Sobota 25. května 2024
ikona hodiny9. 2. 2022 09:19

DoDo: Univerzální expert na poslední míli

Co jsou zásadní faktory současné logistiky?

Rychlost, přesnost a flexibilita doručení jsou zásadní faktory, které ovlivňují spokojenost zákazníků nejen s dodávkou, ale se zbožím samotným. Dobře to ví Martin Marek, CEO společnosti DoDo pro Českou republiku a Slovensko. Ta se specializuje na městskou logistiku.

Radek Šnajdr autor

Foto: Shutterstock.com Význam poslední míle roste Foto: Shutterstock.com

Firma DoDo se v začátcích věnovala primárně službě osobního asistenta. Dnes ale zelená auta vídáme doručovat nákupy. Jak se firma z hlediska nabízených služeb posunula?

Služby osobního asistenta poskytujeme dodnes, ale nyní se již na našem obratu podílí jen okrajově. Podařilo se nám rychle identifikovat potenciál v B2B, protože jsme viděli, že právě logistika je slabinou rostoucí e-commerce. Zákazníci chtěli lepší služby a firmy potřebovaly spolehlivého partnera, který by jim dokázal především s doručením na poslední míli pomoci. Pro DoDo jsme v tom viděli velkou příležitost. A nemýlili jsme se – vloni jsme opět zdvojnásobili obrat a poprvé pokořili miliardovou hranici.

Kde všude v rámci republiky DoDo působí? Je po takové službě poptávka třeba i v menších krajích a městech?

Dnes se nám dobře daří pokrýt velká města i odlehlejší regiony. Již působíme ve 25 českých městech a díky franšízantům se dokážeme dostat i k zákazníkům mimo velká centra. Rychlé a kvalitní doručení tak již zdaleka není výsadou obyvatel Prahy či Brna.

Co vozíte nejčastěji?

Jsme univerzální expert na poslední míli. Doma i v zahraničí tedy zajišťujeme expresní rozvoz hotového jídla pro značky jako KFC, kde jídlo doručíme průměrně za 21 minut, vozíme zboží z klasických e-shopů, včetně třeba Bibloo či maďarské Alzy, a naším nejsilnějším segmentem je rozvoz potravin – kompletně zajišťujeme logistiku pro Košík či Tesco a rozvážíme i pro Penny a další hráče. V segmentu e-groceries vidíme velký potenciál a je evidentní, že digitalizace klasických supermarketů bude velké téma. Obliba online nakupování v posledních letech výrazně vzrostla zejména vlivem pandemie.

DoDo v číslech

  • 7 zemí a 53 měst
  • 1 200+ vozidel na alternativní paliva
  • 1 900+ profesionálních kurýrů
  • 4 000 000+ splněných objednávek za rok

Nebojíte se, že se lidé začnou vracet zpět do obchodů?

Ačkoli se lidé po prvním lockdownu i do kamenných obchodů rádi vrátili, e-commerce v posledních letech rychle roste a pandemie tento trend jedině posílila. Z online nakupování se stal celospolečenský fenomén a lidé začali na internetu nakupovat i zboží denní potřeby. Na online si zvykli lidé všech generací, včetně těch, kteří z něj dříve měli obavy. To si uvědomují také obchodníci. Mít e-shop je dnes otázka přežití a kvalitní logistika je nezbytnou součástí skládačky.

Co je stěžejní pro to, aby vaše spolupráce s klienty dobře fungovala?

Vzájemná důvěra. Díky outsourcingu můžou obchodníci svou logistiku předat do rukou odborníků a soustředit se na svůj byznys. Poskytnou tak lepší službu, a ještě ušetří. Mezi zákazníkem a e-shopem dnes dochází ke kontaktu primárně prostřednictvím kurýrů a z dat víme, že tento kontakt je pro zákaznickou spokojenost naprosto stěžejní. Je tedy potřeba klientům garantovat takové kurýry, kteří budou obchod dokonale reprezentovat a budou pro zákazníka důvodem, proč nakoupit znovu. To se nám daří.

Foto: DoDo Martin Marek, CEO společnosti DoDo pro Českou republiku a Slovensko Foto: DoDo

Jaké trendy podle vás hýbou městskou logistikou?

Rychlost, přesnost a flexibilita. I z tohoto důvodu je čím dál častější doručování v konkrétním hodinovém slotu, které je již typické pro segment potravin, ale v DoDo z něj postupně chceme udělat tržní standard. Cítíme velký tlak na informovanost zákazníka. Lidé chtějí o doručení co nejpřesnější informace, ideálně s možností sledovat kurýra na trase. Poptávka je po alternativních možnostech doručení – třeba do kufru auta, což nabízíme ve spolupráci se Škodovkou.

A častým tématem je samozřejmě udržitelnost…

Ta je pro nás zásadní již od počátku – proto využíváme ekologické vozy na CNG, cargo kola, testujeme elektromobily, a hlavně využíváme vlastní logistickou data-driven platformu, která zajišťuje maximální efektivitu v rámci plánování tras a vytížení vozidel. Právě tato technologie je jádrem našeho byznysu a naší konkurenční výhodou. Do jejího vývoje jsme nainvestovali již desítky milionů. V poslední době je o DoDu hodně slyšet v souvislosti se zahraniční expanzí.

Ve kterých zemích aktuálně fungujete?

Již delší dobu se nám velmi daří na Slovensku, úspěšně fungujeme v Maďarsku, v Bulharsku, v Polsku a aktuálně vstupujeme do Německa a Rakouska. Letos budeme expandovat ještě rychleji, a to právě i díky franšízovému programu, v rámci kterého naši technologii, know-how i klienty propůjčujeme menším dopravcům, kteří pak samotnou logistiku zajišťují v konkrétních oblastech.

 

Nejnovější články

Aktuality
Praha se chystá na největší bitcoinovou konferenci

Do Prahy zavítá také Michael Saylor, CEO MicroStrategy,...

Jak název akce napovídá, setkají se zde zejména...

Pro foundery rozjíždějící svůj vlastní projekt bude velmi...

Aktuality
Soutěž E.ON Energy Globe jde do finále

„Každý rok se těším, až uvidím finálové projekty...

Soutěž hledá a oceňuje ty největší ekologické nadšence...

Ekologická opatření v Botanické zahradě Přírodovědecké Fakulty Masarykovy...

Aktuality
České firmy zamíří do Černé Hory

Zástupci firem se k ministrovi připojí v neděli večer. V pondělí...

Černá Hora je kandidátským státem EU a je...

Náklady spojené s organizací mise si – stejně...

Nejnovější Pohled z praxe

Pohled z praxe
Česko v Indexu prosperity propadlo o dvě příčky

V prvním ročníku Indexu prosperity a finančního zdraví...

Největší meziroční propad zaznamenalo Česko v pilíři ekonomiky....

Dlouhodobě nejhorších výsledků dosahujeme v indikátorech, které ukazují...

K pozitivnímu posunu o dvě příčky došlo v...

Nejlepšího výsledku dosahuje Česko v oblasti zdraví a...

V oblasti vědy, ve které Česko taktéž propadlo,...

Pohled z praxe
Za farou vyrábějí aukční paličky i nábytek

Impulzem k zahájení podnikání v truhlařině byla pro...

Na začátku bylo podle Motyčky nejsložitější najít si...

„Spolupracovali jsme i s personální agenturou, ale jako...

Pohled z praxe
Prioritou je maximální servis pro zákazníky

Představte svou firmu, čím se zabývá? Naše společnost...

Vaše firma zažila od svého založení poměrně strmý...