Úterý 18. června 2024
ikona hodiny4. 9. 2023 12:10

Podle průzkumu plánuje zdražit okolo 40 % vinařů

Holding &CORK, který vlastní například společnosti Vinařský ráj a Kovo Prudík, pomocí průzkumu napříč malými i velkými vinařstvími zkoumal, do jaké míry plánují čeští producenti vína letos zdražovat. Z analýzy vyplývá, že zatímco 40,5 % vinařů se chystá zdražovat, 56,8 % z nich stávající ceny svých produktů udržuje. Polovina respondentů zároveň vnímá, že vysoká inflace a konkurence dovozců ze zahraničí přispívá k tomu, že zákazníci nakupují levnější vína, přestože ke snížení míry konzumace vína nedochází. Krize tak postihuje zejména společnosti, které dodávají vína primárně obchodním řetězcům. Přesto je zatím většina českých vinařů schopna současným výzvám čelit.

Anna-Marie Petruková autor

Foto: Shutterstock.com Moravští vinaři budou zdražovat Foto: Shutterstock.com

Podle holdingu &CORK, který patří mezi největší dodavatele vinařských technologií v tuzemsku a nabízí patentované technologie ze zahraničí s cílem zlevnit a zkvalitnit výrobu vín, stojí v čele českého vinařství zkušení producenti, kteří na domácím trhu nabízejí prvotřídní vína. Ti si zatím udržují stabilitu díky kvalitě svých produktů a věrnosti klientů.

Naopak rodinné firmy a malé retailové společnosti v posledních dvou letech čelí větším problémům, protože se snaží konkurovat dovozu levnějších vín, které způsobují vyšší tlak na ceny. V dotazníku to holdingu potvrdilo 50,5 % respondentů z řad zástupců českých vinařských společností. Ke zdražování přitom přistoupilo už v roce 2022 58,3 % respondentů napříč firmami různých velikostí, a to ve výši 5–20 %. Snížený odbyt vína letos zaznamenalo až 44,7 % z nich.

„Z našeho průzkumu vychází, že velké společnosti, které dodávají primárně do obchodních řetězců, více řeší konkurenci způsobenou nabídkou zahraničních producentů, kteří dokážou vyrobit vína pod výrobními náklady. Čeští výrobci vína, kteří se zaměřují na vyšší segment trhu, ale navzdory zdražování k většímu šetření nepřistoupili,“ říká zakladatel a CEO &CORK Jan Žďárský.

Pomohou technologie i změna přístupu k vinohradům

Klíčem k udržení konkurenceschopnosti je pro všechny hráče v tomto odvětví právě snižování nákladů. Využití moderních technologických řešení umožňuje vinařům optimalizovat výrobní procesy a snižovat provozní náklady. To může poskytnout vinařským podnikům potřebný impuls k překonání současných ekonomických výzev a udržení pozice na trhu.

„Nevýhodou českých výrobců vín je, že oproti zahraničním producentům nejsou schopni dostat výrobní náklady na stejnou úroveň. Částečně nás v tom znevýhodňuje česká legislativa, prostřednictvím technologií lze ale leccos zlepšit,“ komentuje Jan Žďárský. „Naše skupina v čele s Vinařským rájem kromě dodávání špičkových technologií pomáhá nastavit vinařům výrobní procesy tak, aby dokázali obstát ve světové konkurenci. Naším cílem je snížit například energetickou náročnost i množství vyprodukovaných odpadů a vzdělávat vinaře v udržitelnosti.“

Té lze docílit například architektonickým pojetí vinařství. U vína, které vyroste na kopci, lze využít potenciál terénu například pro přečerpání vína. To se podařilo holdingu &CORK v případě vinařství Gurdau. Společnost také vinařům radí, jak využívat odpadní materiály, mezi něž patří třeba vinné kaly. Jedná se o usazeniny v nádobách a lze je při výrobě vína z 90 % využít. Společnost &CORK chce navíc zemědělcům pomoci i v boji se změnami klimatu. Ty mohou podle současných prognóz vést v příštích desítkách let například k tomu, že na jihu Moravy už nebude vhodné prostředí pro pěstování některých bílých odrůd a nahradí je odrůdy červené.

Tomuto přístupu nahrává i nově schválená dotace Ministerstva zemědělství ČR ve výši okolo 600 milionů korun na následujících pět let, která by vinařům měla umožnit nejen nakoupit lisy na hrozny, dřevěné sudy nebo speciální kvasné nádoby, ale také osadit vinici nebo doplnit vinohrad novými rostlinami. Cílem je umožnit další rozvoj a zvýšit schopnost českých vinařů prosadit se na trhu.

Nejnovější články

Cestovní ruch
Češi plánují na dovolené více utrácet

Podíl těch, kteří si chtějí užít letní období...

Jak už bylo uvedeno – Češi preferují odpočinkovou...

V rámci celkových výdajů za dovolenou Češi nejvíce utratí...

Výzkum ukázal, že Čechy stále více zajímá při...

Letní dovolenou v zahraničí plánuje 60 % Čechů,...

Expertní pohled
Vzestup a pád Quick Commerce

Jak to ale někdy bývá, lákává myšlenka začala...

Covidová pandemie světovou ekonomikou řádně zacloumala a kromě...

Problémy hlavních Quick Commerce hráčů, jako je zmíněný...

Pro něco takového je potřeba jak využití moderních...

Cestovní ruch
Pusťte dovolenou k vodě!

Kampaň Pustit k vodě je produkt zaměřený na...

Střední Čechy zaznamenaly v minulém roce nejvyšší návštěvnost...

Střední Čechy mají díky Labsko-Vltavské cestě více splavných...

Po covidu obliba domácích dovolených silně vzrostla. Původně...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Dobré zprávy pro projektové společnosti

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Stavební produkce...

V minulém roce trh projektových prací stagnoval. Pro...

Kapacity projektových společnosti jsou silně vytíženy. Některé projektové...

V současné chvíli mají projektové společnosti nasmlouvané zakázky...

V roce 2023 bylo zadáno 1 975 zakázek...

Trendy
Udržitelnost se už dostává do DNA firem

Společnost BDO ve spolupráci s výzkumnou agenturou Mercuri...

Téměř všechny dotázané společnosti (97 %) věří, že udržitelnost...

Začlenění aspektů ESG do obchodní strategie a výběr správných...

Podle průzkumu nejsou ve značném počtu společností výsledky...

Analýzy
Ani přes výrazný růst cen nemovitostí realitní bublina v ČR nehrozí  

Z dat Eurostatu dále vyplývá, že ruku v ruce...

Vlastním bydlením u nás v současné době disponuje 78...