Čtvrtek 25. dubna 2024
ikona hodiny13. 1. 2020 14:03

Podnikání s úsměvem

Tuzemské podnikatelské prostředí v posledních letech stále více limitují dva spojité faktory – nedostatek pracovních sil a tlak na růst mezd. S ohledem na většinový charakter tuzemské výroby se přidává ještě faktor třetí, tlak na marže. Z mnoha stran přitom zaznívají hlasy, že právě tyto faktory mohou být impulzem k přemýšlení o digitalizaci a automatizaci v českých podnicích. Ekonomická teorie ale odhaluje jedno nepřehlédnutelné riziko.

Petr Karban Petr Karban autor

šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.

Mzdy rostou rychleji než produktivita práce, odboráři jsou přesto nespokojeni a ústy Josefa Středuly vyzývají k růstu většímu, neb si ho česká ekonomika podle nich může dovolit. Úsměv, který skoro před třiceti lety namaloval Stan Shih, tvůrce tchajwanské značky Acer, je však usvědčuje z omylu či lehkomyslnosti. Usmívající se křivka je vodítkem, jak pochopit, o co v současné technologicky orientované ekonomice jde.

Nejčastější důvody, proč firmy investice do moderních technologií neřeší systémově

Základem je přidaná hodnota a práce s daty

Může se nám to nelíbit, můžeme s tím nesouhlasit, ale platí, že uměním není vyrobit, uměním je vymyslet, navrhnout či vyvinout a pak také prodat. Právě to ilustruje křivka, kterou Shih namaloval. Rozdělil produkční proces na tři logické celky a všiml si, že rozhodující přidaná hodnota nevzniká zpravidla ve výrobě, ale ve vývoji a v marketingu a zákaznickém servisu. Ano, Shih se pohyboval v průmyslu osobních počítačů, nicméně dnes, v době chytrých zařízení, internetu věcí a technologií, které ovlivňují výrobu i služby, lze jeho závěry zobecnit a vztáhnout k celé ekonomice. Oba krajní konce základního procesu firmy, tedy inovace a zákaznické služby, skutečně přinášejí vyšší přidanou hodnotu než jeho středová část, tedy výroba/produkce. Nově do hry vstupuje význam práce s daty, a to především schopnost firmy využívat je pro maximální zefektivnění výroby a následně pro inovace, resp. personalizovanou nabídku zákazníkům. Mimochodem, důkazem je i analýza výroby a bohatství současného světa. Asijská ekonomika roste, tamní výroba má na světové produkci rozhodující podíl, nicméně zisky stále drží především západní Evropa a USA. Právě tyto země totiž dominují v oblastech výzkumu a inovací.

Jak by firmy měly reagovat

Zmapujeme české prostředí

Usmívající se křivka odhaluje velmi dobře i riziko české ekonomiky – značná část tuzemských podniků je výrobní základnou v globálních dodavatelských řetězcích. S pozicí sice jistě významnější než před třiceti lety, ale to situaci příliš nevylepšuje. Acer před lety na základě Shihova modelu dokázal změnit obchodní strategii, investoval do výzkumu a vývoje a začal se cíleně zaměřovat na globální marketing. Uspěl. Ztrátu 23 milionů dolarů dokázal během tří let přeměnit v takřka desetinásobný zisk. Dokážou totéž české podniky? Jsou připraveny na současnost a na to, že bez výzkumu a inovací a současně bez propracovaného kontaktu se zákazníkem nelze v současném světě uspět? Na to se pokusíme najít odpovědi v dlouhodobé segmentově orientované anketě, kterou pro náš měsíčník budou připravovat experti respektované české konzultantské společnosti M.C.TRITON. „České firmy se často tváří, že si tyto skutečnosti a priority uvědomují. A opravdu vědí, že digitální revoluce mění zaběhlé postupy i obchodní modely. Často i zkoušejí zavádět chytré a digitální technologie, ale většinou bez koncepce. Co není dotaženo, nemá samozřejmě žádoucí dopad. Což mnohdy odradí ostatní, kteří raději nedělají nic,“ říká Jaromír Sadloň, senior consultant společnosti M.C.TRITON, který se zaměřuje na projekty transformace firmy pro digitální éru. Odborně také zastřeší celou anketu. S jejími výsledky se budete moci seznamovat v příštích číslech – vždy se budou vázat k oboru, který tvoří téma měsíce. Závěr ankety potom bude spojen se souhrnným materiálem mapujícím trendy v této oblasti z pohledu firem v ČR.

 

Buďte součástí unikátního průzkumu

Články autora Petr Karban

Nejnovější články

Pohled z praxe
Téměř 90 % domácností ušetří na energiích

ČEZ Prodej v rámci rozsáhlé analýzy zpracoval data o...

„Fotovoltaické systémy a tepelná čerpadla umožňují efektivně a...

Názory
Čína hromadí zásoby kritických komodit

Zůstaneme-li u mědi, její cena je často využívána...

Zatímco Čína má v rámci celého dodavatelského řetězce...

Cestovní ruch
TIC BRNO boduje na poli cestovního ruchu

„Ze všech cen máme velkou radost. Nejen že...

Velkou cenu cestovního ruchu každoročně vyhlašuje agentura COT...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Trhy v korekci, co bude dál

Akcie a dluhové cenné papíry jsou velmi citlivé...

Pokud se podíváme na historické zkušenosti s propady na...

Expertní pohled
Rok 2027 narovná mzdy mezi muži a ženami

Novinka počítá s transparentností už během náborového pohovoru....

Ačkoli Eurostat uvádí rozdíl ve mzdách mužů a...

Povinné reportování čeká od června roku 2027 firmy...

Změnám šel i bez regulace naproti sektor IT...

Náskok mají také společnosti se sídlem v USA,...

Expertní pohled
Hypotéky by mohly zlevňovat rychleji

V praxi se s využitím různých slev a...

Na první pohled se může zdát, že omezení...