Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Agentura CzechTrade v tomto týdnu organizuje letos již podruhé on-line konzultace s řediteli zahraničních kanceláří pro české exportéry. Osobní konzultace vzhledem k pandemii možné nejsou a proto virtuální podobu vyzkoušel CzechTrade již v červnu, kdy se uskutečnil E-MEET EXPORT poprvé a osvědčil se. Digitalizace je tak jedním z nových trendů v oblasti zahraničního obchodu.
Druhé kolo virtuálních setkání svým způsobem zaplňuje mezeru po exportních seminářích, které se pravidelně konají v průběhu Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. Čeští exportéři díky tomu mají příležitost individuálně konzultovat aktuální možnosti obchodu ve všech zemích, s nimiž Česká republika udržuje obchodní vztahy a má v nich svá obchodní zastoupení. Takových zemí je dnes více než 90. „Dvě třetiny letošních světových akcí, které jsme měli v kalendáři, jsme museli zrušit, probíhají pouze některé, u nichž nehrozí zdravotní rizika, například v současné době sklářský veletrh v Šanghaji. Proto online forma podpory nabývá na významu, proto vzniká digitální knihovna českých exportních oborů,“ říká k tomu Martina Tauberová, náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro EU a zahraniční obchod
Generální ředitel vládní agentury CzechTrade Radomil Doležal zdůrazňuje význam exportu: „Polovina celkového výkonu tuzemské ekonomiky je závislá na exportu a jeho podpora je proto pro budoucnost zásadní, vždyť oproti růstu, na který jsme v posledních letech byli zvyklí, se letos propadl o 9,4 %.“
Export jako zásadní vidí i ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček, který pozitivně hodnotí výsledky za září, kdy export meziročně posílil o 2,2 %: „Nestojíme si špatně, export sice bude vykazovat pokles, ale jarní chmurné předpoklady by nemusely být naplněny. Loňský výsledek exportu 4,7 bilionu Kč určitě nenaplníme, ale pokles pod 10 %, který vykazujeme dnes, patří k nejlepším v Evropě.“ Ministr Havlíček definoval i čtyři pilíře podpory exportu – jsou jimi zaměstnanost, zajištění provozních i investičních úvěrů a státní podpora investic. „Největší bariérou není nedostatek peněz ani zakázek, ale nedostatek pracovní síly. Pokud udržíme zaměstnanost i zbývající tři pilíře, můžeme svou pozici nejen udržet, ale i posílit,“ vyjadřuje naději ministr Havlíček a současně důrazně připomíná, že se tuzemské podniky nemohou honit za kvantitou, ale musejí se orientovat na exportních trzích jednoznačně na přidanou hodnotu.
135 přihlášených společností
544 naplánovaných konzultací
Služby CzechTrade pro 10 760 exportních firem zdarma až do 31. března 2021
Ještě důležitější roli než dříve budou hrát i v zahraniční obchodě digitalizace, inovace a transfer technologií. Příkladem je například nový nástroj Marketing 4.0, který online formou řeší prezentaci produktů a obchodních nabídek zahraničním subjektům v podobě veřejného elektronického katalogu. S pomocí platformy PresentiGo tak MPO a CzechTrade představují nejlepší české produkty v oblasti řešení boje s koronavirem. A MPO ve spolupráci s agenturou CzechInvest nyní hledají formou hackathonu další řešení s pracovním názvem Digital Promotion 4.0, které by na PresentiGo navázalo.
„Krize odhalila evropskou zranitelnost týkající se nedostatečné soběstačnosti a závislosti na mimoevropských dodavatelích. Posilujícími trendy, které je nutné sledovat a které se odrazí v zahraničním obchodě, jsou relokalizace výroby, zkracování dodavatelských řetězců a diverzifikace dodavatelů. V těchto trendech je možné hledat i nové příležitosti pro české výrobce a dodavatele služeb,“ říká náměstkyně Tauberová.
Agentura CzechTrade naprostou většinu svých služeb proto už nyní provozuje on-line. V nadcházejících letech hodlá zřídit s podporou MPO ve vytipovaných oblastech exportní inkubátory a podporovat exportní aliance. Oba projekty přecházejí z přípravné fáze do fáze realizace. Spuštěny budou i zcela nové projekty na pomoc firmám s marketingem v zahraničí jako jsou digitální a e-commerce komunikace v zahraničí nebo Design Centrum. Pokračovat budou i úspěšné akce zaměřené na exportní vzdělávání nebo Sourcing Days, kde se setkávají české společnosti a zahraniční nákupčí.
Svébytnou formu podpory nabízejí nyní i banky v čele s ČSOB – je jí platforma we.trade, která řeší transparentně, bezpečně a rychle mezinárodní finanční transakce a nabízí neocenitelný zdroj informací o obchodních příležitostech i partnerech.
Hospodářská komora České republiky jednoznačně podporuje všechny aktivity, které vedou k podpoře exportu a úspěchu na zahraničních trzích. „Státní podpora je velmi důležitá, už proto, že ji realizují všechny vyspělé země. Některé obory jsou ale postiženy tak zásadně, že stávající programy pro ně nejsou dostačující a musíme dále jednat a hledat další cesty podpory. Pokud jde o export, za zásadní považujeme synergii, kterou může přinést spolupráce HK a agentury CzechTrade. Hospodářská komora má síť regionálních kanceláří a velmi dobré kontakty u nás, CzechTrade zase v zahraničí. I proto jsme podepsali společně dohodu o spolupráci, díky níž se experti CzechTrade budou účastnit i exportních aktivit Hospodářské komory,“ říká k tématu viceprezident Hospodářské komory ČR Radek Jakubský. „Rychlý přechod do on-line prostředí státní agentury byl možná pro mnoho firem v České republice překvapením, ale já sám mohu potvrdit, že o služby, které CzechTrade poskytuje, je mezi našimi členy velký zájem. Pro menší nebo začínající podnikatele je současná pomoc v zahraničí neocenitelná.“
Za nezbytnou součást stávající podpory považuje viceprezident HK ČR rozšíření počtu teritorií, ve kterých má Česko své obchodní zastoupení. „Pomoci by ale měly i státní instituce, které by v krizových dobách měly více upřednostňovat dodávky od českých firem, než využívat dovozu. „Pro české firmy by to představovalo nejen určitou stabilitu, ale zároveň i kvalitní reference, které mohou zjednodušit zahraniční expanzi,“ uzavírá Radek Jakubský.