×

SLEDUJTE SNĚM HOSPODÁŘSKÉ KOMORY ONLINE – VE STŘEDU 31. KVĚTNA

Středa 31. května 2023
Přihlásit se / Zaregistrovat se
ikona hodiny28. 8. 2020 13:18

Otočte Trumpovi listy v kalendáři

Agentury přinesly dnes zprávu o projevu Donalda Trumpa, jímž přijal nominaci do listopadových prezidentských voleb. Uvedl v něm, že hodlá v případě svého znovuzvolení uvalit cla na firmy, které opustí Spojené státy a budou vytvářet pracovní místa v jiných zemích. „Uvalíme cla na každou firmu, která opustí Ameriku, aby vytvářela pracovní místa v zahraničí. Zajistíme, že naše podniky a pracovní místa zůstanou v naší zemi, což už dělám. Programem Joea Bidena je Made in China (Vyrobeno v Číně). Mým programem je Made in the USA (Vyrobeno v USA),“ řekl Trump, který již dříve zveřejnil záměr zvýhodnit daňově americké firmy, které výrobu přesunou z Asie do USA.

Petr Karban Petr Karban autor

šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best

Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V minulosti vedle mediálních pozic působil u řady projektů také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Ponechejme stranou uhlíkovou stopu i téma protekcionismu. Zarážející je, že nejmocnější muž světa lpí tak sveřepě na výrobě, byť snad již všechny učebnice ekonomie dnes zdůrazňují koncept, s nímž už takřka před třiceti lety přišel zakladatel společnosti Acer Stan Shih. Ano, Smile Curve. Přesvědčivě a názorně vysvětluje, kde a proč vzniká skutečné bohatství. Totiž nikoliv ve výrobě, ale v koncových uzlech řetězce, ve výzkumu a v marketingu.

Jinými slovy, je vlastně skoro jedno, kdo a kde produkty vyrábí, zásadní je, kdo je vyvíjí a prodává. Což koneckonců koresponduje se znovuobjeveným baťovským Mysli globálně, jednej lokálně. Možná by Trumpovi poradci měli svému šéfovi v kalendáři otočit pár stovek listů. Takhle to vypadá, že ustrnul někde na přelomu devatenáctého a dvacátého století.

Pro Česko by Trumpův postoj neměl valný význam. Ale je dobré na něm zdůraznit, že co platí pro Bílý dům, platí i pro Strakovu akademii. Že vývoj a marketing je určující i pro budoucí konkurenceschopnost tuzemské ekonomiky. Sama produkce totiž Česko neuživí. Ne na úrovni, po které vzhlížíme…

Články autora Petr Karban

Nejnovější články

Aktuality
Ministerstvo navrhuje polovodičovou investiční pobídku

„Čipy tvoří základ mnoha výrobků, bez kterých si...

Čipy jsou strategickým průmyslovým odvětvím, které generuje vysokou...

Trendy
Praha přivítá největší bitcoinový veletrh Evropy

Patří mezi nejvlivnější bitcoinové maximalisty a hlavní postavy...

Ambicí pořadatelů BTC Prague je mimo jiné oslovit...

Cestovní ruch
I v Česku můžete zažít tisíc krás na sto kilometrech

První etapu můžeš začít v Petrovicích. Na nultém...

V páté etapě vedoucí z Jetřichovic proběhneš Pavlinino...

Kdo projde Hřebenovku Českým Švýcarskem, uvidí ho jinýma...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené
Je fér, že na konsolidaci se podílejí všichni

Daň z nemovitosti bude vyšší. Tato daň je...

Připlatit si na nákupu budou muset milovníci alkoholu....

Analýzy
Volný pád českého hotelnictví pokračuje

Hoteliéři netrpělivě očekávali zveřejnění dat STR za březen,...

S nastupujícím jarem obsazenost hotelů ve střední Evropě...

Pochopitelně tristní situace českého hotelového trhu se netýká...

Příkladem jsou hotely Merkur, Don Giovanni, Josephine a...

Nezařazené
Velikonoční začátek turistické sezóny předčil očekávání

Po několika špatných zprávách během zimy, kdy český...

Velikonoční návštěvníci se v Praze zdrží nejčastěji 3...

„Úspěšné Velikonoce jistě potěšily všechny,” komentuje svátky majitel...