Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Návštěvníci českých hor se mohou i letos těšit na řadu novinek, přičemž ceny skipasů se podařilo udržet prakticky na loňské úrovni. Skiareály v ČR nepolevují ve vylepšování svých služeb pro zákazníky a pokračují i v investicích do efektivních technologií, aby i při proměnlivosti počasí a cen energií mohly milovníkům zimních sportů a pohybu na zdravém vzduchu nabídnout zimní zážitky a lyžování v očekávaném rozsahu a maximální kvalitě.
Nedávný průzkum mezi rekreačními sportovci ukázal, že zájem o lyžování a snowboarding je stále nadstandardně vysoký.
Letní sezóna na našich horách byla úspěšná, návštěvnost byla opět o něco vyšší než v loňském roce (+ 5 %). Znovu se potvrdilo, že nárůst zájmu návštěvníků zaznamenávají hlavně ta střediska, která rozšiřují nabídku služeb a atrakcí pro letní sezónu, zejména cyklotrailů nebo bikeparků pro cyklisty.
Letošní investice do zimní sezóny dosáhly rekordních 1,75 mld. Kč. Z toho zhruba 950 mil. Kč tvoří posílení ubytovací kapacity na Dolní Moravě, kde ve třech nových objektech mohou návštěvníci využít celkem 171 apartmánů hotelového typu, jen 200 m od nástupu na lanovku. Jde o komfortní, moderní ubytování v horském designu s veškerým vybavením a servisem ke strávení aktivní lyžařské dovolené.
Tento výjimečný projekt bude pochopitelně využíván celoročně, čisté investice středisek přímo do letošní zimní sezóny tedy dosahují i tak významné výše cca 800 milionů Kč. Díky nim se návštěvníci českých hor mohou těšit např. na novou šestisedačkovou lanovku s „bublinou“ v Deštném, nová lanovka bude také ve Filipovicích, vzniknou nové skikrosové tratě na Dolní Moravě a v Železná Rudě, pohyblivé lyžařské pásy ve Vítkovicích a Peci pod Sněžkou apod. Zásadní část investic tradičně směřuje do vylepšení zasněžovacích systémů, nákupu sněžných roleb nebo propojení a vylepšení profilů sjezdových tratí v řadě dalších středisek.
Kvalitnější služby dostanou návštěvníci českých hor díky novým provozním budovám, investicím do zlepšení zázemí doprovodných služeb, nebo rozšíření portfolia služeb. Otevírají se další nové restaurace (Dolní Morava) i menší gastro provozy (Malá Úpa, Rokytnice n. Jizerou). Opět pokračuje digitalizace systémů, především v oblasti online prodeje skipasů, automatických pokladen či rezervace vybavení v půjčovnách, ve kterých také bylo často obnoveno zapůjčované sportovní vybavení.
K nejsilnějším výzvám doby pro české hory patří zejména výkyvy počasí. Skiareály ale chtějí nabídnout zimní zážitky a lyžování v očekávaném rozsahu a maximální kvalitě. Proto investují i do technologií podporujících vyšší účinnost, nižší spotřebu energií a lepší hospodaření s vodou.
Jde zejména o výstavbu akumulačních nádrží, nákup nových sněžných děl a tyčí, které jsou stále účinnější a úspornější (jen za posledních 10 let se efektivita technického zasněžování zdvojnásobila, přitom technický sníh neobsahuje nic jiného než vodu a vzduch). Opět se rozšiřuje používání moderní technologie SNOWSAT, která pomocí satelitů (GPS) s přesností na centimetry měří výšku sněhu v konkrétním místě, takže areály dokážou kvalitněji upravovat sjezdové tratě, šetřit elektrickou energii a pohonné hmoty a zároveň šetrněji hospodařit s vodou při zasněžování.
Akumulační nádrže, které sbírají vodu ze srážek, jarního tání a oblev, násobně zlepšují účinnost technického zasněžování, a přitom chrání menší vodní toky. Na přínosech nádrží se shodnou provozovatelé skiareálů i vodohospodáři. Napomáhají k zadržování vody v přírodě i k jejímu ochlazování, zachytávají přírodní srážky k zasněžování a také slouží jako zdroje vody v případě hašení požárů v nepřístupném horském terénu.
Dosud skiareály v ČR vybudovaly cca 40 akumulačních nádrží. Jedna z nejnovějších vzniká ve SkiResortu Černá Hora–Pec, včetně zakrytí novým parkovištěm jde o investici 90 mil. Kč. Výstavbou dalších 30-50 nádrží by celkový objem v akumulaci vzrostl tak, že by tyto vysoce udržitelné zdroje pokryly až polovinu celkového množství vody využívaného pro technické zasněžování. To by umožnilo včasný start zimních sezón a mělo zásadní pozitivní vliv na fungování celých horských středisek. „V zahraničí jsou akumulační nádrže běžné, bohužel v ČR je schvalování jejich výstavby bez objektivních příčin zpomalováno či zcela zastavováno. Už řadu let hlasitě říkáme, že nefinanční podpora v podobě lepšího přístupu k posuzování a povolování investičních projektů a staveb je to, čím by český stát skiareálům a horským regionům pomohl nejvíce, ale stát jako by nás neslyšel,“ komentuje Libor Knot, ředitel AHS.
Výzkum* přímo mezi českými lyžaři a snowboardisty ukázal, že 82 % z nich chce rozsah těchto svých aktivit v budoucích letech zachovat nebo dokonce zvýšit (37 % se jim chce věnovat více než dosud, 45 % stejně jako dosud). Tyto dva postoje nejčastěji deklarovali lyžaři či snowboardisté z věkové skupiny 15-21 let, která má před sebou nejvíce let aktivního života: více než dosud jich chce jezdit 50 % a stejně jako dosud 40 %. Zároveň v nejstarší věkové skupině 44-55 let je vysoký podíl těch, kteří v těchto aktivitách nehodlají polevit: 58 % z nich chce jezdit na lyže či snowboard stejně jako dosud, což je napříč zkoumanými věkovými skupinami suverénně největší podíl.
Převážná většina (86 %) všech dotázaných souhlasí s tím, že se mladí lidé mají učit lyžovat/jezdit na snowboardu, nejčastěji z následujících důvodů: lyžování/snowboarding přináší dětem zdravotní a psychologické výhody (82 %), pomáhá rozvoji jejich motoriky (76 %), je celkově dobrou příležitostí k pohybu (71 %), posiluje u dětí sebedůvěru (65 %) a pomáhá vytvářet sociální kontakty (57 %).
„Pro české skiareály jsou to jasné signály, že zájem o rekreační sjezdové lyžování i snowboarding mezi Čechy je vysoký, poptávka po službách lyžařských areálů bude pokračovat, a že nám proto dává smysl čelit výzvám, které současná doba přináší, abychom umožnili milovníkům zimních sportů a pohybu na zdravém vzduchu provozovat tyto aktivity“, říká Kateřina Neumannová, prezidentka AHS.
Milovníky českých hor potěší, že ceny skipasů** v sezóně 2024-25 zůstávají v zásadě stejné nebo velmi podobné loňským. Stejně jako v předchozí sezóně, dvě třetiny středisek udržely loňské ceny. Zhruba čtvrtina areálů zvýšila ceny ve zcela minimální úrovni 1-3 % a poměrně dost středisek (přes 15 %) naopak oproti loňsku ceny snížilo. Stále platí, že většina českých skiareálů používá ceny minimální a maximální (buď jako plovoucí nebo rozlišené podle částí zimní sezóny), a že při online nákupu lze výrazně ušetřit (20-30 %). „Stále více českých skiareálů používá plovoucí ceny skipasů. Návštěvníkům včasný nákup z domova ušetří čas a peníze, provozovatelé navíc dokážou lépe regulovat množství lyžařů na sjezdovkách,“ říká Libor Knot.
V Alpách i letos lyžování podražilo, o 5-10 %. V ČR zaplatí lyžař za celodenní skipas v průměru 750-1000 Kč (30-40 EUR), v průměrném alpském středisku vydá 60 EUR a v prémiovém téměř 80 EUR.
Aktuální informace o českých horách zájemci naleznou tradičně na portálu holidayinfo.cz, kde se kromě množství sněhu a kilometrů upravených sjezdových tratí podívají na webkamery z horských středisek.
Novinky a průběžně aktualizované tipy na výlety a zimní pobyty jsou k dispozici také na jednom z největších turistických portálů kudyznudy.cz, který provozuje Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism.
„České hory nabízejí nejen skvělé podmínky pro zimní sporty, ale také jedinečnou atmosféru a zázemí, které ocení rodiny s dětmi i náročnější návštěvníci. Aktuální kampaně CzechTourism, ať už zaměřené na domácí trh nebo na zahraniční publikum, zdůrazňují, že naše hory jsou snadno dostupné, méně přeplněné než zahraniční střediska a ideální pro aktivní odpočinek. Hlavní myšlenkou je ukázat, že každé horské středisko v tuzemsku má co nabídnout – od moderní infrastruktury přes atraktivní lyžařské tratě až po klid a čerstvý vzduch, který tolik chybí v městském prostředí,” říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: “Připraveny jsou i Jeseníky, které navzdory nedávným povodním opět vítají návštěvníky a dokazují, že horská střediska dokážou čelit výzvám díky dlouhodobým investicím do moderních technologií a udržitelnosti. Nejen tam, ale napříč všemi českými horami platí, že vaše návštěva má smysl – podpoříte daný region, a zároveň si odnesete zážitky, které vás nabijí energií na dlouhé týdny dopředu.”