Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Poslední novinka z vývojové dílny ERA, systém MSS-5, je 5. generací Multilateračního Sledovacího Systému (MSS) určeného pro řízení letového provozu, který využívá kombinace dvou moderních technologií: multilaterace a ADS-B. Je tak českou odpovědí na pět hlavních výzev letecké dopravy současnosti: houstnoucí provoz, potřebu snadné instalace stanic a jejich časovou synchronizaci, bezpečnost a fyzickou i kybernetickou ochranu. ERA jej poprvé představí odborné veřejnosti na největší výstavě leteckých technologií WATM, konané ve španělském hlavním městě na konci října.
Systém MSS-5 poskytuje dispečerům přesná data o poloze letadel v reálném čase. Dokáže je najít, sledovat jejich dráhu a určit, o jaký stroj se jedná, a to jak na letišti, tak při vzletu či přistání, i po celou dobu letu v letovém koridoru. Zajišťuje tak bezpečnost letového provozu od chvíle, kdy se letadlo dá do pohybu od rukávu až po příjezd na stojánku na jiném letišti v jiném městě či státě.
MSS-5 je nástupcem osvědčených předchozích systémů 3. a 4. generace MSS a NEO, které ERA instalovala v 67 zemích světa. Systém je navržen tak, aby splňoval výkonnostní požadavky standardů letecké dopravy v následujících dekádách. A to díky svým pěti základním vlastnostem, na které se konstruktéři a vývojáři soustředili: pozemní stanice má pouze dva moduly; je malá, lehká a dá se umístit na vrchol stožáru; má duální výstup; splňuje nové standardy bezpečnosti a k časové synchronizaci může využít všechny systémy GNSS (kromě GPS také ruský GLONASS, evropský GALILEO a čínský BEIDOU).
Díky své flexibilitě může být systém MSS-5 využíván také pro veškerá přehledová řešení, která letový provoz vyžaduje: sledování provozu na ploše letiště; sledování nejen letadel, ale i servisních vozidel; výpočet polohy letadel na přiblížení; monitoring paralelních přistávacích drah; přehled ve vzdušném prostoru nad celým územím; monitorování výšky, a tím zajištění dodržování bezpečných rozestupů mezi letadly.
Naprostá spolehlivost systému MSS-5 se opírá o 60 let výzkumu a vývoje originálně české technologie pasivní multistatické radiolokace (jiným slovem multilaterace), k čemuž lze připočítat 18 let zkušeností, která ERA získala díky více než 160 instalacím svých systémů, fungujících na všech pěti kontinentech a poskytujících cenné informace nepřetržitě 24/7 bez ohledu na obtížné terénní či klimatické podmínky rozmanitých zemí.