úterý 8. října 2024
ikona hodiny 28. 6. 2024 07:14

Elektromobilita jako řešení pro krátký perimetr

Evropa vzývá čistou elektromobilitu, trh dává spíše za pravdu těm, kteří vidí rozumnější řešení v hybridech. Neznamená to ale, že elektro je šlápnutí vedle – bezpochyby má své místo v privátních i komunálních flotilách, které obsluhují krátký perimetr. Případně jako doplňkový vůz do rodiny. To potvrzuje i Marek Šafarčík, majitel společnosti SFR Motor.

Petr Karban Petr Karban autor

Novinář, marketingový expert. Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí jako Creative & Content Director a šéfredaktor několik titulů včetně publicistického portálu KomoraPlus.

Foto: SFR Motor
Novinka z Koreje – elektrické SUV Foto: SFR Motor

Korejská automobilka, kterou symbolizují dva draci v logu, se o český trh pokoušela několikrát…

V pozadí neúspěšných vstupů ale byly především problémy samotné automobilky. Ty jsou s příchodem nového jihokorejského vlastníka KG Mobility vyřešeny. Od roku 2019, kdy se na našem trhu chopil značky nový importér, společnost Auto Wallis, prodal SsangYong v Čechách více než 8 500 vozů. Jeho podíl na trhu navíc roste, a předčil tak už i tradiční evropské značky, jakými jsou Opel nebo Citroën.

Všechny problémy zažehnány?

Nikdy nevíte, co bude zítra. Ale značce se daří dobře, noví majitelé ji dokázali konsolidovat a nastartovat k novému růstu. Společnost Auto Wallis, která zastupuje značku v devíti zemích střední a východní Evropy, je druhým největší dovozcem vozů SsangYong na světě, realizuje třetinu evropských prodejů. Naše společnost SFR Motor zastupuje značku jako autorizovaný dealer a servis s provozovnou v Praze 8. I s naším přispěním tak značka SsangYong v loňském roce registrovala v ČR celkem 3 283 vozidel, s tržním podílem 1,34 %. Jsme rádi, že se podílíme na růstu této jihokorejské značky, a musíme tedy říct, že s výsledky naší práce můžeme být právem spokojeni.

SUV jsou v oblibě a myslím, že SsangYong je vnímán jako synonymum SUV…

Je to tak, SsangYong na tenhle segment cílí a drží se ho. Vždyť taky máme jasný headline: SUV specialista z Koreje. K našemu nejprodávanějšímu modelu Korando se v loňském roce přidal úplně nový vůz ve středním segmentu vozidel SUV model Torres.

Elektrické SUV ale na českém trhu nenabízí…

Už ano. Pondělí 27. května je dnem, kdy byl i v České republice zahájen prodej modelu Torres EVX, což je elektrická varianta loni představeného modelu.

SFR MOTOR

Autorizovaný prodej a servis vozidel SsangYong s dlouholetými zkušenostmi v oblasti prodeje a servisu nových i ojetých vozidel. Poskytuje celou škálu služeb – od výkupu ojetého vozu přes nabídku financování, pojištění, registrace nového vozidla až po servis a zajištění emisí a STK. Novinkou je rozšíření služeb o elektrovozy Nextem Orca s pevným či výměnným bateriovým systémem

Proč vůbec SsangYong?

Robustnost, terénní schopnosti, bezpečnost, osobitý neevropský design… a samozřejmě hlavně poměr cena / výkon. Ten je bezkonkurenční u spalovacích motorů a platí to i pro model Torres EVX v elektrické verzi, kdy cena začíná na částce 879 900 Kč ve výbavě Style a ve verzi Premium je stále pod milionem korun. Zákazník se dostává do situace, kdy si v případě modelu Torres může zvážit, který systém pohonu a tím pádem život s automobilem je mu bližší. Jsou zde samozřejmě základní otázky, které si musí každý zodpovědět, například kde bude nabíjet, jak bude vozidlo používat, ale v případě využití dotace vychází elektro verze nyní cenově výhodněji. A to i z pohledu provozních nákladů. Navíc jsme schopni eliminovat základní obavu zákazníků, což je stav baterie po x ujetých kilometrech. Na kapacitu baterie SsangYong poskytuje i na našem trhu záruku 10 let nebo 1 milion kilometrů.

Je ten model něčím výjimečný?

Nevím, jestli se dá říct výjimečný, ale určitě velmi dobře nakombinovaný – dvě stě sedm koní, točivý moment 339 Nm. Pohání ho nejmodernější LiFePo4 baterie 73,4 kWh s vyšší účinností, dojezd podle certifikace je až 462 km. Zavazadlový prostor o objemu 839 litrů, pohodlný posed, dobrý rozhled. Jsem zvědavý.

Automobilový průmysl řeší jednu základní otázku: jestli je elektřina to pravé ořechové. Jaký je váš pohled na elektromobilitu?

Na krátké vzdálenosti, jako druhé auto do rodiny, pro last mile delivery, pro řešení každodenních potřeb municipalit na relativně omezeném prostoru, tam všude je podle mě elektromobilita skvělé a funkční řešení, ideálně ještě ve spojení s fotovoltaikou a bateriovým úložištěm.

Není problémem infrastruktura?

V obecné rovině určitě ano, situace se lepší pomalu. Ale existují řešení, kde nákladnou infrastrukturu pořizovat nemusíte. Je to systém, který dovoluje výměnu baterií. Což v Česku již deset let vyvíjí Radek Janků a jeho BattSwap a dnes nabízí skutečně zajímavé komplexní řešení. Dokonce tak zajímavé, že jsme se dohodli na spolupráci.

Torres s výměnnou baterií?

Tak daleko nejsme, ale do budoucna… kdo ví, všechno je možné. Ne, vážně, technologie výměnných baterií nemá pro individuální vlastníky moc smysl ve chvíli, kdy baterie jsou různé, to by připadalo v úvahu, pokud by se prosadila nějaká standardizace. A k té jistě časem dojít může. Ale BattSwap je řešení pro flotily, které čítají řekněme od osmnácti, dvaceti vozů výše.

O jaké vozy tedy jde?

Jsou to čínské vozy Nextem Orca, malé elektromobily, které jsou předurčeny pro službu v rámci municipální architektury a pro všemožné doručování na poslední míli. To je trend, který vidím jako silně aktuální, protože eliminuje přesně to, co brzdí rozvoj elektromobility. A pro nás je to zajímavý segment, který jsme neobsluhovali a který naší hlavní značce nekonkuruje. Při startovní ceně 599.000 Kč bez DPH si myslím, že se jedná o velmi zajímavé řešení.

Foto: SFR Motor
Unikátní Orca s výměnným systémem barerií Foto: SFR Motor

Takže rozšíření portfolia?

Přesně tak. Hlavně mě láká být u něčeho nového. A to, s čím Radek Janků přichází, mi dává smysl. Existuje nespočet případů, kdy potřebujete auto opravdu jen na krátké vzdálenosti, ale potřebujete ho de facto nepřetržitě. A systém výměny baterií zaručí, že můžete jezdit 24/7. S vozidlem jezdíte a současně se ve stanici nabíjí druhá baterie. Je to tak jednoduché, až je to geniální.

Proč si ale myslíte, že tohle řešení, na kterém se s BattSwap podílíte, může být tím, co nastartuje elektromobilitu v Česku?

Vidím tři hlavní plusy. Prvním je, že nemusíte složitě budovat nabíjecí infrastrukturu. Neřešíte stavební povolení, kapacitu trafostanice a šetříte čas. Systém výměny je obsluhován z kontejnerů, který můžeme zákazníkovi přistavit v podstatě obratem. Kontejner je samozřejmě potřeba připojit do elektrické sítě, ale můžete jej napojit i na fotovoltaiku a větrné elektrárny. Pak skutečně jezdíte na čistě zelenou energii, a to je druhé plus. Třetím významným benefitem je, že šetříte CAPEX. Jako zákazník si kontejner nekupujete, ale pronajímáte si jej. Výměna baterií je rychlá, v řádu desítek sekund, takže provozovatelům vozů odpadají veškeré ztrátové prostoje. A konečně, konstrukce vozů je taková, že k šasí dokážeme dát jakoukoliv nástavbu, od pevných či sklopných plošin přes nejrůznější skříňové variace podle přání zákazníka až po chladicí či mrazicí boxy. Představte si, že jste firma, která zajišťuje rozvoz pro svého zákazníka. Dnes se s ním dohodnete, podepíšete smlouvu a druhý den můžeme přistavit kontejner, napojit na energie a začínáte jej využívat. Po dvou letech ukončíte z jakéhokoli důvodu spolupráci a dohodnete se na partnerství s jinou firmou. Kontejner převezeme a fungujete na nové adrese. A nyní zkuste zapřemýšlet, jak byste to řešil v případě, kdy budete potřebovat postavit nabíjecí infrastrukturu. Než vše vyřídíte tak dva roky uplynou jako nic. Trochu předběhnu dobu, vím, že kluci z BattSwapu už mají vyřešené výměny baterií i pro větší dodávky Nextem Humpback, což je vozidlo velikosti Avie, které by se na trhu měly objevit příští rok. A teď se ve spolupráci s nejmenovaným městem pracuje na řešení pro elektrobusy. Je to čisté, tiché, a funkční řešení, které se dá využívat ve dne i v noci. Ideální pro službu do velkých měst. Ale využití vidím i v malých obcích, vždyť se jich může několik v regionu spojit a třeba zásobovat seniory teplými obědy, svážet komunální odpad, odvážet spadané listí.

Články autora Petr Karban

Nejnovější články

Videa & Podcasty

Česká exportní banka 2.0

Žijeme v době, kdy trh přestává fungovat, pokřivují...
Analýzy

Česko: Zelený tygr nebo lenochod?

Česká republika má dle dat druhou nejlepší kombinaci...
Analýzy

Příležitost pro obchod i dodavatele

Privátní značky v České republice dosahují stále vyšší...

Nejnovější Trendy

Trendy

Móda a kybernetická bezpečnost

Technologie jsou neodmyslitelnou součástí našich každodenních životů a...
Trendy

Vždy v dobré společnosti

Psal se rok 1700, poslední rok 17. století....
Aktuality

Pohovky jako kmeny stromů a dřevo spojené s mramorem

I to uvidíte na největší přehlídce špičkových českých...