Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Česká ekonomika zaznamenala v minulém měsíci růst, což je vždycky pozitivní zpráva. Nicméně odborníci nadšení nepropadají.
„Po třech měsících poklesu se česká průmyslová produkce v říjnu meziročně zvýšila o 1,9 %. Bylo to však ovlivněno zejména nízkou loňskou srovnávací základnou ve výrobě automobilů. Není tedy mnoho důvodů k nadějím na zotavení českého průmyslu. Prognózy o letošním propadu české ekonomiky jsou totiž již zpečetěny a očekáváný pokles HDP o 0,5 % nabírá reálné obrysy. Možná důležitější než ukazatel samotné listopadové průmyslové produkce, je vývoj objemu nových zakázek, který se dále propadal. Hodnota nových zakázek v listopadu meziročně klesla o 4,0 %. Nové zakázky ze zahraničí klesly dokonce o 4,8 % a domácí o 2,3 %. Nové zakázky v českém průmyslu meziročně klesají již půl roku, a to je pro jeho budoucnost vážný problém,“ uvádí Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„Dlouhodobě špatná situace českého průmyslu je vidět i na vývoji Indexu nákupních manažerů (PMI). V listopadu sice mírně vzrostl na 43,2 bodů z říjnové hodnoty 42, nicméně je stále hluboko pod hranici 50 bodů, která indikuje recesi sektoru a kterou náš průmysl nepřekročil již těžko uvěřitelných osmnáct měsíců. Manažerům průmyslových firem přidělává vrásky na čele mimo jiné pokles zakázek z Německa. Problémy, v nichž se utápí německé firmy, se tak přelévají k jejich českým dodavatelům. Zejména německému automobilovému průmyslu se nedaří vymanit z útlumu. Není pak divu, že index podnikatelské nálady v tomto pro německou ekonomiku klíčovém sektoru klesl v listopadu potřetí za sebou. Německé firmy se dívají do budoucna s větším pesimismem, a bohužel to není dobré znamení ani pro jejich české obchodní partnery, a tedy ani pro celou českou ekonomiku,“ doplňuje Petr Kymlička.