Sophiina volba dodavatelů automobilek
Trendy 18. 3. 2024 15:40Ještě před nedávnem by bylo téměř automatické, že dodavatelé automobilek by měli svou výrobu přeorientovat na elektromobilitu. Dnes však rozhodování...
Problémy v dodavatelském řetězci jsou v posledních letech stále skloňovanějším tématem. Zatímco ještě poměrně nedávno byl dodavatelský řetězec něčím, co bez většího povšimnutí fungovalo na pozadí každodenních obchodních vztahů, transakcí a běžných životů, dnes již narazíme jen na minimum lidí, kteří by tento pojem neznali. Dodavatelský řetězec, základní stavební kámen veškeré výroby a distribuce, se stal nepředvídatelným a zaskočil většinu světa.
Koronavirová pandemie a s ní spojené dlouhé čekací lhůty na přepravní kontejnery, rychlá změna spotřebitelských preferencí po uvolnění preventivních opatření následovaná vypuknutím války, extrémním zdražováním pohonných hmot a proměnou mezinárodních obchodních vtahů. To je jen stručný výčet faktorů, které ke vzniku mnoha problémů přispěly.
Zpoždění dodávek, s jakým jsme se dosud nemuseli potýkat a z něj vyplývající alarmující nedostatky zboží dopadající prakticky na všechny segmenty, které byly během krátkého okamžiku vystřídány přeplněnými sklady a extrémními přebytky, na první pohled zdánlivě nesouvisející a obtížně řešitelné komplikace, které jsou ve skutečnosti úzce propojené a jejich eliminaci výrazně pomůže efektivnější práce s existujícími zásobami.
Startup má za cíl bojovat s problematikou deadstocku. Vyvinul proto software sloužící k redistribuci již existujících skladových zásob napříč jednotlivými pobočkami obchodního řetězce. Cloudová aplikace, kterou lze snadno využívat v kombinaci s již fungujícími technickými řešeními na straně obchodníka, pracuje s daty běžně využívanými pro účely účetnictví či správu skladu. Na jejich základě dokáže software vypočítat prodejní potenciál každé položky na jednotlivých prodejnách a následně navrhnout hromadnou redistribuci tak, aby zůstal naplněn potenciál jejich prodeje za plnou cenu. Efektivní prací s daty tak Ydistri firmám pomáhá udržet optimální hladinu skladových zásob a tím se vyhnout jak plýtvání či zbytečným výprodejům, tak nedostatku konkrétních položek.
Až do vypuknutí pandemie koronaviru využívali obchodníci k zásobení svých prodejen tradiční objednávkové systémy založené na principu predikce poptávky na základě jejího vývoje v uplynulém období. Ačkoliv tento způsob objednávání nezamezil vzniku mrtvých zásob, ty pro obchodníky dosud nebyly existenční otázkou – až do vypuknutí pandemie. Lidé, kteří byli nuceni přizpůsobit svůj životní styl probíhající situaci, zásadně změnili životní styl a spolu s ním se proměnily také jejich potřeby a poptávka.
Píše se rok 2020, zákazníci nakupují vybavení pro domácí kanceláře, zútulňují domovy, dbají na zdravou životosprávu. Domácí fitness vybavení, doplňky stravy, teplákové soupravy a interiérové doplňky se k překvapení obchodníků stávají nedostatkovým zbožím. Ti vytváří objednávky ve velkém, mnoho továren ale zastavilo výrobu a dodávky nabírají zpoždění v řádu několika měsíců.
Po více než roce striktních opatření se situace začíná obracet k lepšímu. Život se znovu podobá tomu před pandemií, lidé se s radostí vrací do práce, obnovují sociální kontakty i permanentky do posiloven. „Obchodníkům po měsících čekání dorazilo objednané zboží – lidé už ale místo teplákových souprav shání večerní róby a parfémy. Objednané zboží se neprodává a hromadí ve skladech, zabírá místo pro položky, po kterých je poptávka aktuálně a obchodníkům v něm leží obrovské finanční částky,“ vysvětluje Roland Džogan, CEO a co-founder startupu Ydistri.
Ukazuje se, že stávající objednávkové a predikční systémy přestávají být dostatečně funkční. Předpovědi na základě dřívějších prodejů se vzhledem k rychle se měnící poptávce stávají téměř nemožnými a obchodníci kvůli velkým výkyvům přicházejí o nezanedbatelné částky peněz. Tradiční objednávkové systémy přitom není třeba zatracovat, řešením může být pouze jejich doplnění o IRP – Intelligent Rebalancing platform.
„Ve Ydistri jsme vyvinuli vlastní platformu na bázi snadno implementovatelného SaaS, která dokáže pracovat s již existující zásobou. Podle aktuální potřeby jsme schopni stávající neprodejné zásoby díky chytré redistribuci napříč pobočkovou sítí již během několika týdnů proměnit v zásoby zdravé a podobně dokáže IRP pomoci také s problémem nedostatků zboží. Nedostatek zboží totiž neznamená to, že se po zboží slehla zem. Nedostatek zboží na prodejnách je pouze ukazatelem, že zboží není tam, kde být má, v naprosté většině případů ho ale obchodník stále na skladě či jiné prodejně má, mnohdy o něm jen vůbec neví. Při správně mířené redistribuci tak IRP dokáže zásobu vybalancovat na obě strany a obrovským problémům způsobeným současným potížím do velké míry předejít,“ zakončuje Roland Džogan.
Tváří v tvář stagnujícímu prodeji elektromobilů se mnoho...
„Očekává se, že v roce 2024 se prodá...
Pokud si samotní výrobci nejsou dnes již zcela...
Výsledkem této globální šachové partie o budoucnost mobility...
„Nejistota tak bude v dohledné budoucnosti i nadále...
Projekt s výrazným celospolečenským dopadem a komerčním potenciálem...
Díky vytvoření online databáze a metodiky bude možné...
Výsledkem dlouhodobého přebytkového hospodaření jsou vysoké zůstatky na...
Hlavním důvodem podinvestovanosti je extrémní roztříštěnost obcí. Jejich...
Ještě vhodnějším řešením by bylo snížení zbytečně vysokého...
Projekt s výrazným celospolečenským dopadem a komerčním potenciálem...
Díky vytvoření online databáze a metodiky bude možné...
„Energetická krize ukázala, jak zranitelné může být odvětví...
„Uplynulý rok se nesl ve znamení výrazného meziročního...
Největší změny za posledních 30 let jsou podle...
Americká ekonomika se i přes nebývale vysoké úrokové...
Vodítkem pro další vývoj mohou být přicházející data...