Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Březnová data poradenské společnosti STR ukazují mimořádně turisticky příznivý začátek jara pro české (pražské) hotely. Česká republika se svým 44,8% meziročním růstem tržeb je potom (po Turecku a Rusku) evropským premiantem.
Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř 45 %, což dělá z ČR premianta Evropy. Vyšší nárůst zaznamenali jen Turecko (67 %) a Rusko (47 %), naopak ostatní evropské země se na nás dívají, z hlediska nárůstu, s velkým odstupem. Růst celoevropský byl 4,9 %.
Začátek jara tak ještě pro hotely překonal úspěšnou zimu. „Jde o dobrou zprávu, ale výsledky je třeba číst realisticky,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2023 ubytovala 1,5 milionů hostů, a dodává: „Letos březnu hodně pomohly Velikonoce a teplé počasí. Potvrzuje se také, že lidé jezdí tam, kde se něco děje. Jenom památky už nestačí. Táhnou například trhy a koncerty, dělejme víc akcí a nebudeme mít o turisty nouzi.“
Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud se však podíváme na absolutní čísla tržeb na pokoj, žádným premiantem Česká republika není. V březnu však trh skutečně akceleroval, ještě za únor jsme patřili do evropského podpalubí, teď už se dereme „do peletonu“ – byť k turistickým velmocem (Itálie, Francie …) máme stále „nekonečně“ daleko. „Startovali jsme z nízkého základu, minulý rok Česká republika dost zaostávala, a i teď jsme v tržbách o víc jak 20 % pod EU průměrem. Pozitivní je, že jsme se konečně odpoutali od Slovenska, Polska a podobných zemí, a začali jsme se ve výkonu přibližovat Rakousku a vůbec pozicím, které jsme dosahovali před covidem,“ doplňuje Jaroslav Svoboda.
Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý pro turistiku a cestování. To data poněkud vychyluje. Druhou (pozitivní) odchylkou tohoto března jsou Velikonoce, které letos byly brzy (v březnu) a znamenají vždy výrazný turistický vrchol a vůbec začátek hlavní sezóny.
Graf jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulého roku.
Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.