Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Převážná část Čechů se cítí být v životě úspěšná. Uvedlo to celkem 62 % dotázaných v průzkumu, jenž pro ČSOB v rámci kampaně Jdeme vám naproti realizovala výzkumná agentura Behavio. Polovina populace se zároveň domnívá, že jim k úspěchu alespoň částečně přispěl někdo z jejich okolí – přesto si většina z nás (80 %) nechce říkat o pomoc.
Kombinace vlastního talentu, osobního úsilí, ale i pomoc ostatních. Právě to je podle Češek a Čechů klíčem k úspěchu. Téměř 60 % z nás pak věří, že k úspěchu někomu ve svém okolí dopomohla. Nejčastěji přitom pomáháme méně zkušeným kolegům (57 %), učíme druhé novým dovednostem (52 %) anebo zkrátka jdeme druhým naproti.
Že jsou Češi hrdý národ není žádná novinka. V některých situacích však musí hrdost stranou, a tak ačkoliv si drtivá většina z nás nerada říká o pomoc, téměř tři čtvrtiny Čechů se k tomu odhodlají, pokud opravdu není zbytí. „Není to jen o hrdosti, ale hlavně o tom, abychom před druhými nevypadali jako hlupáci, že si s něčím nevíme rady. Je to tak trochu útok na naše sebevědomí, na to, co všechno dokážeme, jak jsme nápadití nebo chytří. Často navíc můžeme mít pocit, že druhé svými problémy a prosbou obtěžujeme,“ doplňuje psycholožka Marta Boučková. „Opak je ale pravdou. Prosbou o pomoc nebo o radu navazujeme sociální vztahy. Těm druhým tím tak vlastně dáváme najevo, že si vážíme jejich názoru a jejich zkušeností – je to projev důvěry. Z dlouhodobého hlediska nám pak může podpora druhých pomoci k poznání, že na velká rozhodnutí nejsme v životě sami a dodat potřebnou odvahu,“ dodává Marta Boučková.
Ačkoliv si tedy o pomoc říkáme jen velmi neradi, v některých situacích nás může katapultovat směrem k úspěchu. Nejinak je tomu i ve světě podnikání, a to zejména v momentě, kdy máte s podnikáním začít. Například nedávný průzkum ČSOB mezi studenty ukázal, že ti z nich, kteří mají ve svém okolí nějakého podnikatele jako vzor (a tedy i příležitost se s někým takovým poradit), mají téměř 1,5x větší chuť začít sami podnikat.
I v tomto sektoru se finanční skupina ČSOB vydává už několik let naproti inovativním podnikatelům, a to v rámci akcelerátoru Start it @ČSOB: „Rozjet vlastní podnikání není vůbec lehká záležitost a naše česká nátura nám často velí zatnout zuby a poprat se se vším sami. Rady od zkušenějších a mentoring nám ale mnohdy může zkrátit cestu k úspěchu,“ říká Zuzana Paulovics, lídryně Start it @ČSOB.
„Během uplynulých let náš akcelerátor pomohl už 82 inovativním projektům. Řada z nich přitáhla obrovský zájem investorů a nasbírala mnoho prestižních ocenění v Česku i v zahraničí. Základním kamenem úspěchu přitom vždy byla kombinace talentu, píle a práce se zpětnou vazbou,“ uzavírá Zuzana Paulovics.