Čtvrtek 30. května 2024
ikona hodiny6. 6. 2022 09:14

Špatné vyhledávání odradí e-shopům až třetinu zákazníků

Funkce vyhledávání představuje pro e-shopy stěžejní nástroj ke zvýšení konverzí i zlepšení zákaznické nákupní zkušenosti. V průměru ji používá přibližně pětina nakupujících (18,4 %), pro mnohé e-shopy přitom takoví zákazníci představují 20 až 40 % z celkového obratu. To ukazuje analýza slovenského startupu Luigi’s Box, který poskytuje e-shopům inteligentní vyhledávání a doporučování produktů pomocí umělé inteligence.

Michal Šenkeřík autor

Foto: Shutterstock.com Funkční vyhledávání zachraňuje e-shopům miliony Foto: Shutterstock.com

Analýza proběhla v průběhu roku 2021 na téměř 1 500 evropských e-commerce webech ze třinácti různých segmentů. Data vzešla z nástroje Luigi’s Box Analytics, který používá přes dva tisíce evropských e-shopů, mezi nimi například BENU, Electroworld, O2, Astratex, Košík.cz, Pilulka.cz či Dedoles.

„Vyhledávání je klíčovou funkcí každého e-shopu. Namísto toho, aby zákazník zdlouhavě procházel veškerý sortiment, může hledaný pojem jednoduše zadat do vyhledávacího pole. Můžeme říci, že se jedná o jakéhosi virtuálního prodavače. Ten, podobně jako prodejce v kamenném obchodě, musí vytušit, co přesně nakupující shání, a správně jej navigovat. Pokud se však uživatel požadovaného produktu nedopátrá, v obchodě nenakoupí a z obchodu často odchází zklamaný,“ vysvětluje Gejza Nagy, CEO a spoluzakladatel Luigi’s Boxu. Přestože vyhledávání v online obchodech používá necelá pětina zákazníků (18,4 %), pro mnohé e-shopy představují konverze z vyhledávání 20 až 40 % jejich celkového obratu, v některých případech dokonce až 80 %.

Zjištění průzkumu

  • Vyhledávání v e-shopech využívá průměrně pětina návštěvníků (18,4 %).
  • Vyhledávání je nejčastěji využíváno při nákupu her a knih (takřka 40 %).
  • Konverze z vyhledávání (zákazníci, kteří na e-shopu nakoupí) představují 20 až 40 % celkového obratu e-shopu, v některých případech i 80 %.
  • Vyhledávání využívá na desktopu v průměru čtvrtina návštěvníků (23,7 %), na mobilních zařízeních pak 16,6 %.
  • Neoptimalizované řazení výsledků vyhledávání vede ke ztrátě konverzí. Až 89 % zákazníků setrvává pouze na první straně výsledků vyhledávání, pouze 11 % přechází na další nebo jinou stránku.
  • Pokud zákazníci pomocí vyhledávání nezískají výsledky, třetina z nich z e-shopu okamžitě odchází.
  • Prostřednictvím našeptávače nakoupí více než dvojnásobek zákazníků oproti lidem, kteří našeptávač nevyužili.

Zákazníci používají vyhledávání nejvíce při nákupu knih a her (39,07 %) či shánění náhradních dílů (29,2 %). Nejméně naopak v odvětví módy (8,63 %) a cestování (8,99 %). Hlavní příčinou je styl, jakým  zákazníci přistupují ve zmíněných oblastech k nakupování a vyhledávání produktů, ale výsledky jsou dány i povahou samotných výrobků. „V segmentech s nejvyšším poměrem jdou zákazníci obvykle najisto a nakupují výrobky podle specifického názvu nebo produktového kódu. Vizuál výrobku zde slouží spíše ke zhodnocení vhodnosti a potvrzení správného výběru. Oproti tomu při nákupu módy se zákazníci rozhodují právě podle vzhledu zboží, a chtějí proto projít co největší množství sortimentu, použití vyhledávání zde představuje spíše funkci filtrování jejich obecné představy,“ dodává Gejza Nagy. Přesto podle statistik Luigi’s Boxu představuje takto nízké procento konverzí z vyhledávání třetinu až polovinu obratu oděvních e-shopů.

Více o Luigi’s Boxu

Luigi’s Box je technologická společnost, která stojí za sadou nástrojů zlepšujících vyhledávání, konverze a příjmy v ecommerce. Od vyhledávání po navigaci pokrývá všechny interakce návštěvníků, kterými „objevují“ nabízené produkty a snaží se je vyladit tak, aby směřovaly ke konverzi. Poskytuje služby, kterými dokáže vyhodnotit silné a slabé stránky stávajícího vyhledávání a navigace a jednoduše je doplnit, nebo i zcela nahradit s cílem zobrazit nejrelevantnější produkty. Více informací o Luigi’s Boxu naleznete zde a jednoduché demo je možné vyzkoušet zde.

Produkty na stříbrném podnose

Podle analýzy slovenského startupu také průběžně narůstá míra konverze z vyhledávání. V loňském roce přes tuto funkci na počítačích nakoupilo v průměru 23,7 % uživatelů napříč všemi segmenty, tedy o polovinu více než v roce 2019 (15,7 %). A zatímco stolní počítače a notebooky při nákupech stále převládají, neměli by provozovatelé e-shopů zapomínat ani na uživatele nakupující na chytrých telefonech. Ve srovnání s rokem 2019 vzrostly konverze z mobilních nákupů z 13,8 % na 16,4 %, což představuje navýšení o 18,8 % v průběhu dvou let. „I proto by se měly e-shopy zaměřit na to, aby bylo vyhledávací pole ihned viditelné a snadno dostupné na všech zařízeních. Často se totiž stává, že jej zejména na stránkách neoptimalizovaných pro mobilní zařízení překrývá nějaký prvek nebo toto pole musí uživatel zdlouhavě manuálně hledat třeba v menu. Každý krok navíc k vytouženému produktu zvyšuje šanci, že zákazník ze stránky odejde a zboží nakoupí jinde,“ vysvětluje CEO Luigi’s Boxu.

Na konverzích se negativně promítá také vyhledávání, které v důsledku špatné optimalizace zákazníkovi nezobrazí relevantní produkty. Vliv má ale také pořadí, ve kterém se na stránce výsledků seřadí. Podle statistik Luigi’s Boxu totiž takřka 90 % zákazníků setrvává pouze na první straně výsledků vyhledávání. Jen 10 % přechází na další nebo jinou stránku. Ukazuje se tak, že to, co zákazník nenalezne na první straně výsledků vyhledávání, jako by pro zákazníka ani neexistovalo. Pokud totiž vyhledávání skončí bez výsledků, je to v průměru pro třetinu zákazníků (32,7 %) důvod k okamžitému odchodu z e-shopu.

Když zákazník tápe

Mezi nejčastější chyby vyhledávačů patří neschopnost poradit si s jednotným a množným číslem, překlepy, slangovými výrazy, cizojazyčnými pojmy nebo faktem, že vyhledávají zboží až od tří zadaných písmen. Problém tak může nastat například v segmentu zdravotnictví, když se zákazník snaží najít produkty jako vitamín D3 a vyhledávač je nenajde, přestože e-shop zboží nabízí.

Řešením může být doplnění vyhledávání o funkci našeptávače, který uživateli zobrazuje možné výsledky při zadávání hledaného výrazu, a to již od prvního písmene. Našeptávač tak dokáže filtrovat výsledky již za pochodu a průběžně zákazníkovi zobrazovat kategorie i značky související s hledanou frází. Tím mu nejen šetří čas, ale současně jej utvrzuje v tom, že e-shop požadovaný produkt nabízí nebo zná. Ze zkušeností Luigi’s Boxu je totiž konverzní poměr návštěv, které využijí při vyhledávání našeptávače (21,38 %), více než dvojnásobný oproti těm, při kterých použitý nebyl (9,33 %).

Články autora Michal Šenkeřík

Nejnovější články

Cestovní ruch
Ekonomický význam cestovního ruchu v regionech vzrostl

V roce 2022 činil celkový objem výdajů za...

Přes pomoc různých subvenčních programů v oblasti zaměstnanosti...

Cestovní ruch
Míra rizika úpadku cestovní kanceláře činí 0,1 %

Míra rizika úpadku CK v ČR je velmi...

Na českém trhu nyní operuje celkem 596 cestovních...

Pohled z praxe
I u zelených kancelářských budov je prostor pro úsporu nákladů

To je samo o sobě potvrzením environmentálně šetrného...

Každopádně do budoucna CBRE plánuje neusnout na vavřínech....

Nejnovější Analýzy

Analýzy
DDoS útoky nejčastěji přicházejí z Ruska

Ty jsou přitom klíčové pro fungování internetu tak,...

Podle přehledu DDoS útoků zachycených službami FlowGuard společnosti...

Cestovní ruch
Udržitelné cestování: Mladí lidé jdou příkladem

Pojem udržitelné cestování zná pouze každý pátý Čech....

Mezi hlavní bariéry pro udržitelné cestování patří časová...

Z výzkumu vyplynulo, že je třeba pojmout problematiku opravdu...

Analýzy
71 % zaměstnanců má zájem se vzdělávat

„V minulosti byly programy školení a vzdělávací kurzy...

„V praxi to znamená, že zaměstnanci mají větší...

Co se týče motivací ke vzdělávání v zaměstnání,...

Co se týká další části průzkumu JobsIndex na...

„Ne všichni zaměstnanci jsou však s přístupem zaměstnavatelů...