úterý 3. prosince 2024
ikona hodiny 31. 7. 2024 07:35

Slabší průmysl: Oživení se stále protahuje

Po první polovině letošního roku je patrné, že evropský průmysl nadále prochází určitou kontrakcí. Index PMI ve zpracovatelském průmyslu v eurozóně byl v červnu 2024 revidován na vyšší hodnotu 45,8 z předběžného odhadu 45,6. Přesto indikátor zůstává výrazně pod průměrem průzkumu 51,6 a výroba se v letošním roce snížila zatím nejrychlejším tempem. Nové zakázky, nákupní aktivita firem i zaměstnanost klesaly bohužel opět rychleji. V jakém stavu je odvětví, co můžeme čekat od zbytku roku nebo jaké jsou dopady na domácí průmyslovou základnu?

Foto: Shutterstock.com
Slabší průmysl: Oživení se stále protahuje Foto: Shutterstock.com

Nižší průmyslová výroba v červnu naznačuje, že sektor zažívá pouze pozvolné oživení, které by mohlo zrychlovat jen v omezené míře. Pozitivním faktorem by mohla být vyšší spotřeba domácností, nižší úrokové sazby nebo redukce zásob. Pozitivně by pak na investiční aktivitu firem mohlo působit zásadnější uvolnění měnové politiky ze strany ČNB. Ta na svém nadcházejícím zasedání může přikročit ke snížení sazeb až o 50 bps. To je výčet pozitivních věcí, na druhé straně přetrvávají citelná rizika. Viditelně zdražuje již řadu měsíců námořní doprava, ceny tohoto segmentu dopravy se dostávají na nejvyšší úrovně od pandemie covid–19. Právě tehdy takzvaná úzká hrdla znamenala významné nabídkové šoky a zpomalení tempa výroby. Sledovaný index přepravy Drewry’s World Container se tento týden zvýšil o 1 % na 5 937 USD za 40ft (40 stop) kontejner a ve srovnání se stejným týdnem minulého roku vzrostl o těžko uvěřitelných 286 %. Na vině zůstávají útoky povstaleckých skupin z Jemenu. Právě kvůli těmto hrozbám v Rudém moři je ohrožena trasa mezi Evropou a Asií. Dopravci raději obeplují celou Afriku, což cestu prodlužuje až o dva týdny a výrazně jí tak prodražuje.

Komplikovaná situace zůstává v Číně, kde tamní ekonomika i přes opakované měnové či fiskální stimuly bojuje s trvalejší deflací a nižším ekonomickým růstem. To pak oslabuje poptávku po zboží z Evropy.

S obavou současný vývoj sledují velké automobilové koncerny. Ty se již tak potýkají s určitými výpadky v dodavatelských řetězcích. V hospodářských výsledcích za uplynulé čtvrtletí tuto situaci okomentoval německý podnik Porsche. Společnost uvedla, že kvůli nedostatku hliníkových dílů by mohla dokonce úplně zastavit výrobu některých svých modelů, potýká se rovněž se slabší poptávkou. Zbytek letošního roku, tak může být poznamenán určitými výkyvy ve výrobě a slabším ekonomickým růstem klíčových ekonomik, což může dál brzdit oživení domácího průmyslu.

Články autora

Nejnovější články

Cestovní ruch

Zimní sezona na slovenských horách startuje

Sjezdovky slovenských horských středisek v uplynulých dnech zbělely pod...
Expertní pohled

ESG reportování podléhá novým pravidlům

Evropská směrnice CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) přináší...
Cestovní ruch

Křišťálová zahrada v Troji – tip na unikátní zážitek

Adventní trhy dělá každé velké i menší město....

Nejnovější Názory

Názory

Nálada v českém průmyslu klesá a je varováním pro rok 2025

Nálada v evropském průmyslu je pod bodem mrazu...
Názory

Co brzdí rozvoj umělé inteligence v České republice?

Česká republika má v oblasti AI solidní základy...
Názory

Trumponomika 2.0 = oslabujeme výhled na českou korunu

Americké prezidentské volby přinesly na trh zvýšenou volatilitu,...