Sobota 22. června 2024
ikona hodiny28. 1. 2022 08:12

Nevyužité možnosti sociálních sítí

Kdo jsou mikroinfluenceři a v čem je jejich síla?

Sociální sítě a obecně online prostředí je místem, které nadále roste. Pandemie koronaviru změnila nákupní chování řady lidí, kteří se z různých důvodů naučili žít více online. Na internetu nakupuje více jak 58 % populace ČR a toto číslo se bude určitě nadále zvyšovat. Kromě klasických online kampaní, nabízí další možnosti nakupování třeba live streaming, jehož obliba sledování a přímého nakupování jeho prostřednictvím za poslední roky vzrostla o více jak 25 %.

Magdaléna Šašková Magdaléna Šašková autor

Social Media Manager společnosti Contexto

Foto: Shutterstock.com V čem je síla influencerů a jak ji využít? Foto: Shutterstock.com

Do budoucna se předpokládá ještě větší růst např. ve spojení s virtuální realitou. Výhled do roku 2022 očekává další růst Tik Toku, podporu oblíbeného video obsahu (ale s větším důrazem na krátké formáty), influencer marketing a tzv. sociální nakupování (tedy nakupování přímo na sociální síti, bez nutnosti odvádět na externí web). Důležité jsou a nadále budou placené reklamy, které začíná využívat stále více firem. Organické (neplacené) dosahy se dnes pohybují kolem 5 %. Váš příspěvek, který není placeně podpořený, tak vidí jen 5 % vašich fanoušků. A to není vůbec efektivní, vzhledem k času, který vás stojí samotná příprava.

Foto: Contexto

Magdaléna Šašková

Autorka působí na pozici Social Media Manager ve společnosti Contexto.

Potenciál influencerů i mikroinfluencerů

Spolupráce s influencery je dnes už téměř nezbytnou součástí online marketingu. Jde o skvělý způsob, jak oslovit a zaujmout cílovou skupinu prostřednictvím osoby, která je pro ni uvěřitelná a může působit jako určité měřítko kvality. Pokud o spolupráci s influencery uvažujete, je třeba se v první řadě vůbec zamyslet nad tím, jestli je tento typ propagace vhodný pro váš produkt. Pokud ano, je třeba si v dalším kroku vybrat vhodného influencera. Zde by neměl být rozhodující počet jeho followerů, ale zda jde o zástupce vaší cílové skupiny. Např. pokud potřebujete propagovat dětskou stravu a influencerka, kterou si pro to vyberete má 200tis sledujících, ale téměř všichni jsou bezdětní muži, asi to nebude mít žádný pozitivní vliv na prodej vašeho produktu. Také není dobré oslovit influencery, kteří přistupují na každou spolupráci a jejich profil vypadá jako akční leták ze supermarketu. Na prvním místě je dnes autenticita, a z toho důvodu by „správný influencer“ neměl propagovat každý produkt, který mu někdo nabídne.

Spolupráce s mikroinfluencery může být dobrým kompromisem mezi výkonem a cenou

Často skloňovanou skupinou jsou tzv. mikroinfluenceři, kteří sice mají menší počty followerů, ale v řadě případů pro vás mohou být velkým přínosem. Nejde o známé osobnosti, ale o běžné uživatele sociálních sítích, kteří byli schopni si kolem sebe vytvořit svou komunitu. A pokud se ta komunita shoduje s vaší cílovou skupinou? Bingo! Spolupráce s mikroinfluencery může být zajímavá i z finančního hlediska. Většinou je možné se domluvit na plnění spolupráce formou barteru. Souběžně pak můžete spolupracovat s několika mikroinfluencery, kteří mají samostatně menší počty followerů, ale dohromady to může dát zajímavé číslo. A v ideálním případě pouze výměnou za produkty / služby.

Obecně není možné říci, zda je lepší spolupracovat s velkými influencery nebo s těmi menšími. Každá skupina má svá pro a proti. Záleží na produktu, cílové skupině a výsledcích, kterých chcete prostřednictvím této spolupráce dosáhnout. Co je ale důležité u obou skupin, je smlouva o spolupráci, ve které je podrobně a přesně popsáno plnění obou stran (tj. jaký obsah influencer zveřejní, v jaký termín a čas, jaké jsou postihy pokud tak neučiní, co za to dostává – barterové plnění nebo finanční odměna, v jaké rozsahu a kdy).

Podle čeho zvolit vhodného influencera

Ideální řešení je samozřejmě získat influencera, který má dostatečný počet followerů z vaší cílové skupiny, zaměřuje se spíše na dlouhodobé spolupráce a jeho výstupy jsou na profesionální úrovni. Pokud se spoluprací tohoto typu nemáte zkušenosti, využijte pro zprostředkování profesionály a oslovte nějakou vhodnou agenturu. Např. v naší agentuře Contexto máme vytvořené seznamy influencerů, se kterými pracujeme, jsou vyzkoušení, zasmluvnění a za jejich výstupy ručíme. Předtím, než vám nějaké doporučíme, navrhneme strategii vhodnou právě pro vaši značku (zda zvolit známé osobnosti nebo mikroinfluencery, jaký obsah a jak často by měli tvořit, jak zapojit jejich komunitu, jak vše propojit s ostatními aktivitami, jaké výsledky to přinese, apod.). Díky tomu dostanete kompletní balíček se vším všudy a nemusíte se o nic starat.

Nejnovější články

Pohled z praxe
Plasty se stávají strategickou komoditou

Je to celkem pochopitelné. Plasty jsou v různé podobě...

Nejen evropský plastový odpad se z části vyvážel do...

Plasty se vyrábějí z ropy, která se kvůli omezeným...

Jak úplné cirkularity dosáhnout? Samozřejmě by bylo nejlepším...

Cestovní ruch
Pražské zastupitelstvo schválilo novou strategii cestovní ruchu

Součástí strategie na roky 2024–2027 jsou i konkrétní...

Vyhodnocení Koncepce příjezdového cestovního ruchu Zájmy Prahy na...

Pohled z praxe
Digitalizace HR: Trend, který mění svět podnikání

Firmy se primárně zaměřují na digitalizaci výroby a...

„Pokud personální oddělení stále využívá převážně papírové dokumenty,...

Nové technologie se v HR aktuálně využívají v rámci...

Nejnovější Expertní pohled

Pohled z praxe
Plasty se stávají strategickou komoditou

Je to celkem pochopitelné. Plasty jsou v různé podobě...

Nejen evropský plastový odpad se z části vyvážel do...

Plasty se vyrábějí z ropy, která se kvůli omezeným...

Jak úplné cirkularity dosáhnout? Samozřejmě by bylo nejlepším...

Pohled z praxe
Digitalizace HR: Trend, který mění svět podnikání

Firmy se primárně zaměřují na digitalizaci výroby a...

„Pokud personální oddělení stále využívá převážně papírové dokumenty,...

Nové technologie se v HR aktuálně využívají v rámci...

Analýzy
Stavby se prodražují kvůli neočekávaným nákladům

Z průzkumu společnosti CEEC Research vyplývá, že 26...

Klíčovou roli v regulaci stavebního procesu, a tedy...

Dobré i špatné zkušenosti s řešením neočekávaných nákladů u...

Údaje vycházejí z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q2/2024 zpracované...