni se nám podařilo již počtvrté získat cenu Nejdůvěryhodnější značka roku v kategorii Balíkové služby a zároveň se stát skokanem roku ze všech hodnocených značek ve všech kategoriích. Jedním ze silných momentů byl pro mě ten na jaře, kdy jsem se dozvěděl, že se nám podařilo ve spolupráci s našimi lidmi zajistit 8 000 roušek pro nejstarší dobročinnou organizaci Charitu České republiky, kde jich bylo potřeba pro pracovníky i cílové skupiny, kterým pomáhají. Široké veřejnosti jsme však nabídli, že s námi mohou zdarma poslat minimálně 30 roušek jakémukoliv zdravotnickému či neziskovému zařízení, které to zrovna potřebuje. Druhý silný pocit ve mně zůstal z nedávna, kdy jsme v období akcí Black Friday zpracovali, tedy svezli a doručili, během jednoho dne 700 tisíc zásilek. Byl jsem dojat, že jsme dokázali takový objem zvládnout a cítil jsem neskutečnou hrdost vůči každému pracovníkovi, který je důležitou součástí celého procesu doručování a v době pandemie zastával důležitou roli v první linii.

To, že logistické firmy a segment e-commerce měly vždy před Vánoci sezonu, je jasné. Ale jak se na vašem byznysu odrazil loňský lockdown a Black Friday. Jak sezonu hodnotíte?

I pro nás byla sezona samozřejmě rekordní. Během ní jsme doručili 10 milionů zásilek, což je o 50 procent více než loni. V uplynulé sezoně důležitou roli sehrálo to, že kromě běžného očekávaného meziročního nárůstu zásilek se nám do cesty připletl ještě lockdown a četné akce Black Friday. Jak již jsem zmínil, oněch 700 tisíc zásilek za den bychom nezvládli zpracovat bez úzké spolupráce celého kolektivu s našimi klienty, kdy jsme organizovali průběžné zásobení naší sítě tak, abychom zvládli takové masy odbavit.

PPL je firma, která si zakládá na velmi dobré firemní kultuře. Zmiňujete, že každý ze článku procesu je velmi důležitý. Jak se právě firemní kultura v těchto náročných časech projevila?

Ne vždy je pro naše zákazníky a příjemce zřetelné, jak komplikovaný proces se za doručením jedné zásilky skrývá. Setkávají se zpravidla pouze s jedním kolečkem celého stroje PPL – s naším řidičem. Běžná zásilka přitom projde rukama minimálně sedmi lidí, než se od svozu dostane cílovému adresátovi. Kdyby jakýkoliv technický nebo lidský element v tomto systému chyběl, zásilka by se nedoručila. I z tohoto důvodu jsme loni vytvořili hru s názvem Balíkáři, kterou lze veřejně zakoupit. Názorně a nenásilně edukuje veřejnost o fungování procesů v doručovací společnosti. Jsem moc pyšný na firemní kulturu v PPL, která je postavena na týmovosti, soudržnosti, respektu, a hlavně vášni pro balíky, kdy za každým balíkem vidíme potřebu a spokojenost klienta. I proto razíme cestu neustálého zlepšování napříč firmou – každý den chceme dělat naši práci o krok lépe!

Velmi zajímavý je váš osobní příběh… Firmu PPL založil vás otec, který vám ji později předal. Předtím jste si ale prošel různými odděleními firmy. Můžete trochu zavzpomínat, jaká byla vaše cesta od začátku až po pozici generálního ředitele?

Ve firmě jsem začínal již při škole na brigádnické pozici u tisku etiket. Poté jsem prošel řadou pozic od marketingu, kvality, projektů a managementu, v roce 2015 jsem se stal provozním ředitelem a začátkem roku 2019 jsem přijal nabídku na pozici generálního ředitele. Při nástupu na pozici svého otce jsem cítil velký respekt a také zodpovědnost. Lidé u nás, to je tým skvělých jedinců s modrým srdcem a je pro mne obrovský závazek je nezklamat a navázat na historické úspěchy, a hlavně nás přenést do světa 21. století, kdy před námi stojí digitální a ekologická výzva. Tuto funkci jsem se rozhodl přijmout s vidinou, že budu mít možnost napřímo ovlivnit dění ve firmě a uvést věci, o kterých s kolegy mluvím a přemýšlím, v realitu.

Jaké největší zkušenosti a myšlenky vám váš otec předal a vy můžete říct, že se jimi řídíte dodnes?

Vše je o lidech. Jsme jeden tým a respekt ke každému článku organizace je důležitý, aby si člověk uvědomil, že firma nemůže být úspěšná bez spokojených a angažovaných zaměstnanců. Každá pozice v PPL má svou roli a je třeba ji dělat na 100%, aby byli naši zákazníci spokojeni. Spojuje nás vášeň pro balíky.

Co vás dokáže ve firmě stále překvapit?

Houževnatost! Nikdy se předem nevzdáváme, za 25 let naší historie jsme se nezastavili a vždy hledáme nejlepší řešení pro klienta. Loňský rok byl složitý, ale jako jeden tým jsme jej zvládli. Byla to zatěžkávací zkouška, ze které jsme vyšli posíleni, a můžu říct, že PPL je nyní v životní formě.

Na co jste opravdu pyšný?

Loňský rok se nesl v duchu pandemie a omezení maloobchodní sítě. Tehdy jsem si uvědomil, jak důležitou roli přepravci obecně zastávají i jejich důležitou roli v celém soukolí. Uvědomil jsem si, že na našich službách jsou závislé podniky a spotřebitelé a že svou službu děláme dobře, protože jsem se nikdy nezastavili a naši pracovníci v první linii tady jsou a vždy budou pro potřeby veřejnosti – to bylo něco, co mou hrdost na tým, už tak značnou, pozvedlo ještě o stupeň výš.

Jakou manažerskou filozofií se snažíte řídit? Jaké hodnoty jsou pro vás ve firmě klíčové a nechcete, aby se nikdy nevytratily?

Naše kultura lidí s modrým srdcem a vášní pro balíky je založena na rodinných kořenech a prostoupena také silou mezinárodní organizace našeho současného vlastníka Deutsche Post DHL. Tento balanc dodává firmě potřebný drive, jak co se zápalu personálu týká, tak pokud jde o investice potřebné k rozvoji. Neustále pracujeme na zlepšování našich služeb, abychom byli nejlepší v oboru.

Jak se podle vás za poslední roky změnil trh v segmentu logistiky?

Bezpochyby jsou čím dál tím více využívána výdejní místa, ve kterých vidím nejen já budoucnost. Trh e-commerce roste tak prudce, že nelze všechny zásilky z personálních i technologických kapacitních důvodů doručovat na adresu. Výdejní místa jsou tak efektivním řešením. Příjemci si zde mohou vyzvednout své zásilky, kdy chtějí, dává jim to velkou časovou svobodu. My například máme otevřeno přes 2 300 Parcelshopů.

České e-shopy se stále více rozrůstají a více zásilek posílají i do zahraničí. A to nejen v segmentu B2B, ale i v segmentu B2C…

Pozorujeme trend v tom, že mnoho tuzemských e-shopů stále více nabízí své produkty v zahraničí. Je to logické, širší cílová skupina rovná se větší odběr. V PPL máme speciální produkty, které jsou specializované přímo na export do celé Evropy, v rámci které doručujeme zásilky během dvou až pěti dnů. A to pro segment B2B i B2C.

Funguje doručování do výdejních míst i v zahraničí?

Ano, závisí na dané lokalitě. Například v severských zemích je zcela normální, když řidič zásilky mířící na soukromou adresu odveze automaticky do nejbližšího výdejního místa, téměř se tam nesetkáte s doručením zásilky řidičem přímo domů. Ale i na Slovensku stejně jako u nás se výdejní místa těší stále větší oblibě. Možná proto, že na Slovensko nabízíme doručování zásilek za opravdu skvělé ceny.

Co plánujete v roce 2021?

I přes silné turbulentní období, vládní restrikce a těžko odhadnutelný vývoj pandemické situace plánujeme navýšení kapacit, řadu investic a novinek v oblasti rozvoje a zkvalitňování svých služeb na trhu v České republice, ale i v oblasti zahraniční přepravy. Letošní rok však bude především ve znamení rozvoje již zmíněných výdejních míst, Parcelshopů, a jejich posílení o automatické ParcelBoxy. Věříme, že se dále přiblížíme potřebám trhu a posílíme tak naši pozici klíčového přepravce v Česku.

Nejnovější články

Aktuality
Originalita v kultuře: Symfonie zednářů, Mozart i Ellington

Každý zná osm tónů stupnice, ale jen genius...

Téma LVHF 2024 se odráží i v programu...

Na svůj osobní seznam výjimečných zážitků 2024 si...

Hudba a zednářství mají silné pouto. Jak silné...

Aktuality
Průzkum v Českém Švýcarsku: Národní park je dobrý soused

„Jsou to dva roky, co Národní park České...

„Jak ukazuje hned několik výsledků z reprezentativního šetření,...

Z dotazování vyplynulo, že většina obyvatel obcí národního...

Aktuality
Jak vypadá zaměstnavatel snů podle Čechů?

Pro někoho to může být samozřejmost, ale výplata...

Samotné peníze, ať už jakkoli vysoké, ale nestačí....

Ve vlastním zájmu zaměstnavatelů by mělo rozhodně být...

Role skvělého zaměstnavatele ale tímto nekončí. 87 %...

Pátým pilířem super zaměstnavatele je péče o firemní...

Nejnovější Pohled z praxe

Trendy
Umělá inteligence se čile zabydluje ve firmách

AI může být využita jako virtuální asistent, který...

AI se stává nepostradatelným spolupracovníkem při tvorbě obsahu,...

„Manuálně přepisovat, sdílet a zpětně vyhledávat různé reporty,...

Umělá inteligence může vytvářet obrázky a grafiku na...

AI také hraje klíčovou roli v brainstormingu a...

Videa & Podcasty
Jak firemní kultura ovlivňuje zdraví zaměstnanců

1:20 Co je Feel Good Company 2:00 Mají...

Expertní pohled
Investování po česku: kralují nemovitosti

Investování se v České republice stává stále populárnějším...

Možností, jak své finance ochránit, je mnoho, od...

Jednou z platforem, která nabízí mikroinvestice do nemovitostí,...