Pondělí 22. dubna 2024
ikona hodiny17. 6. 2020 15:49

Automotive čelí masivnímu propadu

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) hlásí po rekordním dubnovém poklesu o více než 75 % květnová čísla přece jen optimističtější. Meziročně poklesl v EU prodej nových osobních automobilů o 52 %. Souhrnná evropská čísla pro prvních pět měsíců roku 2020 pak zaznamenávají pokles o 41,5 %, přičemž v každé z členských zemí pokles přesáhl 20 %.  

Petr Karban Petr Karban autor

šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Nejhůře postiženy byly Španělsko, Francie, Itálie a Německo. Tuzemský květnový pokles překročil 44 %, celkový pokles za prvních pět měsíců roku pak činí více než 30 %.  Slabou náplastí tak může být fakt, že mladoboleslavská Škoda Auto z koncernu Volkswagen zvýšila ve stejném období svůj podíl na trhu EU z 5 % na 5,2 %.

Přes zpomalení poklesu nelze podle expertů počítat s významným oživením trhu. Důkazem jsou květnové britské prodeje, které za normálních okolností představují objem maximálně tří dnů, či Německo, kde k oživení nevede ani masivní podpora odbytu ze skladů.

Český automobilový průmysl

  • zaměstnává více než 150 000 lidí přímo ve výrobě a více než 5 000 výzkumných a vývojových pracovníků
  • uplatnění nabízí významné části z 20 000 absolventů, které každoročně vychová 9 tuzemských technických univerzit
  • uživí více než 50 firem ze skupiny TOP100 globálních tier-one dodavatelů pro automobilový průmysl
  • investuje ročně do vědy a výzkumu asi 8 mld. Kč
  • jeho podíl na HDP je téměř 10, na průmyslové výrobě více než 25 % a na exportu cca 24 %

Statistická data tak představují pro Česko poměrně silnou hrozbu. Propad automobilového trhu se může v rámci roku dostat na 25-30 % a to je pro zemi, kde automobilový průmysl tvoří desetinu HDP a takřka čtvrtinu exportu, fatální ztráta. Čísla tak potvrzují názory některých ekonomů i ředitelů firem ze segmentu automotive, že řešením pro budoucnost bude pro automobilové dodavatele orientace na jiné segmenty průmyslu. Dřív, než bude pozdě.

Články autora Petr Karban

Nejnovější články

Aktuality
Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

„Enrico Letta při psaní zprávy o vnitřním trhu...

„Posouzení dopadů by mělo být zaměřeno na kvalifikované...

Aktuality
Vítězí smysl pro detail a tradice  

„Stejně jako minulý rok, ani letos se v...

Každá realizace byla posuzována porotou, která je složena...

Oblíbená soutěž Pokrývači sobě, kde samotní pokrývači hlasují...

Pohled z praxe
Lasvit oceněn na milánském designweeku

V soutěži, v níž se představilo více než...

Výstava představila také nový koncept designu osvětlení Bois...

Vítězství komentuje zakladatel Lasvitu Leon Jakimič: Nejlepší výstava...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

„Enrico Letta při psaní zprávy o vnitřním trhu...

„Posouzení dopadů by mělo být zaměřeno na kvalifikované...

Aktuality
Vítězí smysl pro detail a tradice  

„Stejně jako minulý rok, ani letos se v...

Každá realizace byla posuzována porotou, která je složena...

Oblíbená soutěž Pokrývači sobě, kde samotní pokrývači hlasují...

Aktuality
Jak připravit firmu na AI a digitální budoucnost?

Pátý ročník Digital Transformation Summitu proto přinese nejnovější...

Srdcem Digital Transformation Summitu (DTS) budou ukázky konkrétních...

DTS letos otevře Krzysztof Krecikij, Salesforce Regional Director...