Neděle 28. dubna 2024
ikona hodiny28. 3. 2022 12:45

Fitka 2021: Obrat spadl o čtyřicet procent

Celkem 2,6 miliardy Kč činil v roce 2021 roční obrat fitness sektoru v ČR. Fitness centra přitom oproti roku 2020 zaznamenala 40% pokles obratu a o více než 25 % se snížila návštěvnost. Nejčastěji poskytovanou službou byly skupinové lekce, osobní trénink, kardio zóna a polovina provozovatelů nabízela zdravotní cvičení, o která je čím dál větší zájem. To vyplývá z průzkumu českého fitness sektoru za rok 2021. Nyní se návštěvnost opět zvyšuje, ovšem fitka bojují se zvyšujícími se náklady souvisejícími s energetickou krizí.

Foto: Shutterstock.com Fitcentrům klesl obrat o 40 % Foto: Shutterstock.com

Společnost EuropeActive ve spolupráci s Deloitte vydává každý rok Fitness Market Report, ve kterém popisuje a hodnotí stav evropského fitness sektoru. Do této zprávy se letos zapojila i Česká republika. Česká komora fitness v únoru sbírala data od provozovatelů v celé České republice za rok 2021. Do průzkumu se zapojilo 42 provozovatelů s 90 provozovnami.

„Celkové výnosy fitness sektoru za rok 2020 byly 4,2 miliardy korun. V roce 2021 činily celkové výnosy 2,6 miliardy. Rok 2021 se tak pohyboval na 62 % roku předchozího,“ říká Jana Havrdová, prezidentka České komory fitness.

Průměrný počet návštěv na jednu provozovnu za jeden měsíc v roce 2021 byl 624 osob. V porovnání s rokem 2020 (843 osob) se jednalo o více než čtvrtinový pokles, což je výrazný rozdíl. „Lidé se do fitness center po pandemii covid-19 a souvisejících lockdownech v roce 2021 nevrátili nebo se vraceli jen pozvolna. Z našich aktuálních informací vyplývá, že situace se výrazně zlepšuje až letos, v roce 2022. Provozovatelé však řeší jiný palčivý problém, kterým jsou zvyšující se náklady v souvislosti se současnou energetickou krizí,“ upozorňuje Jana Havrdová.

Jen 9,5 % provozovatelů zvolilo čisté členství

Z průzkumu z roku 2021 dále vyplývá, že – na rozdíl od zahraničních trendů – převládal v českých fitness centrech obchodní model založený na individuálních vstupech a předplacených permanentkách (61,9 %), dalších 28,6 % umožňovalo lidem kombinaci členství i individuálních vstupů a předplacených permanentek a pouze 9,5 % provozovatelů provozovalo svůj byznys na bázi čistého členství.

Průměrná cena za měsíční členství u fitness center, která provozují služby výlučně na bázi členství, byla 1 700 Kč. U fitness center, která jsou založená na obchodním modelu individuálních vstupů, se cena pohybovala kolem 125 Kč za vstup.

Nejčastěji poskytovanou službou byly skupinové lekce

V roce 2021 nejvíce fitness center poskytovalo skupinové lekce (78,6 %) a mnohem více lidé využívali služby osobního trenéra, které v žebříčku vystoupaly na druhou pozici. Čím dál větší oblibě se také těšily kardio zóny, které nabízelo až 61,9 % provozovatelů.

Mezi další populární poskytované služby patřila jóga (54,8 %), posilovací stroje (52,4 %) a zdravotní cvičení (50 %), což odborníci přičítají tomu, že fitness trh tak začíná být postupně připraven na spolupráci s lékaři a zdravotními pojišťovnami.

In jsou wearables, fitness aplikace i on-line cvičení

„Respondenti také měli v našem průzkumu uvést, jaké trendy a technologie mají podle nich vliv na formování fitness sektoru v České republice. Jednoznačně velmi vysoký vliv měly dle provozovatelů chytré technologie, takzvané wearables,“ doplňuje Jana Havrdová s tím, že tento pojem zahrnuje veškerá zařízení, která se dají nosit na těle a umožňují nejrůznější měření při pohybových aktivitách. Patří sem chytré hodinky, monitory srdeční tepové frekvence, GPS zařízení apod. Následovaly fitness aplikace a vybavení pro domácí posilovny a placené on-line fitness programy.

Nejvíce lidí pracuje ve fitness sektoru na dohody

Ve fitness sektoru pracovali v roce 2021 lidé nejčastěji na dohodu o provedení práce/činnosti. Pokud se jednalo o management a recepční, tito pracovníci se většinou stávají trvalou součástí týmu fitness centra a pracují na hlavní pracovní poměr, osobní trenéři na druhou stranu preferují formu OSVČ.

Roste vliv zprostředkovatelů benefitních programů

Téměř polovina respondentů se v průzkumu z roku 2021 domnívala, že zprostředkovatelé/poskytovatelé benefitních programů mají střední vliv na podnikání ve fitness sektoru v České republice. „V případě, že fitness centrum umožňuje vstup formou benefitních programů, ptali jsme se, jak velkou část příjmů takové vstupy tvoří. Téměř 30 % respondentů uvádí, že takové vstupy tvoří méně než 15 % jejich příjmů,“ uzavírá Jana Havrdová.

Články autora Fitka 2021: Obrat spadl o čtyřicet procent

Nejnovější články

Názory
Česko v pasti NIMBYsmu

Dobrý příkladem je nedávná debata o vysokorychlostní železnici....

To vše ilustruje současné Česko. Chceme být moderní...

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Podpoří stavební zákon digitalizaci nebo naopak?

Dosavadní verze stavebního zákona často vedla ke zbytečně dlouhým...

A její ředitel, Michal Vacek říká, že: „Nástup...

Zástupce stavební firmy, obchodní ředitel společnosti Subterra, Jiří...

Analýzy
Ceny bytů poletí vzhůru, říkají developeři

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...

Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...

Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...

V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...

Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...

„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...

A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...

Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....