Sobota 15. června 2024
ikona hodiny31. 5. 2024 13:43

Námořní doprava znovu zdražuje. Důvod pro ČNB být opatrnější?

Napětí v globálních dodavatelských řetězcích stále nepolevuje, zejména při pohledu na cenový vývoj námořní kontejnerové dopravy. Na trase Šanghaj-Rotterdam došlo za poslední měsíc ke zdražení o zhruba 50 % na současných 5 000 dolarů. V meziročním srovnání je růst cen více než trojnásobný. Podobný vývoj se přitom neodehrává jen na ose Asie-Evropa, ale svižně zdražuje kontejnerová doprava také z Asie do Spojených států.

Dominik Rusinko Dominik Rusinko autor

analytik ČSOB

Foto: Shutterstock.com Námořní doprava znovu zdražuje. Důvod pro ČNB být opatrnější? Foto: Shutterstock.com

Od nástupu pandemie se cena námořní dopravy vyvíjí jako na houpačce. Prvotní šok způsobený uzavřenými přístavy a prudkým růstem poptávky po zboží následovalo zklidnění situace v minulém roce, kdy se ceny vrátily na před-pandemickou úroveň. Stabilita však měla jepičí život. Od konce roku 2023 totiž zesílily útoky jemenských povstalců vůči obchodním lodím proplouvajícím Rudým mořem a byť se ještě v dubnu zdálo, že dochází k ústupu napětí, situace se dále vyostřuje.

Zdroj: ČSOB Zdroj: ČSOB

Průjezd Rudým mořem je meziročně nižší o celých 90 %, což znamená, že obchodní lodě volí variantu obeplutí Afriky okolo Mysu Dobré naděje. Výsledkem je prodloužení plavby až o dva týdny. Vedle povstaleckých útoků pak zdražuje námořní dopravu také blížící se vrchol sezóny z hlediska poptávky po kontejnerových kapacitách, stejně jako krátkodobý negativní vliv špatného počasí v Asii, které navýšilo zpoždění některých dodávek.

Z makroekonomického pohledu zatím v Česku nevidíme statisticky významný dopad vyšších cen námořní dopravy do inflace nebo hospodářského růstu. V případě tuzemské inflace platí, že zbožová inflace dále zvolňuje (1,1 % meziročně v dubnu) a pomáhá kompenzovat zvýšenou inflaci v sektoru služeb (6,8 %). Pokud by ale měla geopolitická situace dále eskalovat a námořní doprava prudce zdražovat, průsak do české inflace by již mohl být hmatatelný. Z pohledu ČNB se tak jedná o další proinflační riziko, které bude bedlivě sledovat a nakonec může být i podpůrným argumentem, proč jít s úrokovými sazbami dále dolů pozvolněji.

Články autora Dominik Rusinko

Nejnovější články

Aktuality
Na Univerzitě Pardubice proběhne v úterý Technology Day

„Univerzita a aplikační průmyslová sféra by neměly tvořit...

Technologie, které univerzita v rámci akce představí, jsou...

Univerzita Pardubice plánuje po pilotní akci Technology Day...

Trendy
Vyladěný event jako vizitka vaší společnosti

Odborné eventy jsou bezpochyby nezbytné pro další rozvoj,...

Nechcete celou akci strávit v uzavřených prostorách velkého konferenčního...

Dobré jídlo a pití nesmí chybět na žádném...

Zvláštní pozornost si zaslouží doprovodný program. Resort disponuje...

Největší doména resortu? Jednoznačně 27 jamkové profesionální golfové...

Fantazii se ale meze nekladou. „Pro jednu z firem...

Expertní pohled
Využijte potenciál firemních vozů naplno

Proč si pořídit monitoring vozidel? Čím může usnadnit...

Kniha jízd nebo sledování aktuální polohy jsou základní...

Jde o tzv. Vysvědčení řidiče. Jedná se o pravidelné hodnocení jízdních...

Nejnovější Názory

Názory
AI versus udržitelnost: Příležitost nebo hrozba?

Může být tedy AI vážnou hrozbou pro životní...

Problém vysoké energetické náročnosti a negativních environmentálních dopadů...

Jednoznačně ano, umělá inteligence by rozhodně měla podléhat...

Nedílnou součástí regulatorního rámce by měly být i...

Názory
Nabitý týden na finančních trzích

Bezprostřední dopad voleb do EP na trhy bývá...

Také v tuzemsku je makro kalendář nabitý. Zatímco...

Názory
Na startu nové obchodní války

USA upravily cla na dovoz elektromobilů z Číny...

Čína v minulém týdnu oznámila založení historicky největšího investičního...