Neděle 14. července 2024
ikona hodiny7. 4. 2022 15:48

Kamenné obchody po covidu nabírají druhý dech

Maloobchod je jednou z oblastí ekonomiky, které byly pandemií covid-19 zasaženy nejvíce. Zejména pro kamenné prodejny byla opatření spojená s koronavirovou pandemií mnohdy otázkou života a smrti a mnoho obchodníků nyní řeší otázku, zda mají kamenné prodejny v novém, post-pandemickém světě ještě vůbec místo. Vývoj posledních měsíců však naznačuje, že kamenným obchodům neodzvonilo. Lidé během pandemie naopak našli mnoho nových důvodů, proč se do nich vrátit, a zatímco e-commerce zažívá meziroční pokles, kamenné obchody v únoru dle ČSÚ meziročně rostly o 4,6 %. Aby si ale svou pozici na trhu obhájily a silné e-commerce dokázaly konkurovat dlouhodobě, neobejdou se bez investic do inovací a technologií, a to především na poli efektivní práce se zásobami.

Viktorie Kardová autor

Foto: Shutterstock.com Kamenné obchody nabírají dech Foto: Shutterstock.com

E-commerce je odvětví, které v posledních dvou letech zažilo rychlý vzestup, pravdou ale je, že pandemie spíše urychlila trend, který byl viditelný již před ní. E-commerce a zejména stále populárnější omnichannel přístup totiž odpovídá na největší problémy, které zákazníci s nákupy v kamenných prodejnách mají – umožní vyhnout se čekání ve frontách a ve většině případů dokáže zamezit situacím, kdy je žádané zboží nedostupné. Jeden centrální sklad e-shopu je totiž výrazně snazší udržet dobře zásobený než síť kamenných prodejen.

„Neschopnost správně predikovat poptávku způsobuje obrovské ztráty a problémy. Právě nedostupnost zboží na prodejnách, na nichž je žádané, je jedním z těch, který kamenné obchody v důsledku dlouhodobě připravuje o zákazníky i zisky. Obchodníci to ale zatím nedokáží efektivně řešit,“ popisuje současnou situaci Roland Džogan, odborník na řízení skladových zásob a CEO startupu Ydistri.

Své nedostatky, které začaly více vycházet na povrch právě v době, kdy byly kamenné prodejny zavřené, mají ale i nákupy online. Právě dlouhá čekací doba, chyby při doručování objednávek nebo vratkové procesy jsou pro zákazníky důvodem, proč kamenné obchody nezavrhovat. Do karet jim hraje také možnost v reálu si zboží prohlédnout, porovnat alternativy či si na prodejně od obchodníka rovnou nechat poradit. Mnoho lidí navíc podmínky při pandemii motivovaly k tomu, aby nad svým nákupním chováním více přemýšleli. Lidé se začali navracet k nákupům u lokálních prodejců i více zajímat o sociální odpovědnost a dopad jejich spotřebitelských rozhodnutí na životní prostředí, což je oblast, kde mají kamenné prodejny stále výrazně navrch.

Podle studie Capgemini s ohledem na tyto aspekty přehodnocuje své spotřební chování dokonce 79 % zákazníků. Dá se tedy očekávat, že tendence nakupovat lokálně zákazníkům zůstane i nadále a ve prospěch kamenných obchodů hraje i touha lidí nevzdávat se při běžných činnostech lidského kontaktu. Aby obchodníci svou pozici obhájili, bude ale třeba, aby eliminovali situace, kdy nabídka zboží na jednotlivých prodejnách nebude schopna uspokojit zákaznickou poptávku. Řešení přitom nemusí být složité ani přehnaně nákladné.

„V praxi se často děje to, že zboží, které je na jedné pobočce obchodu beznadějně vyprodané, na jiné naopak zbývá. Tyto přebytky nebo naopak nedostatky je nutné dodatečně vyvažovat s pomocí chytré redistribuce,“ komentuje Roland Džogan. Ten se svým startupem Ydsitri vyvíjí službu, která je díky speciálnímu algoritmu schopna zanalyzovat skladové zásoby a jejich prodejní potenciál napříč pobočkami celého řetězce a následně zajistit nejvýhodnější způsob redistribuce.

Je zřejmé, že aby byly kamenné prodejny schopny e-commerce dostatečně konkurovat, nevyhnou se obchodníci nutnosti přehodnotit své dosavadní návyky a inovovat své služby také po dalších stránkách. Zapojení chytré redistribuce do procesu se ale zdá být logickým a snadno aplikovatelným prvním krokem, který může pro zákazníky znamenat signál, že se na kamenné obchody mohou stále spolehnout. Pro samotné obchodníky pak může být odrazovým můstkem pro další inovace v oboru.

Nejnovější články

Aktuality
Originalita v kultuře: Symfonie zednářů, Mozart i Ellington

Každý zná osm tónů stupnice, ale jen genius...

Téma LVHF 2024 se odráží i v programu...

Na svůj osobní seznam výjimečných zážitků 2024 si...

Hudba a zednářství mají silné pouto. Jak silné...

Aktuality
Průzkum v Českém Švýcarsku: Národní park je dobrý soused

„Jsou to dva roky, co Národní park České...

„Jak ukazuje hned několik výsledků z reprezentativního šetření,...

Z dotazování vyplynulo, že většina obyvatel obcí národního...

Aktuality
Jak vypadá zaměstnavatel snů podle Čechů?

Pro někoho to může být samozřejmost, ale výplata...

Samotné peníze, ať už jakkoli vysoké, ale nestačí....

Ve vlastním zájmu zaměstnavatelů by mělo rozhodně být...

Role skvělého zaměstnavatele ale tímto nekončí. 87 %...

Pátým pilířem super zaměstnavatele je péče o firemní...

Nejnovější Expertní pohled

Analýzy
Firmy se na nový zákon o kyberbezpečnosti příliš nechystají

Průzkumu se od letošního února do dubna zúčastnilo...

Průzkum také ukázal, že IT experti odpovědní za...

Průzkum se dále zaměřil na rozpočet společností pro...

Pouze 41 % dotázaných firem plánuje využít možnost...

Cestovní ruch
Základní tipy pro kyberbezpečnost na cestách

Kybernetická hygiena je jako ta osobní – základem...

Nejdůležitějším bodem v ochraně proti kybernetickým útokům je „záplatovat“...

Připojení k veřejné Wi-Fi s sebou nese rizika, zejména...

Analýzy
Průzkum CBRE: Věřitelé v Evropě jsou otevřeni podnikání

„Celkem 63 % respondentů předpokládá zvýšení úvěrové aktivity....

Průmyslové nemovitosti a projekty nájemního bydlení jsou nejvíce...

Dvě třetiny dotázaných předpokládají, že požadavky na poskytování...