čtvrtek 3. října 2024
ikona hodiny 26. 4. 2024 13:44

Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnová data poradenské společnosti STR ukazují mimořádně turisticky příznivý začátek jara pro české (pražské) hotely. Česká republika se svým 44,8% meziročním růstem tržeb je potom (po Turecku a Rusku) evropským premiantem.

Foto: Shutterstock.com
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo Foto: Shutterstock.com

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř 45 %, což dělá z ČR premianta Evropy. Vyšší nárůst zaznamenali jen Turecko (67 %) a Rusko (47 %), naopak ostatní evropské země se na nás dívají, z hlediska nárůstu, s velkým odstupem. Růst celoevropský byl 4,9 %.

Začátek jara tak ještě pro hotely překonal úspěšnou zimu. „Jde o dobrou zprávu, ale výsledky je třeba číst realisticky,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2023 ubytovala 1,5 milionů hostů, a dodává: „Letos březnu hodně pomohly Velikonoce a teplé počasí. Potvrzuje se také, že lidé jezdí tam, kde se něco děje. Jenom památky už nestačí. Táhnou například trhy a koncerty, dělejme víc akcí a nebudeme mít o turisty nouzi.“

Trend je skvělý, absolutní čísla už méně

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud se však podíváme na absolutní čísla tržeb na pokoj, žádným premiantem Česká republika není. V březnu však trh skutečně akceleroval, ještě za únor jsme patřili do evropského podpalubí, teď už se dereme „do peletonu“ – byť k turistickým velmocem (Itálie, Francie …) máme stále „nekonečně“ daleko. „Startovali jsme z nízkého základu, minulý rok Česká republika dost zaostávala, a i teď jsme v tržbách o víc jak 20 % pod EU průměrem. Pozitivní je, že jsme se konečně odpoutali od Slovenska, Polska a podobných zemí, a začali jsme se ve výkonu přibližovat Rakousku a vůbec pozicím, které jsme dosahovali před covidem,“ doplňuje Jaroslav Svoboda.

Zdroj: STR
Zdroj: STR

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý pro turistiku a cestování. To data poněkud vychyluje. Druhou (pozitivní) odchylkou tohoto března jsou Velikonoce, které letos byly brzy (v březnu) a znamenají vždy výrazný turistický vrchol a vůbec začátek hlavní sezóny.

Graf jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulého roku.

Zdroj: STR
Zdroj: STR
Zdroj: STR
Zdroj: STR

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.

Články autora Dagmar Schejbalová

Nejnovější články

Expertní pohled

Firmy čeká přechod na SAP v cloudu

Kvůli končící podpoře čeká tisíce firem v Česku přechod...
Expertní pohled

Ropný trh na konci roku 2024

V posledních týdnech cena ropy klesala a dostala...
Aktuality

Česko nabízí skvělé příležitosti zahraničním investorům

Klesající úroková sazba, rostoucí atraktivita českého realitního trhu...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch

Do Prahy se vrátí ikonický Airbus A380

Největší mezinárodní letecká společnost na světě Emirates oznamuje,...
Cestovní ruch

Obyvatelé Šumavy vnímají turismus pozitivně

Místní obyvatelé vnímají Národní park Šumava jako součást...
Cestovní ruch

Čedok rozšiřuje své vedení

Nejstarší tuzemská cestovní kancelář Čedok rozšiřuje vedení společnosti,...