Úterý 28. května 2024
ikona hodiny26. 4. 2024 13:44

Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnová data poradenské společnosti STR ukazují mimořádně turisticky příznivý začátek jara pro české (pražské) hotely. Česká republika se svým 44,8% meziročním růstem tržeb je potom (po Turecku a Rusku) evropským premiantem.

Dagmar Schejbalová autor

Foto: Shutterstock.com Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo Foto: Shutterstock.com

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř 45 %, což dělá z ČR premianta Evropy. Vyšší nárůst zaznamenali jen Turecko (67 %) a Rusko (47 %), naopak ostatní evropské země se na nás dívají, z hlediska nárůstu, s velkým odstupem. Růst celoevropský byl 4,9 %.

Začátek jara tak ještě pro hotely překonal úspěšnou zimu. „Jde o dobrou zprávu, ale výsledky je třeba číst realisticky,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2023 ubytovala 1,5 milionů hostů, a dodává: „Letos březnu hodně pomohly Velikonoce a teplé počasí. Potvrzuje se také, že lidé jezdí tam, kde se něco děje. Jenom památky už nestačí. Táhnou například trhy a koncerty, dělejme víc akcí a nebudeme mít o turisty nouzi.“

Trend je skvělý, absolutní čísla už méně

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud se však podíváme na absolutní čísla tržeb na pokoj, žádným premiantem Česká republika není. V březnu však trh skutečně akceleroval, ještě za únor jsme patřili do evropského podpalubí, teď už se dereme „do peletonu“ – byť k turistickým velmocem (Itálie, Francie …) máme stále „nekonečně“ daleko. „Startovali jsme z nízkého základu, minulý rok Česká republika dost zaostávala, a i teď jsme v tržbách o víc jak 20 % pod EU průměrem. Pozitivní je, že jsme se konečně odpoutali od Slovenska, Polska a podobných zemí, a začali jsme se ve výkonu přibližovat Rakousku a vůbec pozicím, které jsme dosahovali před covidem,“ doplňuje Jaroslav Svoboda.

Zdroj: STR Zdroj: STR

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý pro turistiku a cestování. To data poněkud vychyluje. Druhou (pozitivní) odchylkou tohoto března jsou Velikonoce, které letos byly brzy (v březnu) a znamenají vždy výrazný turistický vrchol a vůbec začátek hlavní sezóny.

Graf jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulého roku.

Zdroj: STR Zdroj: STR
Zdroj: STR Zdroj: STR

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.

Články autora Dagmar Schejbalová

Nejnovější články

Komora.cz
„Flexinovela“ zákoníku práce pomůže i rodičům malých dětí

Skloubit péči o děti, zároveň si udržet kontakt...

„Plánované změny pomohou trhu práce v Česku. Zaměstnanci,...

Cestovní ruch
Nekalé praktiky falešných turistických průvodců skončí

Například tržní řád hlavního města Prahy vymezuje území,...

„Jsem rád, že se podařilo najít formulaci, která...

„Od ledna 2025 si slušní poskytovatelé průvodcovských služeb...

Komora.cz
Zaměstnavatelé novelu zákoníku práce uvítají

Současná praxe, kdy může být výpověď z pracovního...

S tím úzce souvisí další změna zákoníku práce,...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
Nekalé praktiky falešných turistických průvodců skončí

Například tržní řád hlavního města Prahy vymezuje území,...

„Jsem rád, že se podařilo najít formulaci, která...

„Od ledna 2025 si slušní poskytovatelé průvodcovských služeb...

Cestovní ruch
Udržitelné cestování: Mladí lidé jdou příkladem

Pojem udržitelné cestování zná pouze každý pátý Čech....

Mezi hlavní bariéry pro udržitelné cestování patří časová...

Z výzkumu vyplynulo, že je třeba pojmout problematiku opravdu...

Cestovní ruch
Hotel není rohlík

O tom na půdě Hospodářské komory v pražském...

Druhým problémem je nedostatek a nízká kvalita personálu....

Poslední část diskuse byla věnována marketingu, v němž stále...