Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Roční odklad části nového stavebního zákona prošel v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR třetím čtením, nyní míří do Senátu. Tento týden bylo také ukončeno meziresortní připomínkové řízení novely stavebního zákona, která zanechává princip „Jeden úřad, jedno razítko, jedno řízení“. Novela ušetří miliardy korun už jen proto, že nevznikne původní záměr nové soustavy stavebních úřadů. Definitivní verze by měla být schválena už během tohoto roku.
„Naše věcná novela zohledňuje nejen dostupnost stavebních úřadů v regionech, ale také například ochranu životního prostředí a památek, což minulá vláda nebrala v potaz. Nový stavební zákon minulé vlády totiž rušil kompletně všechny obecní stavební úřady a zřizoval zcela novou státní stavební správu v čele s Nejvyšším stavebním úřadem. Zůstalo by jen 14 krajských státních stavebních úřadů, které by si mohly zřizovat maximálně pobočky a to jen na základě libovůle ředitele (krajského) úřadu. Naše novela stavebního zákona tedy úřady neruší, ale naopak zachraňuje 371 úřadů v obcích a městech všude tam, kde úřad splnil alespoň jedno z kritérií ze studie Ministerstva vnitra. Ta jasně definuje parametry, které zahrnují například počet úředníků úřadu, počet provedených úkonů stavebních úřadů a dostupnost stavebního úřadu pro občany počítaná na skutečně ujeté kilometry. Maximální dojezdová vzdálenost na stavební úřad pak bude 35 km. Na základě tohoto klíče připravilo Ministerstvo vnitra seznam stavebních úřadů, který společně s Ministerstvem pro místní rozvoj projednalo se zástupci samospráv,” říká místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. „Nový stavební zákon s sebou nese velké nároky nejen na pravidelná školení úředníků, ale třeba i na techniku a na vybavení. Pro ty úplně nejmenší obce by vlastní stavební úřad představoval poměrně značnou zátěž, časovou i finanční,” dodává Ivan Bartoš.
Věcnou novelou bude zrušen Nejvyšší stavební úřad a jemu podřízená nová soustava krajských stavebních úřadů, která by byla zbytečně drahá a také nepraktická. Nebude tedy zřízena nová pyramida stavebních úřadů, ale úředníci stavebních úřadů zůstanou tam, kde jsou dnes, tedy nejblíže k lidem. Díky novele také dojde k větší ochraně životního prostředí a památek.
Stále ale platí původní plán, že si stavebník jen podá žádost a stavební úřad si veškeré záležitosti obstará sám, což zásadně ovlivní i digitalizace. Princip Jeden úřad, jedno razítko, jedno řízení zůstane zachován, podobně jako Specializovaný stavební úřad. Ten bude mít na starosti velké projekty, takže stavby dálnic, železnic nebo energetické infrastruktury bude možné stavět rychleji, než dnes.
Odklad kritizuje opozice i řada expertů – je pravděpodobné, že zvítězila politická hlediska nad odbornými. Novela stavebního zákon s velkým přehledem zvítězila v anketě Zákon roku a bezpochyby měla potenciál nahradit minimálně ty nešvary, které jsou spojeny s tradičním, ale nepříliš funkčním českým modelem spojené ho výkonu veřejné moci, respektive přenesením některých působností státu na obce.
Odklad novely a některé parametry věcné novely, kterou MMR připravuje, vzbuzují nové pochybnosti. Stavební řízení má být digitalizováno, obíhat mají dokumenty a ne občan a přesto je jednou z nových podmínek například dojezdová vzdálenost. Naznačuje to, že ke skutečné digitální transformaci celého procesu stavebního řízení se ministerstvo nechystá.