×

ZDE SLEDUJTE ŽIVĚ OLOMOUCKÝ SNĚM HOSPODÁŘSKÉ KOMORY – JIŽ VE ČTVRTEK 26. KVĚTNA OD 10 HODIN.

Úterý 24. května 2022
Přihlásit se / Zaregistrovat se

Nová tvář obchodu a služeb

Koronavirová pandemie a technologie, to jsou dva zásadní vlivy, kreré v současnosti zcela mění tvář celých průmyslových segmentů. Jak bude vypadat vývoj v nejbližších letech? O tom vypovídají trendy, které nejsou jen očekávané, ale už se – dílčím způsobem – v mnoha odvětvích projevují v praxi.  

Foto: archiv OPT OnDemand Ondřej Parpel ikona hodiny7. 2. 2021 08:31
Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Už několik posledních let je v České republice a sousedních zemích díky velmi nízké míře nezaměstnanosti velkým problémem najít kvalifikovanou pracovní sílu. Nyní v době pandemie, kdy jsou určité segmenty trhu těžce zasažené různými omezeními a poklesem poptávky, někteří lidé na jedné straně přišli nebo přijdou o práci v těchto paralyzovaných odvětvích, ale na druhou stranu mají příležitost najít nové uplatnění v jiných odvětvích. Zatímco odvětví gastronomie, cestovního ruchu, kultury, služeb a klasický maloobchod ztrácí díky omezené poptávce a restrikcím tržby, odvětví e-commerce (online retail) zažívá boom prakticky ve všech svých segmentech a kategoriích. V letošním roce tak očekávám pokračující zvýšený přesun zaměstnanců z nejpostiženějších oborů do online služeb a e-commerce a také rostoucí investice firem i samotných zaměstnanců na rekvalifikace pracovníků. Zaznamenal jsem, že i naše vláda např. přes MPSV a další ministerstva, asociace a sdružení již nabízí různé podpůrné programy na taková přeškolení a rekvalifikace s cílem zvýšit kvalifikaci a adaptabilitu zaměstnanců. Role technologií dále razantně poroste a kdo nebude schopen se přizpůsobit digitalizaci procesů a způsobů práce, ten bude mít na pracovním trhu ve skupině kvalifikovaných pozic do budoucna ztíženou pozici.

Lidé a stroje

V našem oboru působení (potisk a vyhotovení zboží na vyžádání) očekáváme velké investice do automatizace a informačních technologií obecně. Všechno, co se dá automatizovat, řídit a ovládat přes stroje či online aplikace půjde tímto směrem. V současné době už se to týká plánování výrobních procesů, řízení skladů a inventářů. Dnes je typickým příkladem například systém tzv. „pickers“ (sběračů), který používají firmy jako Amazon. Díky robotizaci, když jste ve skladu, který používá tento systém, tak jde zboží za vámi, ne vy za ním. Na jedné straně tedy bude rutinní manuální práce lidí stále více nahrazována technologiemi, ale na straně druhé bude ze strany firem obrovská poptávka po lidech, kteří budou umět tyto systémy a technologie programovat a řídit, tedy po kodérech, developerech, systémových architektech apod., a samozřejmě i po lidech, kteří s těmito online systémy budou umět pracovat.

Hlavní vliv v této oblasti bude mít nástup prodejního principu D2C (direct to consumer – přímý prodej zákazníkovi). Až se naše firma přesune do struktury hybridní výroby a vzniknou systémy předem připravených objednávek, kde už ve výrobě budeme vědět, nebo minimálně tušit a predikovat, co spotřebitelé chtějí. Zákazníci si budou moci produkty vybrat online přes e-shop, sociální sítě nebo jiný online kanál a my pak zboží jen upravíme na míru a obratem je pošleme zákazníkovi. Na back-endu to bude znamenat, že zboží držíme u nás ve skladu a budeme reagovat na poptávku v reálném čase. Pod jednou střechou tak budeme kombinovat tiskárnu, sklad i logistické centrum.

V celém tomto procesu budeme také stále více spoléhat na umělou inteligenci (AI), která nám řekne jak naplánovat a řídit produkci co nejefektivněji (např. jakou metodu tisku zvolit pro danou zakázku, jaké balení, jakého dopravce, apod.).

Ve válce proti vratkám

Velké posuny v příštích dvou letech se budou odehrávat ve výrobních procesech a práci s textiliemi. Na trhu začneme více používat technologie, které pomáhají navrhnout produkty přesně na míru. Například pomocí laserů v rámci tzv. cut-and-saw výroby můžeme trička, košile, cokoliv lépe střihnout a modelovat, aby lépe seděly na tělo zákazníka. Podobného výsledku lze také dosáhnout procesem tzv. svaření textilu (textile welding), který díky novým typům textilních materiálů možná do dvou nebo tří let částečně nahradí klasické šicí procesy. Naši obchodní partneři také již investovali např. do technologií pro skenování těla. Technologie funguje tak, že si spotřebitel udělá snímek svého těla před objednáním zboží a online zjistí, jak mu konkrétní produkt bude sedět. Aplikace vytvoří tzv. osobního avatara, který vám řekne a ukáže, jak vypadají rukávy, kde skončí např. u zápěstí nebo prstů na ruce. Nebo zda nebude tričko moc těsné při zvedání rukou. Všechny tyto technologické pomůcky povedou k vylepšení výrobních procesů a poklesu množství a podílu vratek oblečení u online prodejů (nyní se objem vratek v tomto segmentu dle některých zdrojů pohybuje kolem 50 %). Pokud bude zákazník už před nákupem oblečení online vědět, jak mu daný kus pasuje, nebude se muset tolik zboží vracet a zbytečně posílat a převážet k zákazníkovi a zpět. To představuje v tomto odvětví obrovské úspory.

Nová šance pro kreativní složky

I před covidem byla na vzestupu online spolupráce mezi online maloobchodem (e-shopy) a tvůrčí komunitou. V tom vidím spoustu nových příležitostí pro umělce, influencery, kutily a další kreativní lidi, kteří něco zajímavého umí a hledají možnosti jak vydělávat v nejisté době. Na globálním trhu působí řada online firem a platforem jako Teespring, Red Bubble, Moteefe nebo Threadless, kde mají kreativní umělci a jednotlivci možnost vymyslet vlastní motivy, obrázky, designy nebo nápady na trička a další textilie a díky systémům on demand výroby je vyrobit a prodat zákazníkům prakticky z celého světa přímo přes e-shopy, které zajistí tyto firmy a platformy. Daný umělec či influencer v tomto modelu funguje v podstatě jako tvůrce a autor s určitým kreativním designem či nápadem na motiv, který předá (nahraje online) vybranému firemnímu partnerovi (platformě) k výrobě a potisku finálního produktu a potom musí „jen“ využít síť svých kontaktů a komunikačních kanálů pro následný marketing. Firemní partner, který stojí za online/virtuálním e-shopem, bude následně vyrábět a rozesílat zákazníkům jen produkt až po jeho reálném objednání na daném e-shopu a autor/tvůrce z prodeje získá určitý podíl/provizi. Během pěti minut se tak doslova každý může stát globálním online podnikatelem.

 

 

Nejnovější články

Aktivity HK ČR
Soutěžní DIGI den motivoval žáky ke vzdělávání v IT

„Pro jihočeské základní a střední školy jsme ve...

„Na soutěži jsem měla možnost mluvit s učiteli,...

Názory
Technologie pomůže, spásu v ní ale nehledejte

Finanční poradci to poslední dobou neměli vůbec lehké....

Nyní letí komplexní technologické ekosystémy, které poradcům poskytují...

Aktuality
Evropa nám schválila první program pro období 2021-2027

„S potěšením přináším zprávu o završení dlouhého vyjednávání...

„Děkuji Evropské komisi i všem kolegům zapojeným do...

Komisařka Ferreira i ministr Bartoš debatovali o významu...

Nejnovější Pohled z praxe

Aktivity HK ČR
Soutěžní DIGI den motivoval žáky ke vzdělávání v IT

„Pro jihočeské základní a střední školy jsme ve...

„Na soutěži jsem měla možnost mluvit s učiteli,...

Pohled z praxe
Greendeal přinese zdražení nemovitostí až o 17 %

Se zavedením plánu Zelená dohoda pro Evropu souhlasí...

Více jak polovina dotázaných developerů neočekává, že Zelená...

Pohled z praxe
Každý obyvatel ČR vytřídil loni skoro 72 kilogramů odpadu

22,5 kg papíru, 16,8 kilogramu plastu, 16,8 kilogramu...

Lidé mohou v ČR třídit odpady do více...

Pokud bychom měli říct, v jakých obcích lidé...

Srovnáme-li množství tříděných odpadů v jednotlivých krajích ČR,...

Obce a města ČR se intenzivně snaží zlepšovat...

V obcích se třídí také další komunální odpady...