Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Podle pravidelného Indexu firemních nákladů, který společnost Fidoo sleduje na vzorku více než tisícovky malých a středních firem, se náklady českých firem v červenci zvětšily o 4,3 %. V létě se přitom vlivem období dovolených aktivita ve firmách typicky zpomaluje a červenec bývá nejslabším měsícem.
Počet transakcí vzrostl meziročně dokonce o 22,4 %. Náklady stouply i přes to, že inflace z loňských 10,7 % klesla ke dvěma procentům – fakticky tedy firmy na nemandatorních provozních výdajích utratí téměř o 13 % více než loni, byť nakoupily přibližně o pětinu více položek. Co to znamená?
Firmy cítí, že si byznysovou pauzu teď nemohou dovolit, zároveň se ale snaží regulovat náklady nákupem levnějších položek. Mají k tomu své důvody – nad trhem stále visí příliš mnoho otazníků. Nedůvěru v ekonomiku vyjádřili dle posledního konjunkturálního průzkumu ČSÚ především podnikatelé v průmyslu, kterým dělá potíže nedostatečná poptávka.
„Řízení nákladů je klíč, díky kterému se firmy mohou připravit na ekonomické oživení v tom lepším případě a recesi v tom horším. Ušetřené prostředky z každodenních nákladů se kumulují a na konci měsíce mohou vytvořit zajímavou sumu, která dokáže pokrýt buď další investice do produktu, pracovníků nebo firmy samotné, vstupy do výroby, nebo naopak sanovat bilanci,“ říká Petr Herzmann, CEO Fidoo.
Stáhněte si kompletní statistiku
Fidoo Index firemních nákladů
ZobrazitPodle Herzmanna je bolavým místem rozpočtové kázně českých firem především latence v jejím udržování. „Aby bylo řízení nákladů skutečně efektivní – musí probíhat v reálném čase. 85 % českých firem toho stále není schopno a tratí na nepřehlednosti. Naštěstí roste počet těch, které náklady hlídají í digitálně – firemní nákupy se platí firemní kartou, nebo má každý nebo má každý pracovník či tým svou předplacenou platební kartu propojenou s aplikací Expense management. Jednoduše s ní zaplatí, vyfotí účtenku, nahraje ji k výdaji a náklad pak v reálném čase putuje k účetní,“ říká Petr Herzmann.
„Náš index sleduje náklady s výjimkou nájmů a mezd. Ty si totiž firma dokáže ohlídat, denní náklady ale spíše ne – přitom jsou nutné pro podnikání a generování zisku. Obecně jde o transakce, které pracovníci potřebují k výkonu své práce. Takže nákup materiálů, pohonných hmot, kancelářského vybavení, produkční náklady a jiné. Nejde tedy jen o mandatorní výdaje, ale také výdaje spojené s realizací zakázek a podnikáním, které mají přímou výpovědní hodnotu o ekonomice firmy. Liší se odvětví od odvětví, každopádně jsou to přesně ty náklady, které se ke konci měsíce nasčítají,“ vysvětluje Petr Herzmann.
A vývoj inflace v EU ukazuje, že je na co se připravovat. V červenci růst spotřebitelských cen zrychlil na 2,8 %. Česko je v tuto chvíli na 15. místě v pořadí, podle přepočtu Eurostat dosáhla česká inflace v červenci 2,5 %. Není tak vyloučeno, že s větším ekonomickým oživením může přijít i další inflační vlna, která prodraží vstupní náklady na generování zisku.
„Navzdory ekonomické nejistotě nemusí být vyhlídky českých firem špatné. Poté, co v předchozím měsících firmy na nákladech utratily meziročně o 10 % méně, jsme nyní opět v kladných hodnotách – ukazuje se, že firmy jsou připraveny do svého rozvoje investovat a nedopustit stagnaci. Už sedm měsíců také rostou maloobchodní tržby – spotřebitelé se po dvou letech zdivočelé inflace opět nebojí nakupovat,“ říká Petr Herzmann. „Je nyní na českých firmách, aby si uhlídaly náklady a ujistily se, že potenciálně lepší ekonomické časy ‚neprojedí‘, ale využijí je zejména ke smysluplným investicím.“