Pondělí 4. března 2024
ikona hodiny28. 8. 2020 13:18

Otočte Trumpovi listy v kalendáři

Agentury přinesly dnes zprávu o projevu Donalda Trumpa, jímž přijal nominaci do listopadových prezidentských voleb. Uvedl v něm, že hodlá v případě svého znovuzvolení uvalit cla na firmy, které opustí Spojené státy a budou vytvářet pracovní místa v jiných zemích. „Uvalíme cla na každou firmu, která opustí Ameriku, aby vytvářela pracovní místa v zahraničí. Zajistíme, že naše podniky a pracovní místa zůstanou v naší zemi, což už dělám. Programem Joea Bidena je Made in China (Vyrobeno v Číně). Mým programem je Made in the USA (Vyrobeno v USA),“ řekl Trump, který již dříve zveřejnil záměr zvýhodnit daňově americké firmy, které výrobu přesunou z Asie do USA.

Petr Karban Petr Karban autor

šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Ponechejme stranou uhlíkovou stopu i téma protekcionismu. Zarážející je, že nejmocnější muž světa lpí tak sveřepě na výrobě, byť snad již všechny učebnice ekonomie dnes zdůrazňují koncept, s nímž už takřka před třiceti lety přišel zakladatel společnosti Acer Stan Shih. Ano, Smile Curve. Přesvědčivě a názorně vysvětluje, kde a proč vzniká skutečné bohatství. Totiž nikoliv ve výrobě, ale v koncových uzlech řetězce, ve výzkumu a v marketingu.

Jinými slovy, je vlastně skoro jedno, kdo a kde produkty vyrábí, zásadní je, kdo je vyvíjí a prodává. Což koneckonců koresponduje se znovuobjeveným baťovským Mysli globálně, jednej lokálně. Možná by Trumpovi poradci měli svému šéfovi v kalendáři otočit pár stovek listů. Takhle to vypadá, že ustrnul někde na přelomu devatenáctého a dvacátého století.

Pro Česko by Trumpův postoj neměl valný význam. Ale je dobré na něm zdůraznit, že co platí pro Bílý dům, platí i pro Strakovu akademii. Že vývoj a marketing je určující i pro budoucí konkurenceschopnost tuzemské ekonomiky. Sama produkce totiž Česko neuživí. Ne na úrovni, po které vzhlížíme…

Články autora Petr Karban

Nejnovější články

Názory
Blíží se znovu do USA nemovitostní krize?

Studie, kterou vydala NBER (National Bureau of Economic...

Začínající krize v sektoru nemovitostí nakonec může americkou...

Analýzy
Startupy zaměstnávají víc Čechů než zemědělství

V praxi to znamená, že nové technologické firmy v předminulém...

V posledních čtyřech letech se počet startupů zvýšil...

Podle nasbíraných dat přitom startupy většinou představují spíše...

Cílem nového reportu je podle Mikschika přinášet veřejnosti...

Expertní pohled
Jak psychologie ovlivňuje reklamu a e-commerce?

Vystoupí na ní psychologové, influencer Kovy i zástupci...

Oči jsou nejdůležitějším smyslovým orgánem, vizuál proto představuje...

V panelové diskusi k tématu psychologie v reklamě...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené
Proč ECB nebude spěchat se sazbami dolů?

Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....

Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....

Nezařazené
Komora oceňuje digitalizaci obchodování s automobily

„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....

Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...

Nezařazené
Členské firmy Jhk zabodovaly v soutěži Spokojený zákazník 2023

Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...

Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...

Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...