Pondělí 22. dubna 2024
ikona hodiny24. 7. 2020 11:29

Rodinné firmy jsou odolné, ale podporu zaslouží

Podnikatelé poslali vzkaz vládě

V olomouckém hotelu Nutrend World právě skončilo 13. setkání vlastníků rodinných firem, které pod heslem České žezlo ukované z rodinného stříbra již tradičně pořádají agentura COT spolu s Asociací rodinných firem a butikovou advokátní kanceláří Pavelka Partners.

Petr Karban Petr Karban autor

šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.

Foto: Aleš Funke Předání ceny Odolná firma 2020 – ocenění si osobně převzal Dariusz Jakubowicz společně se synem stejného jména. Foto: Aleš Funke

Nejhlasitějším výstupem dvoudenního setkání, plného debat a diskusí nad současnou i budoucí podobou podnikání v Česku, byl vzkaz vládě, který volá po jasnější a cílenější podpoře rodinných firem, jejichž význam je nezpochybnitelný zvláště v krizových dobách. Což se ostatně projevuje již v současnosti, kdy řada nadnárodních korporací omezuje své výdaje, zatímco řada rodinných firem hledá v téže době příležitosti k investicím a způsob, jak udržet a ještě posílit své postavení. Jejich motivace k podnikání je totiž díky těsnějším vazbám na region, zákazníky i zaměstnance širší a není cílena pouze na zisk a okamžitou hodnotu akcií.

2 000 000 pracovních míst bez dotací

Principiálně je podnikání rodinných firem orientováno dlouhodobě, když základní filozofií majitele je předat rodinný majetek další generaci v kondici přinejmenším stejné, v jaké ho sám přebíral. Na setkání se proto diskutovala i taková témata, jakými jsou investiční pobídky či zrychlené odpisy, tedy nástroje, které mohou tuzemské rodinné podnikání významně podpořit. „Kupříkladu investiční pobídky byly a jsou často diskutovaným tématem – v jejich důsledku zahraniční investoři v Česku vybudovali několik desítek tisíc pracovních míst, když dotace na jedno pracovní místo představuje řádově statisícové částky. Rodinné firmy, jak vyplývá ze statistik a průzkumů, v posledních 30 letech vybudovaly v Česku na dva miliony pracovních míst v podstatě bez dotací. Pravidla pro investiční podmínky byla sice před více než rokem změněna, ani v nové podobě však nejsou pomocí českým rodinným firmám a v podstatě jsou nefunkčním nástrojem, když je v poslední době využilo pouhých osm subjektů,“ řekl v průběhu diskuse Libor Musil, spolumajitel stavební společnosti Liko-S a místopředseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků. „Fungující pobídky i zrychlené odpisy jsou určitě dobrou formou podpory, ale tu hlavní vidím v tom, co žádná vláda za třicet let existence státu nedokázala – dejte nám kvalitní infrastrukturu, silnice, dálnice, železnice… To nám pomůže nejvíc,“ poznamenal k tématu Josef Ťulpík, majitel úspěšné jesenické firmy WTC Písečná.

Rodinné firmy jsou odolné

Na úvod setkání byly prezentovány i výsledky jedinečného průzkumu Odolná firma 2020, který ve spolupráci s Asociací rodinných firem a Asociací malých a středních podniků a živnostníků zpracovali akademici Vysoké školy finanční správní. Průzkum přinesl řadu zajímavých zjištění o vnitřních faktorech rodinného podnikání. „Rodinné podniky působí ve všech regionech i ve všech segmentech české ekonomiky a tvoří asi 87 % všech ekonomických subjektů. Výsledky našeho průzkumu říkají, že 83 % zúčastněných rodinných podniků můžeme zařadit do kategorie Odolná firma,“ řekla Naděžda Petrů, vedoucí Katedry ekonomie a managementu na VŠFS. Pokud by zmíněný výsledek platil pro celý segment rodinného podnikání, byla by to dobrá zpráva pro českou ekonomiku. Ocenění Odolná firma 2020 pro nejlepší firmu letošní ankety si ze setkání odvážejí otec a syn Jakubowiczové, jejichž rodina vlastní úspěšnou společnost Barvy a laky Hostivař a také fotbalový klub Bohemians Praha 1905. Velmi symbolicky tak převzali cenu, kterou pro nejodolnější firmu vyrobila sklárna bratří Jílků, vyrábějící skleněné artefakty právě od roku 1905.

Zájem vyvolala následná živá diskuse Ladislava Urbana, manželů Kadlecových a Libora Musila, zástupců tří rodin, které vlastní úspěšné společnosti ze tří různých segmentů – stavebnictví, prodej automobilů a potravinářství. Velmi sledované bylo i vystoupení Romana Chlupatého a Miroslava Nováka, které uzavřelo včerejší formální část setkání – ti se věnovali pohledu politického ekonoma a nezávislého ekonoma na problematiku podnikání v podmínkách současného globálního světa s jeho především geopolitickými vlivy. Byť se na první pohled může zdát toto téma českým rodinným firmám vzdálené, v mnoha detailech se dotýká i jich. Dnešní dopoledne pak bylo na závěr setkání věnováno dvěma workshopům – první si všímal procesu předání či prodeje rodinného majetku, druhý pak bezpečnosti ve všech možných významech toho slova.

Články autora Petr Karban

Nejnovější články

Aktuality
Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

„Enrico Letta při psaní zprávy o vnitřním trhu...

„Posouzení dopadů by mělo být zaměřeno na kvalifikované...

Aktuality
Vítězí smysl pro detail a tradice  

„Stejně jako minulý rok, ani letos se v...

Každá realizace byla posuzována porotou, která je složena...

Oblíbená soutěž Pokrývači sobě, kde samotní pokrývači hlasují...

Pohled z praxe
Lasvit oceněn na milánském designweeku

V soutěži, v níž se představilo více než...

Výstava představila také nový koncept designu osvětlení Bois...

Vítězství komentuje zakladatel Lasvitu Leon Jakimič: Nejlepší výstava...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené
Proč ECB nebude spěchat se sazbami dolů?

Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....

Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....

Nezařazené
Komora oceňuje digitalizaci obchodování s automobily

„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....

Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...

Nezařazené
Členské firmy Jhk zabodovaly v soutěži Spokojený zákazník 2023

Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...

Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...

Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...