Pondělí 6. května 2024
ikona hodiny30. 10. 2020 07:38

Sdílené polytechnické učebny: Šance i pro firmy

Vezeme praxi do škol

Podpora polytechnického vzdělávání patří s ohledem na potřeby trhu práce k významným prioritám středního školství. Zájem žáků je však třeba probouzet dřív, než začnou vyplňovat přihlášku ke středoškolskému studiu. A to mnohde naráží na nedostatečnou materiálně technickou vybavenost škol i na nedostatek znalostí části pedagogů. V řadě krajů jsme tak svědky budování sdílených polytechnických učeben a spolupráce středních škol se základními. Nejednou přitom hrají důležitou roli jejich firemní partneři.

Daniela Kramulová autor

publicistka projektu P-KAP, Národní ústav pro vzdělávání

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

O tom, že žáci přicházejí na střední školu s nedostatečnými znalostmi a nízkou motivací ke studiu polytechnicky zaměřených předmětů, referovalo 58 % středních škol v plošném dotazníkovém šetření, které proběhlo v závěru roku 2018. Hodnotí-li střední školy vlastní podmínky pro výuku či zájmové aktivity, polovinu z nich brzdí zastaralé vybavení IT (zlepšit kvalitu IT a zvýšit počty zařízení by uvítalo 72 % škol), téměř 40 % škol se potýká s nevhodným či žádným vybavením laboratoří, odborných učeben či dílen (potřebu zlepšit toto zázemí deklaruje 69 % škol). Čtvrtina škol referuje o nízké podpoře zaměstnavatelů a plných 60 % nemá finance na úhradu vedení nepovinných předmětů, které by rozvíjely zájem žáků, jak ukázaly výsledky šetření potřeb škol v oblasti polytechnického vzdělávání v rámci projektu Podpora krajského akčního plánování, který zaštiťuje Národní pedagogický institut České republiky.

KAPy pomáhají

Vzhledem k nemalým investičním nákladům do nezbytného vybavení škol a souvisejícího vzdělávání pedagogů se některé kraje v rámci implementací svých krajských akčních plánů (IKAP) snaží situaci zlepšit budováním sdílených polytechnických učeben a vytvářením programů variabilně zaměřených na různé cílové skupiny žáků i pedagogů od mateřských po střední školy. Sdílené prostory zvyšují díky minimální dojezdové vzdálenosti dostupnost technického, přírodovědného a environmentálního vzdělávání pro tuto širokou cílovou skupinu.

V některých krajích již jsou k dispozici první výsledky z praxe sdílených polytechnických učeben nesoucích různá označení (centra interaktivní výuky, polytechnická hnízda, centra odborného výcviku…). Jedná se o dílny, v nichž se mohou žáci seznamovat s materiály, nářadím a dalším vybavením souvisejícím s různými obory, ale i o polytechnické učebny s hi-tech vybavením různého oborového zaměření. Kromě standardních výukových prostor existují pozitivní zkušenosti též s variantou mobilních učeben či dílen (polytechbus, kamion vybavený jako učebna pro výuku elektroniky hydraulických technologií, pneumatických systémů aj.).

Aktivity v Praze

Praha navazuje na dlouhodobou spolupráci mezi Hospodářskou komorou hl. m. Prahy a magistrátem. V prostorách středních škol jsou postupně budovaná polytechnická hnízda umožňující vzdělávání žáků ZŠ. Nabízejí klasické dílenské vybavení i výuková pracoviště s počítači, 3D tiskárnami, robotickými stavebnicemi apod.

Do škol, které nemají v rozumné dojezdové vzdálenosti polytechnické hnízdo, může zajet PolyTechBus s mobilními dílnami představujícími technické profese a řemesla. V rámci implementace KAP se v Praze počítá rovněž se vznikem sdílených center inovativní výuky.  V současné době jsou otevřena 2 centra, a to na SŠ elektrotechniky, multimédií a informatiky v Praze 9 a na SŠ automobilní a informatiky „Weilovka“ v Praze 10.

Centra odborného vzdělávání v Libereckém kraji

V rámci projektů na podporu polytechnického vzdělávání v Libereckém kraji vzniklo při středních a vyšších odborných školách sedm center odborného vzdělávání (COV). Centra odpovídají zaměření jednotlivých odborných škol, v nichž jsou zřízena, a zároveň respektují specifika a tradice jednotlivých regionů. Kromě příslušných strojních vybavení jsou v centrech i oborově specificky vybavené laboratoře, automatizovaná a robotické zařízení aj.

Smyslem COV je sdílení výukových prostor k programům a aktivitám zaměřeným na různé cílové skupiny – v Libereckém kraji tak například tato centra fungují v rámci Střední průmyslové školy v České Lípě, při Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské v Kamenickém Šenově, při Obchodní akademii, Hotelové škole a Střední odborné škole v Turnově, při Střední průmyslové škole strojní a elektrotechnické a Vyšší odborné škole v Liberci, při Střední škole hospodářské a lesnické ve Frýdlantu, při Integrované střední škole ve Vysokém nad Jizerou i v rámci Střední školy řemesel a služeb v Jablonci nad Nisou.

Spolupráce firemních partnerů v Jihomoravském kraji

Společnost VISC působící ve čtyřech moravských krajích si klade za cíl propojovat svět školní s pracovním. Poskytuje kariérové poradenství, spolupracuje se středními školami i firemním sektorem.

V Jihomoravském kraji je VISC zapojen do projektu Vybavení technologického centra pro průmysl 4.0. Jde o vybavení dvou technických odborných učeben a učebny mobilní.  Kamion s nápisem Vezeme praxi do škol přiváží za žáky moderní učebnu vybavenou pro výuku pneumatiky, hydrauliky a elektroniky – variabilní program pokrývá možnosti výuky na 1. a 2. stupni ZŠ i na SŠ pro 10–15členné skupiny žáků v rámci projektové výuky, zájmových kroužků nebo dalších formátů podle domluvy.

Centra jako příležitost ke spolupráci

Sdílená moderně vybavená pracoviště při středních školách rozhodně sehrávají významnou roli v podpoře zájmu dětí o technicky, přírodovědně a environmentálně orientované obory, velký význam však mají i pro středoškoláky samotné.

Většina žáků sice projde během studia odborným výcvikem či praxí přímo na pracovištích zaměstnavatelů, v řadě SOŠ a SOU se však můžeme setkat se zkušeností, že firemní partneři nemají dostatečnou kapacitu, aby nabídli praktické vyučování všem žákům či nejsou schopni pokrýt praktickou výuku po celou dobu studia. V neposlední řadě pak mají obavy z práce žáků na svých špičkově technologicky vybavených pracovištích, na něž si vybírají skutečně jen ty nejlepší. Otázkou rovněž zůstává, jak se v dlouhodobějším horizontu promítnou do rozsahu poskytování praktické výuky na pracovištích dopady koronavirové krize a případné změny na trhu odrážející proměny spotřebitelského chování, touto situací akcelerované. (Ostatně omezení docházky žáků na pracoviště hrozí i nyní, případně ho komplikují hygienická opatření s dodržováním odstupu, nepotkáváním se ve stejných skupinách na pracovišti apod. O omezování výroby a propouštění v řadě provozů ani nemluvě.)

Odborná, oborově různorodá, špičkově vybavená školní centra však nabízejí řadu příležitostí ke spolupráci s lídry na jednotlivých trzích i s regionálními partnery z řad zaměstnavatelů. Nejen co do vstupního vybavení, ale zejména v běžném provozu těchto učeben a center, například formou materiální podpory či zapojením odborníků z praxe do výuky i vedení rozvojových zájmových aktivit.

Nejnovější články

Analýzy
Část firem benefity omezila nebo zrušila

Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...

Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...

Expertní pohled
Stále lepší překladače znásobily úspěšnost kybernetických útoků

„Revoluce v zásadě nastala před třemi lety, kdy se...

„Kvalita automatických překladačů má dopad nejen na úspěšnost...

Analýzy
Důležité jsou vztahy na pracovišti a firemní kultura

„Podle našich dat jdou očekávání zaměstnanců v pomyslné...

Důležitost firemní kultury je pro image firmy a...

Inovativní firmy se snaží vytvářet inspirativní pracovní prostředí....

Z oblasti benefitů již zaměstnancům nestačí běžná multisportkarta,...

Stejně tak je, zejména pro mladší generaci, dnes...

„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...

Nejnovější Pohled z praxe

Pohled z praxe
Česká váza okouzlila Paříž i Milán

Vázy FUGU jsou vázy plné života. Pro jejich...

Vázy FUGU, stejně jako všechny výrobky značky KLIMCHI,...

Sklárna Jílek, kde většina výrobků značky KLIMCHI vzniká,...

Pohled z praxe
ZČU v Chebu otevře jedinečný studijní program

„Vysoké školství v kraji dlouhodobě podporujeme a snažíme...

Předpokládaný termín vypsání přijímacího řízení je v červnu....

Pohled z praxe
Dopravní uzel s inovativním průmyslem

Ředitelka krajské hospodářské komory Eva Malinová vidí Pardubicko...

Ve znaku Pardubického kraje je otevřená stříbrná brána...

V Libchavách je od roku 1991 vyrábí firma SOR,...

V kraji má silné zastoupení elektrotechnický průmysl. V Hlinsku sídlí...