Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Co by elektromobilita mohla znamenat pro český autoprůmysl? Proč a jak budou ceny aut růst? Jak vypadá boj o zákazníka a jeho data? To jsou otázky, které se v podcastu Alter Eko pokusí zodpovědět Martin Kupka (CSOB / Alter Eko) a Martin Jahn (Škoda Auto).
Buď Škoda Auto bude na konci dekády ve velkém sázet na elektromobilitu, nebo tu nebude. Podobné je to pak s celým českým autoprůmyslem. V důsledku nastartovaného přechodu na tento druh pohonu by mohl být klíčový segment domácí ekonomiky nakonec větší, silnější a profitabilnější, než je dnes. Musí nicméně zvládnout s tím související transformaci, která si vyžádá také masivní investice do reskillingu a upskillingu, tedy do zkvalitnění pracovní síly.
Stávajícím růstem cen doháníme důsledek masivního tištění peněz, ke kterému docházelo od krize 2007/2008. To se v inflaci dlouho neprojevovalo, teď k tomu dochází. Zvyšování úrokových sazeb s tím přitom moc neudělá, i přesto je top zvládnutelné. Ceny aut tak budou růst, což souvisí jednak s elektromobilitou a také s růstem cen vstupů, což se týká jak surovin, tak například ceny práce.
Automobilky se stávají (i) technologickými firmami. Součástí toho je boj o zákazníka, o jeho data: Zda tyto data budou vlastnit a umět využít automobilky nebo velké technologické firmy. To jen reflektuje proměnu auta z prostředku, s pomocí kterého se člověk dostal z bodu A do bodu B, v chytrý přístroj, který je mnohem komplikovanější než telefon nebo tablet.