Neděle 5. května 2024
ikona hodiny21. 4. 2022 10:36

Chytrá logistika přinese více udržitelnosti než elektromobil

Svět retailu se v posledních letech velmi rychle a výrazně mění. Nároky zákazníků stále stoupají a silně konkurenční prostředí e-commerce si žádá schopnost pružně reagovat na poptávku. V Evropě se objevuje trend doručení zásilek do pouhých 10-15 minut, taková logistika však není realizovatelná všude a prostředí, ve kterém může fungovat, je poměrně striktně definované. Zásadní role kvalitní logistiky poslední míle je tedy neoddiskutovatelná, otázkou už zůstává pouze to, do jaké míry se bude v tomto ohledu budoucnost lišit od současnosti.

Michal Menšík autor

CEO DoDo Group

Foto: DoDo Udržitelná logistika Foto: DoDo

Nejen český trh si za poslední roky vychoval zákazníka do poměrně konkrétní podoby. Takový zákazník si totiž zvykl na, pokud možno bezplatné, same-day doručení a snadno dostupnou reverzní logistiku. Snaha uspokojit jeho potřeby jde však v některých částech světa ještě dál. Dnes již na západě není nereálné nabízet doručení zásilky v rámci 10–15 minut, přičemž tento trend už začínáme pozorovat i v Praze. Avšak taková služba naráží na mnohá úskalí, a ačkoliv vypadá na první pohled jako ideální způsob pokrytí poptávky, v dlouhodobém měřítku absolutně není udržitelná.

Služba výše zmíněného expresního doručení rezonuje především na západě. Londýn, New York, Berlín – právě to jsou příklady měst, v nichž služby všeho druhu desetiminutovou logistiku nabízejí a snaží si tak u zákazníky vydobýt vedoucí postavení. Taková služba má však svá pevně daná specifika. Dokáže fungovat pouze ve velkých městech s vysokou mírou zalidnění, a především velkou poptávkou. Zároveň nelze jejím prostřednictvím nabízet tak širokou škálu zboží, na jakou jsme zvyklí například u dovážky potravin a obecně větších nákupů do domácnosti. Nehledě na to, že příslib takto rychlého doručení je většinou neudržitelný také finančně, i proto jej poskytují především společnosti, které jsou silně zafinancované venture investicemi.

Tržiště časových slotů jako regulátor poptávky

Snaha zaměřená čistě na co nejkratší čas doručení tak vzhledem k vysokým nárokům na množství personálu, a především velice neudržitelný provoz takové služby není tou správnou volbou. Na příkladu rozvozu potravin je vidět, že s kvalitním logistickým řešením lze již za pár hodin od objednání doručit plnohodnotný nákup, a to v konkrétním časovém slotu, který si zákazník vybere, a při zajištění udržitelné služby s plným sortimentem.

Práce s časovými sloty navíc může do budoucna zcela převrátit fungování e-commerce a podstatně zlepšit udržitelnost doručování i v konstantně rostoucí e-commerce. Princip, jak by to v budoucnu mohlo fungovat, je jednoduchý – logistická společnost svým klientům v reálném čase nabízí konkrétní volné časové sloty, ve kterých je možné zboží doručit zákazníkům v konkrétních rozvozových zónách. Každý takový slot bude mít pevně danou kapacitu, kterou po jejím vyčerpání již nebude možné využít.

Tímto způsobem lze regulovat poptávku a zároveň zajistit, že zákazník dostane špičkovou službu, tedy precizní doručení v konkrétně ohraničeném časovém okně, díky čemuž může úspěšnost doručení dosahovat i 99 %. Výsledkem tohoto modelu je, že hybatelem poptávky již není jen obchodník, ale také logistická společnost, která má jasně dané omezené kapacity pro konkrétní oblasti a obchodníkům tedy může pomoci cílit poptávku tam, kam se to vyplatí a kde to dává smysl i z hlediska možností doručení.

Na podobném principu fungují také eko sloty, které umožňují zákazníkovi vybrat si pro doručení svého nákupu takový čas, ve kterém již bude kurýr na dané trase a může jej tak obsloužit v rámci své naplánované cesty bez nutnosti další zajížďky. Výsledkem je ekologičtější provoz a mnohdy i nižší cena samotného doručení. Tyto sloty se pak dají využívat napříč provozy, ve výsledku to tedy znamená, že logistická společnost může klientovi nabídnout poměrně výrazné cenové odlišení časů, které jsou pro ni nejvhodnější, a regulovat tak poptávku ve prospěch udržitelnosti.

Michal Menšík

Studoval informatiku na VŠE. S rodiči žil v dětství v USA, v Česku začal podnikat v roce 2009, když založil e-commerce agenturu Inveo.cz. Ta se dodnes věnuje digitálnímu marketingu a softwarovému vývoji v oblasti e-commerce. Menšík stál u počátku českého slevového byznysu a podílel na vývoji portálu Slevín, ze kterého vytvořil třetí nejsilnější subjekt segmentu. Od roku 2017 vlastní i původně osobní asistenční službu DoDo, kterou Menšíkovo Inveo koupilo od KKCG a přetvořilo v B2B technologicko-logistickou společnost s evropskou působností. V roce 2021 rozvezlo DoDo téměř 4 miliony objednávek a poprvé se v tržbách přiblížilo miliardě korun. Aktuálně firma operuje s více než 1 250 vozy, téměř 2 000 kurýry a doma i na zahraničních trzích rychle expanduje. Firma rozváží zboží pro značky jako Košík.cz, Tesco, KFC, Alza, Bibloo, SuperZoo a další.

Multisegmentový přístup a decentralizace skladů

Na cestě k udržitelné logistice je klíčový také multisegmentový přístup, který logistické společnosti umožňuje držet hladinu poptávky vyrovnanou v průběhu celého dne. Různé segmenty totiž mají různé logistické špičky (peek times) a je-li činnost logistické firmy koncentrována například na rozvoz hotového jídla, provoz ze zásady nemůže být efektivní, protože zde jsou prakticky všechny objednávky koncentrovány do krátkých časových úseků – přes oběd a přes večeři. Multisegmentový přístup naproti tomu umožňuje rozložit logistické kapacity do celého dne a poptávku rovnoměrně balancovat.

Svou roli v rychlosti a udržitelnosti doručení hraje také decentralizace, jejíž význam je a měl by být stále citelnější. Není možné, aby jeden centrální sklad dokázal pokrýt potřeby zákazníků z celé republiky, a přitom udržel kvalitu poskytované služby. Opět jde o trend, který má své kořeny na západě. Například v USA můžeme pozorovat, že kvůli krachu některých rozlehlých obchodních center dochází k uvolnění velkého množství retailových ploch, což skýtá perfektní možnost pro přeměnu prostoru na menší sklady. Právě takové sklady umožňují zkracovat vzdálenost ke koncovému zákazníkovi, což je cíl, na který by se měla logistika primárně zaměřit.

Predikce poptávky jako nástroj udržitelné logistiky

V současné době nelze v logistice aspekt udržitelnosti opomenout a je potřeba pohlížet na něj i z jiného úhlu pohledu, než je stále sílící snaha o navyšování počtu elektromobilů. Elektromobily sice mají své nezpochybnitelné výhody, avšak celý proces doručení stojí a padá na městské infrastruktuře, která vysokému množství elektro vozů prozatím není uzpůsobena.

Již dnes je jisté, že ze strany evropských měst budou přicházet stále tvrdší restrikce, co se týče typu pohonu vozidel, hledání alternativ tedy je na místě. Spíše než na způsob doručení je však potřeba soustředit se na predikci samotné poptávky. Právě ta je totiž velice efektivní cestou k udržitelnosti. Pokud datová analytika umožňuje předpovídat, kolik zboží bude prodáno a kam bude doručováno, při aktivní práci s balancováním poptávky se vyhneme poloprázdným autům vezoucí dva balíčky na kilometry dlouhé trase. Kombinace predikce poptávky a její aktivní ovlivňování s ohledem na logistické kapacity je tedy možnost, která logistiku posouvá jak v otázce udržitelnosti, tak v samotné kvalitě poskytovaných služeb.

Nejnovější články

Analýzy
Výrazná změna v chování hostů

Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku...

Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále...

Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje....

Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou...

Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých...

HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány...

Analýzy
Hypotéky očima experta

Aktuální analýza přináší přehled vývoje v oblasti úrokových...

Březen 2024 byl podle statistických údajů České národní...

Úrokové sazby jsou, přinejmenším pro mě osobně, spíše...

Druhým hlavním důvodem je bezesporu fakt, že čím...

Situace okolo zákona o spotřebitelském úvěru a možnost...

Pojem „nevýkonné úvěry“ označuje laicky řečeno úvěry, u...

V den vydání tohoto dokumentu proběhlo měnověpolitické zasedání...

Další zasedání bankovní rady nás čeká za bezmála...

Advertorial
Panevropská univerzita potvrzuje svou kvalitu

„Jsme nesmírně hrdí na udělení institucionální akreditace, jež...

Panevropská univerzita je první univerzitou vzniklou po novele...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
V budoucnu bude možné pojistit takřka cokoliv

První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...

Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...

Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...

Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...

Expertní pohled
Dům je jako ekosystém, je třeba ho stavět komplexně

„Dům nejde stavět po částech, jedná se o...

V rámci celku má důležitou roli také materiál,...

Společnost jako jediná na trhu nabízí stavebníkům komplexní...

Expertní pohled
Eviden monitoruje na dark webu ukradená data

Nová služba je vhodná pro větší firmy, které...

Monitoring v rámci služby LUMINAR probíhá formou kontinuální...

Zákazník ze soukromého i veřejného sektoru může službu...