Sobota 9. prosince 2023
ikona hodiny10. 11. 2023 06:45

Euro 7: Obavy nadále přetrvávají

Sdružení automobilového průmyslu dlouhodobě usiluje o takovou podobu normy Euro 7, která udrží na trhu širokou paletu dostupných modelů vozidel, o která zákazníci skutečně stojí, při zachování zaměstnanosti v odvětví, jeho konkurenceschopnosti a která současně bude mít i reálné přínosy pro životní prostředí. Vítáme proto výsledek hlasování Evropského parlamentu, který potvrdil pozici výboru pro životní prostředí a který je zlepšením původního návrhu Evropské komise. Nadále však přetrvávají obavy z realizovatelnosti a dopadů některých technických požadavků, například navýšení požadavků na novou palubní diagnostiku vozidel či další zpřísnění emisí z otěru z brzd a pneumatik.

Tomáš Jungwirth autor

AutoSAP

Foto: Shutterstock.com Euro 7: Obavy nadále přetrvávají Foto: Shutterstock.com

„I s ohledem na protichůdné pozice politických stran v Evropském parlamentu je zapotřebí ocenit kompromis, pro jehož podporu dokázal hlavní zpravodaj, pan europoslanec Alexandr Vondra, získat potřebnou většinu. Přijatý text považujeme za výrazné zlepšení původního návrhu Evropské komise. Jedním z příkladů zreálnění požadavků je například otázka vstupu v platnost. Navázání počítání lhůty pro vstup platnost až na přijetí sekundární legislativy je klíčové pro zajištění potřebného času pro výrobce i testovací centra reagovat na nové regulatorní požadavky,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Původní text vedl k neúměrným nákladům a odklonu investic od přechodu na bezemisní mobilitu, ohrožoval menší a cenově dostupná vozidla a mohl vést k uzavření výrobních závodů s vážným dopadem na zaměstnanost. Přes to všechno byl přínos pro životní prostředí velmi omezený. Skutečného zlepšení lze dosáhnout nahrazením starších vozidel novými modely s aktuální normou Euro 6/VI, v kombinaci s přechodem na elektrifikaci vozového parku.

Sdružení automobilového průmyslu věří, že má smysl zabývat se novými požadavky normy, jako jsou emise z otěru brzd a pneumatik, protože ty jsou relevantní i pro elektrická vozidla a v budoucnu zůstanou posledními zdroji emisí z vozidel. V této souvislosti je důležité zdůraznit pokrok, který výrobci dosáhli při snižování emisí znečišťujících látek ze silniční dopravy. Popisovat vozidla Euro 6/VI jako vysoce znečišťující je zcela nepravdivé tvrzení. Od první normy Euro do normy Euro 6 došlo k reálnému snížení emisí z vozidel o více než 90 %.

Obavy z některých technických parametrů aktuální podoby normy nicméně nadále přetrvávají. Proto před nadcházejícím závěrečným vyjednáváním mezi Radou členských států a Evropským parlamentem o finální podobě textu apelujeme na legislativce, aby nadále pečlivě vážili technickou náročnost a realističnost jednotlivých parametrů vs možné přínosy a negativa pro uživatele a společnost. Naší snahou by mělo být podpořit zodpovědný a vyvážený přístup a přijmout takovou podobu normy Euro 7, která nebude klást zbytečné překážky českému, ale ani evropskému autoprůmyslu na cestě k dosažení již tak ambiciózně nastavených cílů v oblasti dekarbonizace (zákaz prodeje spalovacích motorů v roce 2035) a pomoci tak udržení konkurenceschopnosti autoprůmyslu v globální konkurenci.

Nejnovější články

Videa & Podcasty
Výzvy českého cestovního ruchu

Nejen na to odpoví COTcast s novým ředitelem...

Be the Best
Zdraví je zamlčený předpoklad

Paní docentko, lze vůbec nějak definovat lidské zdraví...

Prosazuje se v některé zemi silněji psychosomatický proud? O...

Co se týče sladění práce se zdravím, existují...

Cestovní ruch
Praha uspořádá prestižní světový chemický kongres

Pořádání této prestižní mezinárodní akce, které se každé...

Organizace tohoto kongresu přinese české i chemické odborné...

Nejnovější Expertní pohled

Be the Best
Zdraví je zamlčený předpoklad

Paní docentko, lze vůbec nějak definovat lidské zdraví...

Prosazuje se v některé zemi silněji psychosomatický proud? O...

Co se týče sladění práce se zdravím, existují...

Expertní pohled
Whistleblowing: Připraveno je 57 % firem

Zákon o ochraně oznamovatelů vyžaduje, aby od 15....

Společnost FaceUp Technology je se třemi tisíci klienty...

Expertní pohled
Průmyslová výroba rostla, důvod k jásotu to však není

„Po třech měsících poklesu se česká průmyslová produkce...

„Dlouhodobě špatná situace českého průmyslu je vidět i...