Středa 27. září 2023

MICE – speciální příloha časopisu KOMORA

ikona hodiny26. 4. 2023 10:49

Marketingové dilema: Jsme v recesi nebo v krizi?

Vyplatí se raději investovat nebo snižovat náklady?

Vývoj současné situace se již dnes promítá do rozhodování firem. Tedy, zda společnosti investují peníze do marketingu a v jakém rozsahu. Zdražování energií a vysoká inflace jistě vedou mnoho společností k úsporám. Současná doba tak trochu připomíná finanční krizi z roku 2008. Firmy začínají snižovat náklady i obezřetně omezovat investice a marketing, což je samozřejmě jedno z prvních, nad čímž se ve firmách minimálně přemýšlí. Ne vždy je ale toto správná cesta.

Magdaléna Šašková Magdaléna Šašková autor

Social Media Manager společnosti Contexto

Foto: Contexto Tomáš Vacek Foto: Contexto

Otázkou tedy je, zda agentury budou schopné přesvědčit potenciální klienty, že investice do reklamy a marketingu jsou tím správným nástrojem, do kterého investovat. O to důležitější bude u agentur i důvěra ve své schopnosti a ochota se podílet na obchodním riziku klienta a vázat minimálně část své odměny na konečný obchodní výsledek. Na otázky ohledně krize a správné marketingové strategie v tomto období jsme se zeptali Tomáše Vacka, partnera ve společnosti Contexto Consulting.

Nacházíme se momentálně v recesi nebo už v krizi?

Dle reality toho, co vidím u našich klientů nejsme ani v jednom. Ano, situace je o něco těžší než v růstových letech před kovidem, je nutné šetřit a zvažovat kam jdou investice, nicméně vše stále běží a u řady klientů dokonce dosahujeme výrazného růstu ve srovnání s před kovidovým obdobím. Tzn. krize  je něco, co nám spíše vytvářejí média a ne reálný svět.

Jak vypadá úspěšný marketing v období krize a co dělat, když slevy narazí na svůj limit?

Stále stejný, tedy takový marketing, který je schopný vyhodnotit aktuální kontext trhu a tomu přizpůsobit strategii, ve které doručí potenciálnímu zákazníkovi to, co potřebuje (nebo jste schopni ho přesvědčit, že to potřebuje) a udělá to lépe než konkurence. K tomu je však nutné mít dostatek zkušeností a připravovat strategie na míru a ne jen copy paste, zapínat a vypínat marketingové nástroje, či bezhlavě tlačit peníze do médií. Navíc jen slevy nejsou nikdy dlouhodobá cesta, na strop narazí vždy velmi rychle. Pokud společnost není schopna dát svému produktu relevantní vnímanou hodnotu ve srovnání s konkurenční nabídkou.

Je nutné snižovat marketingové rozpočty nebo by se mělo kontinuálně škrtat i mimo krizi?

Není nutné snižovat rozpočty, pokud aktivity nesou dostatečnou marži. Naopak, v takových případech je třeba více investovat. To však platí v jakékoliv době.

Jaká úskalí přinášejí v retailu plošné slevy?

Slevy a slevová strategie je součástí plánu každé značky. Za mě je klíčové nepodlehnout vábení realizovaného růstu objemu prodeje na úkor marže. Situace je ovšem jiná pokud je společnost v situaci, kdy naopak má zásoby, které jí rychle stárnou, ztrácí hodnotu a musí je co nejrychleji zlikvidnit, nebo pokud z jakéhokoliv důvodu neupřednostňují cash flow.

Prohlášení vlády a vliv na chování firem a spotřebitelů. Co to znamená pro marketéry? Jak plánovat a volit strategii ve smyslu (krátkodobá versus dlouhodobá?

Jednotlivá prohlášení vlády neznamenají nic. Není možné řídit firmu / marketing na základě jednotlivých mediálních prohlášení. To by pak vypadalo stejně jako řízení státu za vlády Andreje Babiše, kdy se nějak vyspal, udělal tiskovku, přes oběd s někým promluvil, vše rozmyslel a na odpolední tiskovce zase změnil. To je cesta jen do pekla, respektive do situace, do které nás tímto stylem vlády dostal. Takový přístup žádná rozumná společnost nepraktikuje.

Nejnovější články

Aktuality
Landshut představil více než 15 řemeslných profesí

„Nedostatek řemeslníků a chybějící počet kvalifikovaných pracovníků vnímáme...

Jednou z účastnic celodenní akce byla i Monika...

Návštěva Dne řemesel a prohlídka města Landshut se...

Aktuality
České firmy se chtějí podílet na obnově Ukrajiny

„Po covidové pandemii přišla pro české firmy další...

„Aby se Ukrajina vrátila po invazi do standardů...

Analýzy ze Spořky
Letem světem: blbá nálada is all around

Struktura Ifo odhaluje, že v záporných hodnotách jsou...

Důvěra poklesla i v české ekonomice. Ve světle...

Poklesla také důvěra spotřebitelů. V případě spotřeby lze...

Něco pozitivního z Financial Times: „Nechci o Německu...

Nejnovější Expertní pohled

Trendy
Hyperautomatizace přinese úspory i rychlejší růst

Většina výrobních firem, které jsem mohl detailněji poznat,...

Expertní pohled
České firmy se do cirkulárního hospodářství příliš nehrnou

Cirkulární hospodářství je jeden z klíčových nástrojů pro...

Vedle šetrnosti nakládání s odpady se mohou firmy...

Přechod směrem k cirkulární ekonomice je v mnoha...

Evropská směrnice o nefinančním reportingu (CSRD), která podnikům...

Podle Jakuba Víta z EY Česká republika by...

Expertní pohled
Kdo jsou Granfluencers a co od nich čekat?

Marketéři a média poslední roky píší primárně o...

Podle článku v CNN Business se začínají z...

Problém většiny briefů značek pro digitální kampaně je,...