Úterý 7. května 2024
ikona hodiny11. 5. 2023 08:17

Hotely a penziony: srovnání prvního čtvrtletí 2023 vs. 2019

Lidí je více, ale Česko poněkud zaostává

Podle Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR ČR) výsledky za první čtvrtletí roku 2023 ukazují, že se cestovní ruch stále ještě nevzpamatoval z období propadu v období pandemie. Praha spolu s Varšavou mají navíc nejnižší průměrné ceny ve srovnání s metropolemi sousedních zemí, tedy Vídní, Budapeští, Berlínem, ale i s Bratislavou. Pozitivní je nárůst domácích turistů, stejně jako stále silnější příjezdy hostů z Německa, Polska a Slovenska.

Václav Stárek autor

prezident Asociace hotelů a restaurací ČR

Foto: Shutterstock.com České hotely – nízké ceny i obsazenost Foto: Shutterstock.com

Tento rok, očekává AHR ČR přibližně stejnou obsazenost jako v roce 2022 s mírně vyšší průměrnou cenou, která odráží zejména pokračující enormní růst nákladů, který ovlivňuje ekonomiku ubytovacích zařízení.

Srovnání s rokem 2022 nedává smysl, protože první čtvrtletí roku 2022 bylo ještě částečně ovlivněno omezeními, kterým cestovní ruch od roku 2020 čelil. Pokud srovnáme data za první čtvrtletí roku 2019 se stejným obdobím letošního roku zjistíme, že obsazenost ubytovacích zařízení byla stále o 16 % nižší, a to díky menšímu počtu zahraničních turistů.

V Praze, jako v nejvíce zasaženém regionu, dosahovala v roce 2019 průměrná obsazenost hotelů za první čtvrtletí 75,2 %, zatímco v letošním prvním čtvrtletí to bylo 58,5 %.

Zajímavé je srovnání obsazenosti a cen Prahy a ostatních sledovaných měst:

Z uvedeného je patrné, že přestože zdaleka nejsme nejdražší destinací ve střední Evropě, obsazenost ubytovacích zařízení je i nadále za většinou okolních metropolí. V prvním čtvrtletí došlo k nárůstu průměrné ceny v Praze přibližně o 16,- € ve srovnání s cenami roku 2019, což je menší nárůst než v ostatních metropolích.

Celkově dosáhly hotely v České republice roční průměrné obsazenosti 20 % v roce 2020, 26 % v roce 2021 a 58 % v roce 2022. V letošním roce se bude obsazenost podle odhadů AHR ČR pohybovat kolem 60 %.

Cestovní ruch v České republice poslední dva roky postupně roste, ovšem bohužel pomaleji než v okolních zemích a stále jsme se nedostali na čísla roku 2019. Poslední dobou diskutovaná sazba DPH za ubytovací služby je přitom již v současné době na stejné nebo vyšší úrovni ve srovnání s okolními zeměmi. Pro příklad Německo aplikuje sazbu 7 %, Slovensko a Rakousko 10 %, Polsko 8 %. Případné zvyšování této sazby by tedy mělo další negativní vliv na konkurenceschopnost našich podnikatelů na evropském trhu a zpomalení růstu obnovy cestovního ruchu v České republice. Velmi pravděpodobně by také zásadně prodražilo domácí pobyty pro naše občany proti zahraničním. Odliv domácích turistů do zahraničí by negativně projevil také na příjmech státního rozpočtu.

Nejnovější články

Analýzy
Část firem benefity omezila nebo zrušila

Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...

Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...

Expertní pohled
Stále lepší překladače znásobily úspěšnost kybernetických útoků

„Revoluce v zásadě nastala před třemi lety, kdy se...

„Kvalita automatických překladačů má dopad nejen na úspěšnost...

Analýzy
Důležité jsou vztahy na pracovišti a firemní kultura

„Podle našich dat jdou očekávání zaměstnanců v pomyslné...

Důležitost firemní kultury je pro image firmy a...

Inovativní firmy se snaží vytvářet inspirativní pracovní prostředí....

Z oblasti benefitů již zaměstnancům nestačí běžná multisportkarta,...

Stejně tak je, zejména pro mladší generaci, dnes...

„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Část firem benefity omezila nebo zrušila

Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...

Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...

Analýzy
Důležité jsou vztahy na pracovišti a firemní kultura

„Podle našich dat jdou očekávání zaměstnanců v pomyslné...

Důležitost firemní kultury je pro image firmy a...

Inovativní firmy se snaží vytvářet inspirativní pracovní prostředí....

Z oblasti benefitů již zaměstnancům nestačí běžná multisportkarta,...

Stejně tak je, zejména pro mladší generaci, dnes...

„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...

Analýzy
Výrazná změna v chování hostů

Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku...

Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále...

Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje....

Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou...

Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých...

HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány...