Český zdicí robot bodoval v zahraničí
Aktuality 28. 3. 2024 08:08O robotickém zdění už se mluví i v mezinárodním měřítku. Zdicí robot od Wienerbergeru, nově pojmenovaný WLTR, získal uznání během...
Školství se v posledních letech čím dál tím výrazněji nedaří vyrovnat se s rychlými změnami ve společnosti a průmyslu. Připravit se na celoživotní povolání ve školním věku už prakticky nejde. Vznikají nové profese, řada segmentů se výrazně mění. Normou se tak stává celoživotní odborné vzdělávání.
Přichází doba, kdy k celoživotnímu povolání nebude stačit absolvovat příslušnou odbornou střední nebo vysokou školu, případně se vyučit. Podle vyjádření Ministerstva školství se 60 % dětí, které budou nastupovat na základní školu, potřebuje připravit na povolání, které ještě neexistuje. I u stávajících zaměstnanců se mění požadavky na jejich znalosti a dovednosti, a je reálné, že tempo změn ještě poroste. I když v některých odborných profesích je obvyklé, že se lidé neustále dovzdělávají již nyní, do budoucnosti musíme počítat s tím, že tento trend zasáhne většinu zaměstnanců.
Propojení výuky s praxí a celoživotního vzdělávání, nejen u vysoce odborných profesí, bude podle mínění odborníků cestou ke zvýšení množství kvalifikovaných pracovníků na trhu práce. Ekonomika bude potřebovat jiné dovednosti než doposud, čtvrtá průmyslová revoluce přinese digitalizaci činností i procesů, rozvoj technologií, nové přístupy k řízení i logistice. Jinými slovy, budou potřeba úplně jiné schopnosti a znalosti.
Firmy již často počítají s tím, že nové zaměstnance musí v první řadě odborně dovzdělat. To nabývá na důležitosti zejména u čerstvých absolventů, zejména nyní, kdy školy opouštějí ti, kteří kvůli pandemii přišli o odbornou a praktickou výuku. Jednou z cest ke zlepšení situace v přípravě studentů na pracovní praxi je aktivní spolupráce firem se školami. Péče o odborné vzdělávání se ale také stále více přesunuje do kompetence zaměstnavatelů.
„V naší firmě je průběžné vzdělávání zaměstnanců klíčovou aktivitou. Ti starší a zkušenější se potřebují neustále vzdělávat například v marketingu. Protože spousta komunikačních nástrojů, jako je digitální marketing či komunikace na sociálních sítích, před deseti lety vůbec neexistovala a na škole se jí učit nemohli. A platí to i pro mladé, protože se tyto obory velmi rychle mění. Podobné je to i v současných nových formátech prodeje, takže je důležité vzdělávání i pro naše lidi z obchodu. A v neposlední řadě i i technicky zaměřených zaměstnanců, protože i ve stavebnictví a developmentu přicházejí stále nové materiály či technologie. V poslední době se také hodně mění v oblasti moderních energetických řešení,“ říká Iana Nurtdinova, HR ředitelka developerské a realitní společnosti Getberg.
Obvyklejší bude i to, že lidé změní vícekrát za život svou profesi. Situace, kdy absolvent po dokončení střední nebo vysoké školy nastoupí do firmy, kde bude zastávat stále stejnou práci až do důchodu, případně kariérně poroste na základě rostoucích zkušeností, už není obvyklá. Stále více lidí v průběhu své kariéry zcela změní svou profesi. Ať už kvůli potřebě změny nebo vlivem vnějších okolností. Náplň práce se ale s rozvojem digitalizace mění i těm, kteří zůstávají u své profese – musejí se učit zvládat nové technologie, přizpůsobit se změnám v komunikaci a způsobu práce. A to bude stále obvyklejší.
„Bez znalosti IT a komunikačních technologií už se neobejdou lidé téměř v žádném oboru a s dalším rozvojem digitalizace poptávka po technologicky vzdělaných pracovnících ještě vzroste. Znalost technologií a ochota učit se se ukázala jako velká výhoda už v době pandemie, protože lidé, kteří ji prokázali, snáze našli uplatnění jinde. Sháňka po IT pracovnících také motivuje zaměstnavatele k tomu, aby do případného přeškolení a dalšího odborného IT vzdělávání zaměstnanců investovali sami,“ doplňuje Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy GOPAS.
Poptávka po kvalitních zaměstnancích na trhu práce neklesá, stupňují se ale také požadavky zaměstnavatelů. Univerzitní titul, zejména v rychle se transformujících odvětvích, nestačí, firmy dnes chtějí více. Lidé, kteří chtějí budovat kariéru na své odbornosti, proto potřebují neustále sledovat vývoj oboru a mít přehled o tom, co je nového. Kvalitní vzdělávání už není jen záležitostí univerzitní sféry, informace o uplatnění nových trendů ve spojení s praxí nabízí řada podnikatelských subjektů, nadačních projektů apod.
„Pokud je kvalitní vzdělání stavebním prvkem úspěchu v jakémkoli oboru, platí to o investicích dvojnásob. Proto jsme vytvořili unikátní online platformu, která kromě reálných investičních možností nabízí i vzdělávání investorů. Kurzy si kladou za cíl kvalitně a efektivně vzdělávat jak začínající investory, tak poskytnout těm zkušeným další úhly pohledu pro možnou investici. Kurzy pokrývají celou řadu investičních témat a oborů, od základů investování, investic do akcií či komodit, až po pokročilejší témata,“ říká o edukačním projektu Royal Education Andrea Prchalová, projektová manažerka a dodává: „Naše kurzy jsou postavené na zkušenostech špičkových odborníků z reálné praxe a jejich absolventi mohou do hloubky pochopit investiční a ekonomické souvislosti, seznámit se s pokročilými metodami a získat ucelené know-how, které potřebují pro úspěšné akciové obchodování a investování.“
„Dlouhé období vývoje, testů a příprav jsme zakončili...
Zdicí robot od Wienerbergeru má nejen úspěchy v...
Travelcon je vůbec největší odbornou konferencí cestovního ruchu...
Nedílnou součástí konference je kromě turismu také téma...
Během konference si účastníci vyzkouší také několik technologických...
Co bude znamenat přechod X na platformu podobnou...
WeChat má přes 1,2 miliardy uživatelů, kteří jsou...
Je třeba si uvědomit, že WeChat vznikal před...
I když se v této chvíli zdá přechod...
Další krok, který Elon Musk plánuje, je poskytnout...
Česká technologická firma eMan si uvědomuje, že podpora...
Spolupráce mezi českými firmami a vzdělávacími institucemi má...
Současný stav na trhu práce v oblasti informačních...
Kariérní veletrh COFIT představuje studentům na půdě FIT...
„Příznivá firemní kultura podporující autonomii a vlastní myšlení...
Generace Z řadí dobré vztahy v práci mezi...
Řada firem se potýká s úsporami, na trhu...
Příslušníci mladé generace Z podle personalistů reagují pozitivně...
„Je opravdu skvělé sledovat tempo, s jakým se...
Novinkou uplynulého roku byla integrace Large language modelu...
Mezi klienty Vocalls dnes najdeme společnosti ČSOB, Estafeta...