Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Czech Travel Market, označený jako Mezinárodní kontraktační den cestovního ruchu, konaný 19. 11. 2024 na Výstavišti Letňany, byl dnem hledání a nalézání. Podle katalogu vystavovalo 45 subjektů, z toho 23 s adresou v ČR, 13 ze Slovenska, které uspořádalo workshop, 3 z Maďarska, 4 z ostatních zemí EU a jako bonbónek Indie a Vietnam. Odborní návštěvníci byli hojnější na workshopu.
Návštěvníci minulých ročníků Czech Travel Marketu tak trochu hledali, kde ten CTM vlastně je. V dolní části haly je totiž uvítal slovenský workshop, zatímco CTM byl umístěn v konferenčním sále v patře, kde dříve bývaly workshopy. Vzhledem k počtu stolků umístění zcela vhodné. Ale… Najít by bylo potřeba, jakou roli chce CTM hrát – nebo v jakém termínu a za jakých podmínek. Kdo a co bude kontrahovat v půli listopadu?! Ano, upřesnit si informace, setkat se s partnery. Jenže letos si Chorvaté a Slovinci udělali workshop sice v ne o moc odlišném termínu, zato ale samostatně. Byl v tom ohlas na loňský rok, kdy se workshopy na CTM nešťastně překrývaly, nebo nějaké cenové důvody? Prezentace nabídky touroperátorů prodejcům v posledních letech zmizely z CTM zcela. TUI letos uspořádala setkání jinde jen o pár dnů jindy. Pro prodejce by bylo jednoznačně výhodnější jít na stejné místo za více partnery. Jenže setkání platí touroperátoři a konkurence tlačí marže dolů. Jsou důvodem změny v prodeji, konkurence nebo úspory? A k čemu má CTM být, když tyto akce budou jinde? Spojit, resp. předřadit k Holiday World? I to v kuloárech zaznělo.
Kdo se zajímal a chtěl, přesto neodešel z CTM s prázdnou.
Jedinečné Slovensko
Slovenský workshop byl dobře zastoupený, dobře zorganizovaný a docela dobře navštívený. Žádné dlouhé proslovy, stručný úvod ředitelky slovenského zastoupení v Praze, Marty Kučerové, která mimo jiné prozradila, že nejméně každý třetí zahraniční návštěvník Slovenska je od nás. Workshop po celou dobu provázela ve smyčce videoprojekce řady nejkrásnějších slovenských turistických cílů, bez módního akčního předvádění se herců, zato vtahující právě svým klidem – a co nejpodstatnějšího: s uvedením, odkud ten který záběr je. V dnešní době zážitek. Rozhovor se zástupcem nejmenované ubytovací agentury, který mimo jiné potvrdil poznatek TUI, že se turisté při koupi dovolené vracejí od rezervačních systémů k živému člověku.
Čtyři brožurky Asociace cestovních kanceláří České republiky, které i v listinné podobě vedou klienty CK i podnikatele džunglí právních i praktických problémů spojených s cestováním:
K mání na CTM zdarma. Jinde možná také, pokud zbydou.
Český lékař na telefonu, letošní novinka v ceně cestovního pojištění ERV Evropské pojišťovny, s kterým lze 24 hodin denně 365 dní v roce zkonzultovat, co dělat v případě lehčích zdravotních problémů v zahraničí, takže nemusíte hledat místního lékaře. Konzultace vč. přenosu fotografií či videohovoru umožní rozlišit a zvládnout situace, na které stačí rada a eventuálně poslaný e-recept, pokud jej v dané zemi uznávají. Seznam zemí, kde toto pojištění funguje, je na webech ERV pojišťovny a je úctyhodně dlouhý.
Tramvaj do stanice zážitek představil Dopravní podnik HMP – ten nabízí pro skupiny a incentivy projížďky nejen známými historickými tramvajemi, ale také speciální letní kabrio verzi T3 Coupé.
Noví partneři a novinky v letecké a železniční dopravě, respektive prodeji cenin. Takže návštěva CTM byla trochu překvapivá, ale ne zbytečná.