Ministerstvo navrhuje polovodičovou investiční pobídku
AktualityRozšíření výroby čipů ve spolupráci s českými podniky a posílení konkurenceschopnosti českého průmyslu a technologického rozvoje země. Ministerstvo průmyslu a...
Rozšíření výroby čipů ve spolupráci s českými podniky a posílení konkurenceschopnosti českého průmyslu a technologického rozvoje země. Ministerstvo průmyslu a...
Přes 80 vystavujících firem, 130 speakerů z celého světa, mezi nimi i jedna z nejslavnějších postav bitcoinového světa Michael J....
Hřebenovka Českým Švýcarskem je dálková trasa, která tě v délce 100 kilometrů provede nejkrásnějšími, ale také téměř neznámými místy nádherné oblasti...
Na 300 delegátů z řad živnostníků, malých i velkých podniků ze všech odvětví a regionů ve středu 31. května zhodnotí...
Čeští výzkumníci přišli na to, jak efektivním spojením dřeva a vysoko hodnotných betonů při návrhu a výstavbě mostních konstrukcí ušetřit,...
Nejnovější trendy a technologie se podílejí na zvyšování výnosů a zlepšování kvality plodin či pomáhají zvyšovat kvalitu a bezpečnost obsluhy....
Víte, jak se na udržitelnost cestovního ruchu dívají lidé z různých oborů? Jakou roli v cestování hraje ohleduplnost vůči budoucím...
Jak se změnil LinkedIn? Co byl a co už není? Když Microsoft v polovině roku 2016 kupoval LinkedIn, mnozí si...
V žebříčku nejžádanějších kongresových destinací světa Mezinárodní kongresové asociace ICCA se česká metropole za rok 2022 umístila na pátém místě....
Prague City Tourism spouští letní marketingové kampaně. Město na ně vyčlenilo 15,4 milionu korun. Již podruhé je město financuje z...
Všechny výsledky
Na půdě Hospodářské komory včera proběhlo úvodní pracovní setkání nově vznikající platformy, pracovně nazvané Firmy 2022+. Více než dvacítka managerů a majitelů firem z nejrůznějších oborů diskutovala spolu s experty nejpalčivější problémy, jimž dnes firmy čelí.
šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V minulosti vedle mediálních pozic působil u řady projektů také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.
Debata se dotkla snad všech kritických aspektů, které se podnikání v Česku dotýkají. Za nejpalčivější problém, který se navíc prohlubuje, považují podnikatelé nedostatek pracovních sil.
V centru všeho jsou lidé
„Máme stroje, máme materiál, máme všechny potřebné vstupy a přesto odmítáme zakázky, protože je nemá kdo realizovat,“ shrnula většinový názor Jana Nováková, majitelka společnosti Trustav.
Miroslav Krejčík, majitel liberecké společnosti MSV Systems CZ, v této souvislosti poznamenal, že je nutné konečně najít společenskou i politickou odvahu k razantním strukturálním změnám vzdělávacího systému, který není schopen reagovat na potřeby ekonomiky a přitom na druhé straně produkuje absolventy, kteří jen stěží hledají uplatnění.
Miroslav Jandečka, partner auditorské a poradenské společnosti BDO, vidí jako jedno z mála efektivních řešení model, který je funkční v mnoha vyspělých zemích – ještě těsnější a především časnější vazby firem a škol: „Pokud se česká firma začne o absolventy zajímat v jejich posledním ročníku, je to pozdě, ti nejlepší jsou už dávno rozebraní. V Německu i Rakousku je běžné, že zájem a kontakty začínají již při nástupu studentů do školy a trvají po dobu celého studia.“ Což je model, který dlouhodobě prosazuje i Hospodářská komora, nicméně v Česku se za třicet let nepodařilo jej prosadit jako standardní a běžnou součást praxe.
Nečekejme na stát, začněme u sebe
Průběh takřka dvouhodinové debaty ukázal, že majitelé českých firem příliš nechtějí spoléhat na stát. Asi nejpřesněji to v duchu úsloví, že lepší je zapálit svíčku než nadávat na tmu, vyjádřil zakladatel společnosti Sulko Libor Suchánek: „Cokoliv dokážeme udělat, i kdyby to přineslo jen o dvacet procent lepší podmínky, se vyplatí. Nespoléhejme na to, že nám někdo něco zařídí, nespoléhejme na to, že se o nás někdo postará. Začněme sami, u sebe a tam, kam dosáhneme.“
Prostor, v němž se sami podnikatelé mohou a chtějí pokusit o změny, je ve své podstatě velmi široký. Zahrnuje nejen těsnější spolupráci se školami a velmi propracovaný systém péče o zaměstnance, ale také hledání nových regionálních i oborových možností a platforem pro sdílení příležitostí a kooperaci. Což je model, o který v libereckém regionu snaží právě Miroslav Krejčík a jeho společnost.
Výroba nemusí stačit
Se zajímavým postřehem přišel v úvodu pracovního setkání Radek Jakubský, podnikatel a viceprezident HK ČR. Ten zmínil, že se možná výrobní firmy budou muset v budoucnosti mnohem více soustředit také na služby a obchod. Což zvláště pro mnohé menší podniky může být značně náročné právě na personální kapacitu. I pro tento problém ale existují možná řešení.
Tato řešení bude nově vznikající platforma, kterou iniciovala ve spolupráci s Hospodářskou komorou komunikační agentura COT group, hledat podle závěrečného shrnutí ve třech rovinách. První namíří k věcným technologickým i organizačním nástrojům kooperace a sdílení, druhé k politickým představitelům a tvorbě vstřícnějšího prostředí a třetí také k dlouhodobému formování celkové společenské atmosféry.
Platforma je otevřená i všem dalším podnikatelům, kteří se chtějí podílet na zlepšování českého podnikatelského prostředí.