Pátek 19. dubna 2024
ikona hodiny7. 10. 2022 08:59

Klíčem k obnovení rovnováhy v retailu je redistribuce

Problémy v dodavatelském řetězci jsou v posledních letech stále skloňovanějším tématem. Zatímco ještě poměrně nedávno byl dodavatelský řetězec něčím, co bez většího povšimnutí fungovalo na pozadí každodenních obchodních vztahů, transakcí a běžných životů, dnes již narazíme jen na minimum lidí, kteří by tento pojem neznali. Dodavatelský řetězec, základní stavební kámen veškeré výroby a distribuce, se stal nepředvídatelným a zaskočil většinu světa.

Viktorie Kardová autor

Foto: Ydistri Redistribuce pomůže napravit poškozené dodavatelské řetězce Foto: Ydistri

Koronavirová pandemie a s ní spojené dlouhé čekací lhůty na přepravní kontejnery, rychlá změna spotřebitelských preferencí po uvolnění preventivních opatření následovaná vypuknutím války, extrémním zdražováním pohonných hmot a proměnou mezinárodních obchodních vtahů. To je jen stručný výčet faktorů, které ke vzniku mnoha problémů přispěly.

Zpoždění dodávek, s jakým jsme se dosud nemuseli potýkat a z něj vyplývající alarmující nedostatky zboží dopadající prakticky na všechny segmenty, které byly během krátkého okamžiku vystřídány přeplněnými sklady a extrémními přebytky, na první pohled zdánlivě nesouvisející a obtížně řešitelné komplikace, které jsou ve skutečnosti úzce propojené a jejich eliminaci výrazně pomůže efektivnější práce s existujícími zásobami.

Ydistri

Startup má za cíl bojovat s problematikou deadstocku. Vyvinul proto software sloužící k redistribuci již existujících skladových zásob napříč jednotlivými pobočkami obchodního řetězce. Cloudová aplikace, kterou lze snadno využívat v kombinaci s již fungujícími technickými řešeními na straně obchodníka, pracuje s daty běžně využívanými pro účely účetnictví či správu skladu. Na jejich základě dokáže software vypočítat prodejní potenciál každé položky na jednotlivých prodejnách a následně navrhnout hromadnou redistribuci tak, aby zůstal naplněn potenciál jejich prodeje za plnou cenu. Efektivní prací s daty tak Ydistri firmám pomáhá udržet optimální hladinu skladových zásob a tím se vyhnout jak plýtvání či zbytečným výprodejům, tak nedostatku konkrétních položek.

Prázdné regály

Až do vypuknutí pandemie koronaviru využívali obchodníci k zásobení svých prodejen tradiční objednávkové systémy založené na principu predikce poptávky na základě jejího vývoje v uplynulém období. Ačkoliv tento způsob objednávání nezamezil vzniku mrtvých zásob, ty pro obchodníky dosud nebyly existenční otázkou – až do vypuknutí pandemie. Lidé, kteří byli nuceni přizpůsobit svůj životní styl probíhající situaci, zásadně změnili životní styl a spolu s ním se proměnily také jejich potřeby a poptávka.

Píše se rok 2020, zákazníci nakupují vybavení pro domácí kanceláře, zútulňují domovy, dbají na zdravou životosprávu. Domácí fitness vybavení, doplňky stravy, teplákové soupravy a interiérové doplňky se k překvapení obchodníků stávají nedostatkovým zbožím. Ti vytváří objednávky ve velkém, mnoho továren ale zastavilo výrobu a dodávky nabírají zpoždění v řádu několika měsíců.

Přeplněné sklady, slevové výprodeje a poklesy tržeb

Po více než roce striktních opatření se situace začíná obracet k lepšímu. Život se znovu podobá tomu před pandemií, lidé se s radostí vrací do práce, obnovují sociální kontakty i permanentky do posiloven. „Obchodníkům po měsících čekání dorazilo objednané zboží – lidé už ale místo teplákových souprav shání večerní róby a parfémy. Objednané zboží se neprodává a hromadí ve skladech, zabírá místo pro položky, po kterých je poptávka aktuálně a obchodníkům v něm leží obrovské finanční částky,“ vysvětluje Roland Džogan, CEO a co-founder startupu Ydistri.

Práce s existující zásobou jako řešení

Ukazuje se, že stávající objednávkové a predikční systémy přestávají být dostatečně funkční. Předpovědi na základě dřívějších prodejů se vzhledem k rychle se měnící poptávce stávají téměř nemožnými a obchodníci kvůli velkým výkyvům přicházejí o nezanedbatelné částky peněz. Tradiční objednávkové systémy přitom není třeba zatracovat, řešením může být pouze jejich doplnění o IRP – Intelligent Rebalancing platform.

„Ve Ydistri jsme vyvinuli vlastní platformu na bázi snadno implementovatelného SaaS, která dokáže pracovat s již existující zásobou. Podle aktuální potřeby jsme schopni stávající neprodejné zásoby díky chytré redistribuci napříč pobočkovou sítí již během několika týdnů proměnit v zásoby zdravé a podobně dokáže IRP pomoci také s problémem nedostatků zboží. Nedostatek zboží totiž neznamená to, že se po zboží slehla zem. Nedostatek zboží na prodejnách je pouze ukazatelem, že zboží není tam, kde být má, v naprosté většině případů ho ale obchodník stále na skladě či jiné prodejně má, mnohdy o něm jen vůbec neví. Při správně mířené redistribuci tak IRP dokáže zásobu vybalancovat na obě strany a obrovským problémům způsobeným současným potížím do velké míry předejít,“ zakončuje Roland Džogan.

Nejnovější články

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...

Expertní pohled
Digitalizace v rámci nového stavebního zákona je příležitostí

Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...

S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Digitalizace v rámci nového stavebního zákona je příležitostí

Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...

S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...

Expertní pohled
Češi zůstávají v Česku, ve světě touží po tichu

Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...

Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....

Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...

Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...

Expertní pohled
Fulfillment: Revoluce v logistice

Fulfillment není jen proces doručování zboží, je to...

Majitelé e‑shopu se nemusejí starat o kapacitu skladových...

Nicméně vize značky LOG4U sahá daleko za pouhé...

Společnost Geek+ přinese špičkové mobilní roboty pro přepravu...