Úterý 16. dubna 2024
ikona hodiny5. 1. 2023 11:46

Český projekt hlídá evropské obchodníky

Tým neziskového projektu Hlídač shopů na podzim své zkušenosti zužitkoval i ve speciálním projektu pro Evropskou komisi. Tým složený ze zástupců českých firem Apify a TopMonks vyvinul na míru nástroj, který úředníkům ze 13 evropských zemí pomáhal sledovat dodržování nového nařízení regulujícího, jak e-shopy informují spotřebitele o slevách během Black Friday 2022.

Irena Zatloukalová autor

Foto: Shutterstock.com Český projekt hlídá evropské obchodníky Foto: Shutterstock.com

Ve výběrovém řízení si na začátku léta Evropská komise vybrala tým Hlídače shopů, aby jí vytvořil nástroj, pomoci kterého budou moci úředníci v 11 členských zemích EU, na Islandu a v Norsku sledovat dodržování nové Evropské směrnice. Během tohoto zkušebního projektu sledovali na 16 000 produktů, a to na 176 e-shopech.

„Velmi mě těší, že jsme mohli zúročit zkušenosti našeho týmu i na projektu pro Evropskou komisi. Byl to navíc první projekt, kde jsme mohli využít nejen naši platformu, ale i náš nový AI nástroj na automatickou extrakci dat. Výsledky napříč Evropou také ukázaly, že naše práce na kultivaci českého e-commerce prostředí nebyla marná. Mám nyní o to větší radost, že se velká část českých e-shopů v posledním Black Friday už novou směrnicí de facto řídila,” komentoval Jakub Balada, jeden ze spoluzakladatelů startupu Apify a člen týmu Hlídače shopů, který od samého začátku stál za myšlenkou nutnosti kultivace českého e-shopového prostředí.

„Jsem hrdý na náš malý tým, který dokázal v krátkém čase doručit nástroj, jež staví na našich dlouholetých zkušenostech s vývojem a provozem Hlídače shopů. Na první pohled jsme znovu použili jen graf, ale na pozadí jsou naše nástroje pro dohled nad kvalitou dat, zkušenosti jak dělat efektivní scraping ve velkém měřítku a naše platforma pro tvorbu a provoz serverless řešení,” doplňuje Aleš Roubíček z TopMonks.

Hlídač shopů

Neziskový projekt, jehož cílem je chránit české spotřebitele před vynalézavostí marketingových oddělení velkých českých e-shopů. Společně jej vymysleli v roce 2017 zástupci a nadšenci z pražských technologických startupů a firem Apify, Keboola a TopMonks. Od té doby Hlídač monitoruje vývoj cen produktů na největších českých e-shopech, včetně uváděné slevy a „původní ceny“, ze které byla sleva vypočítána. Cílem autorů projektu je chránit spotřebitele před nekalými obchodními praktikami e-shopů pomocí reálných dat, ke kterým se jinak nelze jednoduše dostat.

K tomuto účelu slouží rozšíření do prohlížeče, které přímo na webu e-shopu u ceny produktu zobrazí graf s vývojem cen a reálnou slevou. Toto ověření lze provést i přímo na stránce Hlídače za pomocí URL produktu z daného e-shopu.

Nový aktualizovaný dashboard analyzuje uváděné slevy na denní bázi. Denně na něm naleznete aktualizovaný počet produktů ve slevě, stejně jako podíl těch u kterých výše slevy neodpovídá nové směrnici. Dashborad nabídne i proklik na seznamy problémových produktů a zobrazuje i hodnocení autorů projektu s krátkým komentářem i vyjádření e-shopů, o které si autoři sledovaným e-shopům řekli.

Na konci prosince vydala Evropská komise výsledky, které ji nástroj během loňského Black Friday přinesl. Ze sledovaných produktů byla polovina součástí nějaké slevové nabídky v rámci Black Friday. Každá čtvrtá taková nabídka přitom neodpovídala novým pravidlům. Nabídky porušující novou směrnici se objevily na 43 % sledovaných e-shopech.

Na míru vyvinutý nástroj pro Evropskou komisi využíval mimo jiné umělou inteligenci pro sběr cen konkrétních produktů, pořizoval screenshoty daných stránek a automaticky detekoval deklarované slevy, které neodpovídají novým pravidlům. Funguje tedy jako indikace toho, na co se mají místní úředníci zaměřit, i jako automatický sběr důkazů pro popis jednání, které není konzistentní s novým nařízením.

Evropská komise a tým Hlídače shopů už nyní jednají o tom, jak mohou společně i v budoucnu pomáhat chránit spotřebitele.

Nejnovější články

Názory
Investiční horečka v prvním čtvrtletí roku

Globální akciové trhy zaznamenaly v prvním čtvrtletí nejlepší...

Na začátku dubna se prostředí inflace a úrokových...

Cestovní ruch
Výročí Franze Kafky: Příležitost i pro cestovní ruch?

Kdo navštíví Prahu, resp. její webové stránky a...

Hlavní město ve spolupráci s Prague City Tourism...

Během roku Franze Kafky se uskuteční také projekt...

Otáčející se hlava Franze Kafky patří k nejvyhledávanějším...

Trendy
Český startup krmí firmám AI modely kvalitními daty

„Poslední investici jsme získali v roce 2019 a...

Zakladatelé společnosti Jan Čurn a Jakub Balada se...

„Chceme Apify dostat k většímu množství vývojářů a...

Nejnovější Aktuality

Analýzy
České nábytkářství oslabuje, ale ne dramaticky

„Již několik let panují v globální ekonomice jisté propady,...

„Pokles na 51,45 mld. Kč je stále velmi...

Špatná podle Tomáše Lukeše není ani spotřeba nábytku...

Suma za import nábytku v roce 2023 dosáhla 28,18...

Za vyloženě pozitivní trend AČN považuje růst podílu...

Český nábytek podle Čudky vyniká invencí i kvalitou....

Aktuality
Ocenění Nábytek roku 2024 ovládla kancelářská soustava

Vítězná kolekce je dílem designerů Aleše Bartáka, Michaela...

Ocenění Nábytek roku uděluje Asociace českých nábytkářů (AČN)...

Pohled z praxe
Výroba elektřiny z OZE významně vzroste, síť není připravena

Možnosti vývoje energetiky v Česku analyzovala firma v...

Martin Durčák, předseda představenstva firmy ČEPS, která zajišťuje...