Středa 27. září 2023

MICE – speciální příloha časopisu KOMORA

ikona hodiny23. 3. 2021 11:50

Škoda Electric vyrábí srdce lokomotiv pro giganta GE Wabtec

Unikátní česká technologie pro extrémní podmínky

Na prestižní zakázce pro světový strojírenský gigant GE Wabtec pracuje plzeňská Škoda Electric. Dceřiná společnost české skupiny Škoda Transportation brzy zahájí dodávku nové série klíčových částí lokomotiv, které budou jezdit na tratích ve středoasijském Kazachstánu. Pro Škodovku jde o velký i technicky náročný projekt s unikátními požadavky zákazníka. Například vzhledem k extrémnímu rozpětí teplot od minus 55 do plus 55 stupňů Celsia. Společnost Škoda Electric je součástí skupiny PPF.

Jan Švehla autor

Foto: ŠKODA TRANSPORTATION Stroje do extrémních podínek Foto: ŠKODA TRANSPORTATION

Škodováčtí inženýři vyvíjeli mechanický pohon pro lokomotivy GE Wabtec tak, aby odolal i nesmírně náročnému klimatu, kterému železniční technika na tratích v Kazachstánu během roku čelí. Charakter podnebí a terén, kudy vedou místní tratě, někdy způsobuje rychlé a vysoké teplotní výkyvy. Lokomotiva se tak musí během krátké doby vyrovnávat s rozdílem teplot třeba o 20 stupňů Celsia.

„V současné době máme ve výrobě díly pro devět lokomotiv a dodávky začnou v polovině letošního roku. Dodáváme srdce lokomotiv – tedy kompletní mechanický pohon lokomotiv, motor, převodovku a dvojkolí. Jde o velmi prestižní zakázku pro náročného amerického zákazníka GE Wabtec, který má do roku 2025 dodat do Kazachstánu až 110 moderních šestinápravových lokomotiv pro osobní dopravu. Pro nás je to velmi významná reference která dokazuje, že jsme schopni s našimi výrobky uspět v celosvětovém měřítku,“ sděluje ředitel Obchodu Škody Electric Karel Majer.

Firma aktuální zakázkou navazuje na dřívější dodávky zásadních komponent lokomotiv pro stejného zákazníka, které již slouží v klimaticky nesmírně náročných podmínkách kazašské železnice. První lokomotivy se škodováckým „srdcem“, na jejichž výrobě Škoda spolupracovala s GE Wabtec v předchozích letech, mají již najety desítky tisíc kilometrů. Celkem jich v Kazachstánu slouží již 39.

Škodovácké stroje musely samozřejmě projít systémem testů a zkoušek – lokomotivy jsou sice určeny pro Kazachstán, ale schvalovány jsou podle velmi náročných ruských norem a standardů GOST. Firma tak musela například úspěšně doložit zkoušky životnosti jak jednotlivých dílů, tak i celých setů, což představuje testování kompletního pohonu včetně převodovky a dvojkolí. Nové lokomotivy se kompletují přímo v Kazachstánu.

Články autora Jan Švehla

Nejnovější články

Aktuality
Landshut představil více než 15 řemeslných profesí

„Nedostatek řemeslníků a chybějící počet kvalifikovaných pracovníků vnímáme...

Jednou z účastnic celodenní akce byla i Monika...

Návštěva Dne řemesel a prohlídka města Landshut se...

Aktuality
České firmy se chtějí podílet na obnově Ukrajiny

„Po covidové pandemii přišla pro české firmy další...

„Aby se Ukrajina vrátila po invazi do standardů...

Analýzy ze Spořky
Letem světem: blbá nálada is all around

Struktura Ifo odhaluje, že v záporných hodnotách jsou...

Důvěra poklesla i v české ekonomice. Ve světle...

Poklesla také důvěra spotřebitelů. V případě spotřeby lze...

Něco pozitivního z Financial Times: „Nechci o Německu...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Landshut představil více než 15 řemeslných profesí

„Nedostatek řemeslníků a chybějící počet kvalifikovaných pracovníků vnímáme...

Jednou z účastnic celodenní akce byla i Monika...

Návštěva Dne řemesel a prohlídka města Landshut se...

Aktuality
České firmy se chtějí podílet na obnově Ukrajiny

„Po covidové pandemii přišla pro české firmy další...

„Aby se Ukrajina vrátila po invazi do standardů...

Aktuality
Designblok představí víceúčelovou židli Lambda od RIM CZ

Židle Lambda je tím dalším výsledkem spolupráce designérského...

„Skořepina v trendy barvách společně v kombinaci s...