Ministerstvo navrhuje polovodičovou investiční pobídku
AktualityRozšíření výroby čipů ve spolupráci s českými podniky a posílení konkurenceschopnosti českého průmyslu a technologického rozvoje země. Ministerstvo průmyslu a...
Rozšíření výroby čipů ve spolupráci s českými podniky a posílení konkurenceschopnosti českého průmyslu a technologického rozvoje země. Ministerstvo průmyslu a...
Přes 80 vystavujících firem, 130 speakerů z celého světa, mezi nimi i jedna z nejslavnějších postav bitcoinového světa Michael J....
Hřebenovka Českým Švýcarskem je dálková trasa, která tě v délce 100 kilometrů provede nejkrásnějšími, ale také téměř neznámými místy nádherné oblasti...
Na 300 delegátů z řad živnostníků, malých i velkých podniků ze všech odvětví a regionů ve středu 31. května zhodnotí...
Čeští výzkumníci přišli na to, jak efektivním spojením dřeva a vysoko hodnotných betonů při návrhu a výstavbě mostních konstrukcí ušetřit,...
Nejnovější trendy a technologie se podílejí na zvyšování výnosů a zlepšování kvality plodin či pomáhají zvyšovat kvalitu a bezpečnost obsluhy....
Víte, jak se na udržitelnost cestovního ruchu dívají lidé z různých oborů? Jakou roli v cestování hraje ohleduplnost vůči budoucím...
Jak se změnil LinkedIn? Co byl a co už není? Když Microsoft v polovině roku 2016 kupoval LinkedIn, mnozí si...
V žebříčku nejžádanějších kongresových destinací světa Mezinárodní kongresové asociace ICCA se česká metropole za rok 2022 umístila na pátém místě....
Prague City Tourism spouští letní marketingové kampaně. Město na ně vyčlenilo 15,4 milionu korun. Již podruhé je město financuje z...
Všechny výsledky
Ekonomika dlouhá léta rostla, a tak si v mnohých firmách na současnou situaci zvykají jen těžko. Problémy na všech stranách – cena a dostupnost vstupů, nedostatek lidí, otazníky kolem energií, reaktivnost řízení. Zákon podnikání přitom velí růst. Lze to vůbec? Roman Hegenbart, senior konzultant společnosti Elfium, vidí jednu z cest velmi zřetelně.
šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V minulosti vedle mediálních pozic působil u řady projektů také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.
Jak se vymanit z reaktivity a tlaku doby? Jak zvyšovat zisky, když trh je rozkolísaný, ceny rostou a lidé nejsou? Návod není jednoduchý, ale existuje. „Jednou z osvědčených možností, které tu jsou a je velmi efektivní, je posilování kompetencí lidí. Těch, které firmy již mají, do kterých již investovali čas a energii. A platí to pro všechny pozice, protože při stupni zaměstnanosti, kterou máme, nové lidi firmy seženou jen stěží. Ruku v ruce s úrovní kompetencí jde i kvalita řízení a schopnost napřít energii všech jedním směrem, tak aby investovaný čas a rozvoj do lidí byl správně využit a lidé zase neodcházeli. Jeden z nejčastějších důvodů odchodu lidí z firem je nejasnost zadání a neustálé změny od nadřízených,“ říká Roman.
Celosvětově uznávaný rámec, který podporuje organizace v řízení změn a zlepšování výkonnosti, prošel v průběhu let řadou cyklů zlepšování, aby potvrdil, že nejenže zůstává relevantní, ale že může pomoci nastavit systém řízení pro každou organizaci, která usiluje o dlouhodobou udržitelnou budoucnost. Struktura systému řízení je založena na jednoduché, ale funkční logice kladení tří otázek:
A jaké jsou nejčastější přínosy?
Jeho zkušeností je, že řada dobrých myšlenek majitelů a manažerů se ztratí v operativě denního života a strategické úkoly se ztrácejí z pozornosti pod tíhou operativy. To přináší tříštění energií a ztrátu tahu na cíl. Čím větší je tlak zvenčí, tím více myšlenek a času manažerů patří operativě. Což pro růst a budoucnost určitě není optimální. „Je potřeba si připustit, že doba, kdy všechno šlo tak nějak samo a skoro všem se dařilo, je nenávratně pryč. Byla to hezká ‚party‘, ale každá ‚party‘ má svůj dojezd. Jediná jistota dneška je permanentní změna. Což je prostředí, ve kterém mohou uspět jen ti, kteří se dokážou pružně přizpůsobovat, ale neztratit směr. Manažeři zkrátka musejí mít prostor a sílu na přípravu i realizaci změnových projektů. A aby byly úspěšní, musejí mít tým na své straně. Tisíckrát připomínané sousloví Vize, mise, strategie neztratilo význam, naopak. Dnes více než kdy jindy vidíte, zda se s nimi ztotožňuje majitel a pár věrných, nebo všichni zaměstnanci. Více než kdy jindy platí, že skutečné bohatství firem je v jejich lidech. Proto se na lidi soustředíme nejvíc,“ vysvětluje Roman linii, které Elfium věnuje hlavní pozornost a na kterou klade důraz. Jsou to lidé a jejich kompetence, odborné, jazykové či jinak specifické i ty měkké. Od výkonného personálu přes nižší a střední management až po nejvyšší patra firemní struktury. Firma je přece tak úspěšná, jak úspěšný je zaměstnanec na nejnižší pozici. „I ten musí vědět, co a proč dělá, že jeho práce má nějaký hlubší smysl. Zedník, i když staví zeď, může přece stavět katedrálu, kterou se pak může za pár let pyšnit před svým synem.“
Ani samo zvýšení kompetencí ale ještě neznamená dlouhodobý růst. Zvýší se potenciál, ale je otázka, jak ho firma dokáže využít. „Bližší pohled na firmy při naší praxi odhaluje jednu nejčastější chybu – energie i aktivity je dostatek, ale nemíří stejným směrem. Všichni si pamatujeme z fyziky na vektorové součty sil. Ostatně, to úsloví, které říká, že je potřeba táhnout za jeden provaz, nevzniklo náhodou, říká přece totéž. Proto srovnávání energie, mířené různými směry, v jednosměrný pohyb je jedním z našich přínosů. Ten pak má skutečnou, efektivní sílu,“ upozorňuje Roman na jev, který bývá častou limitou mnohých. A přidává ještě jeden aspekt: „Firmy, i ty úspěšné, často vypadají jako stroj s extrémně složitým řízením, šestnáct pák, třicet tlačítek, nespočet budíků a potřebný čas na to, aby se pak zjistilo, jestli jsou vektory v řádku nebo ne a co je případně příčinou neplnění, ten je pak obrovský. My pomáháme aplikovat do stávajících postupů ve firmách prvky excelence, které výrazně zvyšují výkonnost stávajících struktur řízení. Základem je léty prověřená metoda, přechodu od reaktivního řízení k proaktivnímu. K excelentnímu řízení firmy a všech jejích procesů pak stačí de facto jedna strana papíru A4, pokud máte tu správnou. Když se vrátím k původnímu příměru, ten stroj se složitým řízením dokážeme změnit na snadno ovladatelné auto s volantem, dvěma pedály a dvěma základními budíky.“
Překvapením by mohlo být, že i řada větších a úspěšných firem nemá dostatečnou úroveň řízení, která by nevyžadovala velké nasazení manažerů i tam, kde by to nemuselo být. Roman Hegenbart má poměrně jednoduché vysvětlení: „Velmi často se setkáváme s tím, že na pozicích především nižšího a středního managementu jsou lidé, kteří do svých pozic dozráli praxí, jsou ve firmě dlouho a postoupili na vedoucí pozici tím, že mají skvělou odbornost, ne manažerské dovednosti. Skutečným manažerem je pak málokterý z nich, protože manažer není pozice, je to dovednost. Není to nic, co by nešlo doladit, ale věnuje se tomu málo pozornosti. Většinou panuje názor, že to dozraje organicky – samo o sobě, praxí. Ano, ale jak draze? Za jakou cenu? A možná to tak na první pohled nevypadá, ale už toto dorovnání dokáže pak firmu posunout výrazně dál.“ Mezi klienty, jimž Elfium pomohlo v minulosti najít cestu, je pestrá paleta firem, od malých až po velké, české, zahraniční, s různými obory činností. Spojuje je jedna věc. Fakt, že tím skutečným klientem je vlastně jedinec, ne firma. Člověk, byť sedící ve firmě. Ten, kdo se chce zlepšovat, růst. Dnešní doba hrozí, že na investice do lidí se budou v mnoha firmách hledat zdroje obtížně. Ani to ale nemusí být překážkou. „Osobně nemám rád dotace, ale když už to jsou, nemá smysl je odmítat. Řada dotačních titulů přitom právě směřuje ke zvyšování kompetencí lidí a týmů. Další oblast, kde umíme poradit i pomoci,“ loučí se Roman.
„Čipy tvoří základ mnoha výrobků, bez kterých si...
Čipy jsou strategickým průmyslovým odvětvím, které generuje vysokou...
Patří mezi nejvlivnější bitcoinové maximalisty a hlavní postavy...
Ambicí pořadatelů BTC Prague je mimo jiné oslovit...
První etapu můžeš začít v Petrovicích. Na nultém...
V páté etapě vedoucí z Jetřichovic proběhneš Pavlinino...
Kdo projde Hřebenovku Českým Švýcarskem, uvidí ho jinýma...
Tomáš Holub v rozhovoru pro Patria.cz dokonce zmínil,...
Pro pozdější pokles sazeb hovoří také výsledky posledního...
Celý Summit zahájil Robbie Kearns, Salesforce Vice President...
Tento i další trendy se pak prolínaly i...
Z konkrétních řešení z praxe, které byly zaměřené...
Celou akcí provedl hosty Jiří Mach, spoluzakladatel české...
V loňském roce poprvé plošně klesly tržby e-shopů...
I aktuální doba poklesů poptávky je doprovázená snahou...
Potvrzuje tím i další z klíčových stavebních kamenů:...
Jedním z důvodů, proč Češi přestali slyšet na...
Nároky na levnou dopravu se netýkají jen zahraničního...
A pokračovat bude také boj o hvězdičky. Investice...
Na Florenci 2116/15, 110 00 Praha 1
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: A 8179
IČO: 49279530, DIČ: CZ49279530
Táboritská 23/1000, 130 00 Praha 3
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: C49535
IČO: 25098853, DIČ: CZ25098853
Šéfredaktor: Petr Karban (petr.karban@cot.cz)