Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu schválila vláda vybudování nového strategického podnikatelského parku na letišti v Líních u Plzně. Cílem projektu je revitalizovat jen minimálně využívané letiště a tím připravené pozemky nabídnout pro expanzi nových investorů, například pro výstavbu takzvané gigafactory. Zároveň má tento projekt zabránit pokračujícímu záboru zemědělské půdy.
Lokalita Plzeň-Líně je neefektivně využitým brownfieldem o optimální velikosti s minimálními terénními nerovnosti. Navíc je převážně ve státním vlastnictví a má dobrou dostupnost na železniční a dálniční síť. Také proto je jednou z možných lokalit pro výstavbu továrny na výrobu baterií do elektromobilů.
„Automobilový průmysl, který je pro Českou republiku klíčový, prochází transformací. Většina automobilek staví svou budoucnost na elektromobilech. A s očekávaným růstem elektromobility je spojen prudký nárůst poptávky po bateriích, pro Česko je tedy nezbytně nutné držet s tímto vývojem krok,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. Automobilový průmysl v ČR se aktuálně podílí až na desetině českého HDP a na průmyslové produkci téměř ze čtvrtiny. Zaměstnává 180 000 lidí přímo a 500 000 nepřímo. Plánovaný projekt revitalizace a výstavby podnikatelského parku v Líních u Plzně však případně umožní využití i k jiným projektům než těm z automobilového průmyslu. „Spolupráce s významnými technologickými partnery, kteří by se zde mohli usadit, slibuje výrazný ekonomický přínos a nová pracovní místa v ekologické výrobě s vysokou přidanou hodnotou,“ dodává ministr Síkela.
„Jsme rádi, že se vláda rozhodla, že bude vybudování strategické rozvojové zóny na letišti v Líních jejím strategickým projektem. Plzeňský kraj jí bude v tomto nápomocen a bude se snažit pro naplnění cíle revitalizovat línský brownfield na prostor určený pro podnikání aktivně pracovat,“ říká hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták.
Příprava počítá s demolicí veškeré letištní infrastruktury a přípravou zóny o celkové maximální rozloze až 391 ha. Celkové náklady na realizaci infrastruktury, včetně podnikatelského parku, lze odhadnout na základě provedených studií na 9 mld. Kč v následujících 4 letech. Část nákladů je určena na investice s přesahem do dopravní obslužnosti a dalších nákladů okolních obcí. Další část nákladů by byla nedílnou součástí vzniklé průmyslové zóny, a proto by byla hrazena z programu určenému na přípravu velkých lokalit včetně infrastruktury – Smartparks for the Future.
„Úlohou agentury CzechInvest bude zejména podpora napříč všemi subjekty v technických záležitostech realizace podnikatelského parku. Společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu budeme řešit případné problémy nebo komunikovat s relevantními úřady. Následně budeme pomáhat se zajišťováním strategických investorů s velkou přidanou hodnotou“, říká náměstek pro digitalizaci a inovace Petr Očko, který dočasně vede agenturu CzechInvest.
Vedlejším efektem tohoto projektu je revitalizace brownfield lokality určené pro podnikání a nedostatečně využívané, včetně odstranění starých ekologických zátěží z dřívějšího provozu vojenského letiště. Dopad na životní prostředí bude posouzen standardně v rámci procesů Posouzení vlivů na životní prostředí podnikatelského parku a staveb jednotlivých investorů.