Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Rychlost, přesnost a flexibilita doručení jsou zásadní faktory, které ovlivňují spokojenost zákazníků nejen s dodávkou, ale se zbožím samotným. Dobře to ví Martin Marek, CEO společnosti DoDo pro Českou republiku a Slovensko. Ta se specializuje na městskou logistiku.
Firma DoDo se v začátcích věnovala primárně službě osobního asistenta. Dnes ale zelená auta vídáme doručovat nákupy. Jak se firma z hlediska nabízených služeb posunula?
Služby osobního asistenta poskytujeme dodnes, ale nyní se již na našem obratu podílí jen okrajově. Podařilo se nám rychle identifikovat potenciál v B2B, protože jsme viděli, že právě logistika je slabinou rostoucí e-commerce. Zákazníci chtěli lepší služby a firmy potřebovaly spolehlivého partnera, který by jim dokázal především s doručením na poslední míli pomoci. Pro DoDo jsme v tom viděli velkou příležitost. A nemýlili jsme se – vloni jsme opět zdvojnásobili obrat a poprvé pokořili miliardovou hranici.
Kde všude v rámci republiky DoDo působí? Je po takové službě poptávka třeba i v menších krajích a městech?
Dnes se nám dobře daří pokrýt velká města i odlehlejší regiony. Již působíme ve 25 českých městech a díky franšízantům se dokážeme dostat i k zákazníkům mimo velká centra. Rychlé a kvalitní doručení tak již zdaleka není výsadou obyvatel Prahy či Brna.
Co vozíte nejčastěji?
Jsme univerzální expert na poslední míli. Doma i v zahraničí tedy zajišťujeme expresní rozvoz hotového jídla pro značky jako KFC, kde jídlo doručíme průměrně za 21 minut, vozíme zboží z klasických e-shopů, včetně třeba Bibloo či maďarské Alzy, a naším nejsilnějším segmentem je rozvoz potravin – kompletně zajišťujeme logistiku pro Košík či Tesco a rozvážíme i pro Penny a další hráče. V segmentu e-groceries vidíme velký potenciál a je evidentní, že digitalizace klasických supermarketů bude velké téma. Obliba online nakupování v posledních letech výrazně vzrostla zejména vlivem pandemie.
Nebojíte se, že se lidé začnou vracet zpět do obchodů?
Ačkoli se lidé po prvním lockdownu i do kamenných obchodů rádi vrátili, e-commerce v posledních letech rychle roste a pandemie tento trend jedině posílila. Z online nakupování se stal celospolečenský fenomén a lidé začali na internetu nakupovat i zboží denní potřeby. Na online si zvykli lidé všech generací, včetně těch, kteří z něj dříve měli obavy. To si uvědomují také obchodníci. Mít e-shop je dnes otázka přežití a kvalitní logistika je nezbytnou součástí skládačky.
Co je stěžejní pro to, aby vaše spolupráce s klienty dobře fungovala?
Vzájemná důvěra. Díky outsourcingu můžou obchodníci svou logistiku předat do rukou odborníků a soustředit se na svůj byznys. Poskytnou tak lepší službu, a ještě ušetří. Mezi zákazníkem a e-shopem dnes dochází ke kontaktu primárně prostřednictvím kurýrů a z dat víme, že tento kontakt je pro zákaznickou spokojenost naprosto stěžejní. Je tedy potřeba klientům garantovat takové kurýry, kteří budou obchod dokonale reprezentovat a budou pro zákazníka důvodem, proč nakoupit znovu. To se nám daří.
Jaké trendy podle vás hýbou městskou logistikou?
Rychlost, přesnost a flexibilita. I z tohoto důvodu je čím dál častější doručování v konkrétním hodinovém slotu, které je již typické pro segment potravin, ale v DoDo z něj postupně chceme udělat tržní standard. Cítíme velký tlak na informovanost zákazníka. Lidé chtějí o doručení co nejpřesnější informace, ideálně s možností sledovat kurýra na trase. Poptávka je po alternativních možnostech doručení – třeba do kufru auta, což nabízíme ve spolupráci se Škodovkou.
A častým tématem je samozřejmě udržitelnost…
Ta je pro nás zásadní již od počátku – proto využíváme ekologické vozy na CNG, cargo kola, testujeme elektromobily, a hlavně využíváme vlastní logistickou data-driven platformu, která zajišťuje maximální efektivitu v rámci plánování tras a vytížení vozidel. Právě tato technologie je jádrem našeho byznysu a naší konkurenční výhodou. Do jejího vývoje jsme nainvestovali již desítky milionů. V poslední době je o DoDu hodně slyšet v souvislosti se zahraniční expanzí.
Ve kterých zemích aktuálně fungujete?
Již delší dobu se nám velmi daří na Slovensku, úspěšně fungujeme v Maďarsku, v Bulharsku, v Polsku a aktuálně vstupujeme do Německa a Rakouska. Letos budeme expandovat ještě rychleji, a to právě i díky franšízovému programu, v rámci kterého naši technologii, know-how i klienty propůjčujeme menším dopravcům, kteří pak samotnou logistiku zajišťují v konkrétních oblastech.