pondělí 9. září 2024
ikona hodiny 13. 7. 2023 08:50

Platba v hotovosti u Evropanů ztrácí na oblibě

Co země, to jiná platební chuť. Tak by se daly shrnout výsledky zprávy FIS The Global Payments Report (GPR). Ačkoli si hotovost stále drží velmi vysokou pozici v objemu všech transakcí, tato forma plateb každým rokem výrazně ztrácí na procentních bodech. Naproti tomu roste obliba alternativních metod. Ty ale v každém evropském státě představují specifický mix.

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

„Vlivem dynamického rozvoje sektoru e-commerce se vedle tradičních platebních metod, například plateb kartami MasterCard a Visa, začaly v různých zemích rozvíjet jiné alternativní metody. Tyto alternativy pak získaly mezi evropskými zákazníky velkou popularitu a v online placení se staly standardem, na který musí e-shopy reagovat. TrustPay tyto potřeby řeší jejich téměř okamžitou implementací do své platební brány. Skrze platební metody pomáhá obchodníkům zjednodušovat byznys a otevírat dveře novým trhům,“ nastiňuje obchodní ředitelka společnosti Karin Milková, proč se na ně vyplatí reagovat.

Podle závěrů zprávy GPR je jednou z alternativ, která se výrazně dere do popředí a s níž bude třeba ve větší míře počítat, metoda account-to-account (A2A). Její výhodou jsou oproti klasickým platebním kartám nižší náklady za přijaté platby, když odpadá mezipřevod částky na kreditní či debetní karty. Celková hodnota transakcí A2A ve světovém měřítku překročila v roce 2022 sumu 525 miliard dolarů. Odhaduje se, že do roku 2026 dosáhne 13 procent složené roční míry růstu.

TrustPay

Původně slovenská fintechová společnost založená od počátku s globálními ambicemi. Od roku 2009 je poskytovatelem online platebních řešení evropským obchodníkům, kterým nabízí vše od zpracování plateb provedených kartami přes přeshraniční B2B služby po firemní účty s vyhrazenými IBAN díky své značce IBANIZE. Vlivem dynamického rozvoje sektoru e-commerce se vedle tradičních platebních metod, například plateb kartami MasterCard a Visa, začaly v různých zemích rozvíjet jiné alternativní metody. Tyto alternativy pak získaly mezi evropskými zákazníky velkou popularitu a v online placení se staly standardem, na který musí e-shopy reagovat. TrustPay tyto potřeby řeší jejich téměř okamžitou implementací do své platební brány. Skrze platební metody pomáhá obchodníkům zjednodušovat byznys a otevírat dveře novým trhům. Mezi klienty TrustPay lze nalézt síť obchodů se sportovním vybavením InSportline, pojišťovnu Uniqa či internetový obchod Sanitino. Dnes TrustPay tvořený týmem sta lidí zprostředkovává desítky miliard korun objemu zpracovaných plateb ročně v 65 světových měnách a působí ve všech zemích evropského kontinentu.

Polsko jako A2A lídr

Pokud jde o evropské měřítko, přímé platby mezi účty představovaly v uplynulém roce 18procentní podíl transakcí v oblasti e-commerce. Mezi jednotlivými státy tohoto kontinentu ovšem existují v míře přijetí této metody obrovské rozdíly. Na špici se v A2A platbách drží Polsko s 67procentním podílem uskutečněných plateb v e-commerce. Dominantní roli sehrává tato metoda i ve Finsku a Nizozemsku. „Úspěch A2A plateb v Polsku a Nizozemsku je příkladem toho, jak dobrá vzájemná bankovní spolupráce a popularita systému, kterým je v Polsku Blik, mohou prorazit v oblasti inovací P2B služeb,“ komentuje úspěch sousedního státu Karin Milková. „Blik je dostupný prostřednictvím mobilní aplikace, kterou stačí propojit s bankovním účtem nebo poslat SMS s platebními údaji. Nabízí taky zabezpečení transakcí, které jsou šifrovány a chráněny PIN kódem nebo biometrickým ověřením,“ vysvětluje obchodní ředitelka TrustPay. Podobnou zkušenost jako Polsko má i Nizozemsko, zde oblíbená služba iDeal získala 62procentní podíl v transakcích v rámci elektronického obchodování.

V Česku ale bohužel pořád patří A2A transakce mezi alternativy, které si na našem trhu teprve nacházejí svoji cestu. Nejběžněji využívanými tuzemskými metodami jsou klasické bankovní převody a platební brány. Nicméně majitelé českých e-shopů by tuto metodu, obzvlášť pokud mezi jejich zákazníky patří i zahraniční klienti, kteří využívají A2A transakce v hojné míře, měli vzít v úvahu už teď. „Pohodlné a známé možnosti platby, které jsou pro zákazníky v dané zemi obvyklé, vedou k získání důvěry, vyššímu konverznímu poměru a zvýšení pravděpodobnosti opakovaných nákupů. Když zákazníci mají možnost platit prostřednictvím platebních metod, které důvěrně znají, snáze dokončí své nákupy a vrátí se i v budoucnu,“ vysvětluje Karin Milková.

Nejnovější články

Expertní pohled

Pesimistické předpovědi se naplňují

Měřeno Swiss Life Hypoindexem zůstávají úrokové sazby hypoték...
Videa & Podcasty

Nedělejme to pro čárku

Bezpečnost je základní podmínkou existence firmy i jejího...
Expertní pohled

První návrh státního rozpočtu pro rok 2025 je spíše zklamáním

Se začátkem září se do popředí mediálního zájmu...

Nejnovější Trendy

Expertní pohled

Vyznáte se v energetických štítcích?

Všechny modely ohřívačů a zásobníků teplé vody, prodávané...
Trendy

AI každému vyrobí video na míru

Na světě vzniknou každý měsíc tisíce terabytů videí...
Trendy

Chytrý pomocník Copilot může výrazně zefektivnit a zkvalitnit práci

Copilot je chytrý kancelářský pomocník, který usnadní práci...