Středa 22. května 2024
ikona hodiny23. 3. 2021 11:50

Škoda Electric vyrábí srdce lokomotiv pro giganta GE Wabtec

Unikátní česká technologie pro extrémní podmínky

Na prestižní zakázce pro světový strojírenský gigant GE Wabtec pracuje plzeňská Škoda Electric. Dceřiná společnost české skupiny Škoda Transportation brzy zahájí dodávku nové série klíčových částí lokomotiv, které budou jezdit na tratích ve středoasijském Kazachstánu. Pro Škodovku jde o velký i technicky náročný projekt s unikátními požadavky zákazníka. Například vzhledem k extrémnímu rozpětí teplot od minus 55 do plus 55 stupňů Celsia. Společnost Škoda Electric je součástí skupiny PPF.

Jan Švehla autor

Foto: ŠKODA TRANSPORTATION Stroje do extrémních podínek Foto: ŠKODA TRANSPORTATION

Škodováčtí inženýři vyvíjeli mechanický pohon pro lokomotivy GE Wabtec tak, aby odolal i nesmírně náročnému klimatu, kterému železniční technika na tratích v Kazachstánu během roku čelí. Charakter podnebí a terén, kudy vedou místní tratě, někdy způsobuje rychlé a vysoké teplotní výkyvy. Lokomotiva se tak musí během krátké doby vyrovnávat s rozdílem teplot třeba o 20 stupňů Celsia.

„V současné době máme ve výrobě díly pro devět lokomotiv a dodávky začnou v polovině letošního roku. Dodáváme srdce lokomotiv – tedy kompletní mechanický pohon lokomotiv, motor, převodovku a dvojkolí. Jde o velmi prestižní zakázku pro náročného amerického zákazníka GE Wabtec, který má do roku 2025 dodat do Kazachstánu až 110 moderních šestinápravových lokomotiv pro osobní dopravu. Pro nás je to velmi významná reference která dokazuje, že jsme schopni s našimi výrobky uspět v celosvětovém měřítku,“ sděluje ředitel Obchodu Škody Electric Karel Majer.

Firma aktuální zakázkou navazuje na dřívější dodávky zásadních komponent lokomotiv pro stejného zákazníka, které již slouží v klimaticky nesmírně náročných podmínkách kazašské železnice. První lokomotivy se škodováckým „srdcem“, na jejichž výrobě Škoda spolupracovala s GE Wabtec v předchozích letech, mají již najety desítky tisíc kilometrů. Celkem jich v Kazachstánu slouží již 39.

Škodovácké stroje musely samozřejmě projít systémem testů a zkoušek – lokomotivy jsou sice určeny pro Kazachstán, ale schvalovány jsou podle velmi náročných ruských norem a standardů GOST. Firma tak musela například úspěšně doložit zkoušky životnosti jak jednotlivých dílů, tak i celých setů, což představuje testování kompletního pohonu včetně převodovky a dvojkolí. Nové lokomotivy se kompletují přímo v Kazachstánu.

Články autora Jan Švehla

Nejnovější články

Expertní pohled
Zájem o brigádníky letos poklesl

Propad nabízených brigádnických pozic je patrný napříč celou...

Novela zákoníku práce přináší do světa brigád i...

Pohled z praxe
Česko v Indexu prosperity propadlo o dvě příčky

V prvním ročníku Indexu prosperity a finančního zdraví...

Největší meziroční propad zaznamenalo Česko v pilíři ekonomiky....

Dlouhodobě nejhorších výsledků dosahujeme v indikátorech, které ukazují...

K pozitivnímu posunu o dvě příčky došlo v...

Nejlepšího výsledku dosahuje Česko v oblasti zdraví a...

V oblasti vědy, ve které Česko taktéž propadlo,...

Expertní pohled
Internet bez sušenek: Budeme platit?

Věděli jste, že podle finančních zpráv Alphabetu (mateřské...

Provozovatelé webů a reklamní agentury se na takovou...

Meta už minulý rok přešla na model pay...

Po vzoru Googlu či Mety přichází s vlastním...

Investujte do dat první strany, tedy vlastních dat...

Pokud jde o osobní údaje uživatelů, zmínit musíme...

Pro marketéry bude mít mnohem větší význam modelování...

Pokud Google Chrome v příštím roce zruší soubory...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Podnikatelé chtějí české dřevo více zpracovávat v tuzemsku

„Podnikatelé ve zpracovatelském průmyslu ale narážejí na řadu...

Jednou z brzd rozvoje tuzemského zpracování dřeva s...

Aktuality
Česká revoluce na závodech Formule 1

Projekt GPtents řeší problémy s ubytováním na velkých...

Nápad na projekt GPtents se zrodil v roce...

GPtents aktuálně zastřešují ubytování na 4 akcích ve...

Cestovní ruch
České aerolinie najedou na nový obchodní model

Důvodem změny obchodního modelu ČSA je zefektivnění provozu...

Pro klienty ČSA se nic nemění. Značka ČSA...