Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc
Analýzy 19. 4. 2024 07:35Oborem gastro služeb se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená změnami DPH. Březnové ceny v gastru jsou navzdory klesající inflaci...
Problémy v dodavatelském řetězci jsou v posledních letech stále skloňovanějším tématem. Zatímco ještě poměrně nedávno byl dodavatelský řetězec něčím, co bez většího povšimnutí fungovalo na pozadí každodenních obchodních vztahů, transakcí a běžných životů, dnes již narazíme jen na minimum lidí, kteří by tento pojem neznali. Dodavatelský řetězec, základní stavební kámen veškeré výroby a distribuce, se stal nepředvídatelným a zaskočil většinu světa.
Koronavirová pandemie a s ní spojené dlouhé čekací lhůty na přepravní kontejnery, rychlá změna spotřebitelských preferencí po uvolnění preventivních opatření následovaná vypuknutím války, extrémním zdražováním pohonných hmot a proměnou mezinárodních obchodních vtahů. To je jen stručný výčet faktorů, které ke vzniku mnoha problémů přispěly.
Zpoždění dodávek, s jakým jsme se dosud nemuseli potýkat a z něj vyplývající alarmující nedostatky zboží dopadající prakticky na všechny segmenty, které byly během krátkého okamžiku vystřídány přeplněnými sklady a extrémními přebytky, na první pohled zdánlivě nesouvisející a obtížně řešitelné komplikace, které jsou ve skutečnosti úzce propojené a jejich eliminaci výrazně pomůže efektivnější práce s existujícími zásobami.
Startup má za cíl bojovat s problematikou deadstocku. Vyvinul proto software sloužící k redistribuci již existujících skladových zásob napříč jednotlivými pobočkami obchodního řetězce. Cloudová aplikace, kterou lze snadno využívat v kombinaci s již fungujícími technickými řešeními na straně obchodníka, pracuje s daty běžně využívanými pro účely účetnictví či správu skladu. Na jejich základě dokáže software vypočítat prodejní potenciál každé položky na jednotlivých prodejnách a následně navrhnout hromadnou redistribuci tak, aby zůstal naplněn potenciál jejich prodeje za plnou cenu. Efektivní prací s daty tak Ydistri firmám pomáhá udržet optimální hladinu skladových zásob a tím se vyhnout jak plýtvání či zbytečným výprodejům, tak nedostatku konkrétních položek.
Až do vypuknutí pandemie koronaviru využívali obchodníci k zásobení svých prodejen tradiční objednávkové systémy založené na principu predikce poptávky na základě jejího vývoje v uplynulém období. Ačkoliv tento způsob objednávání nezamezil vzniku mrtvých zásob, ty pro obchodníky dosud nebyly existenční otázkou – až do vypuknutí pandemie. Lidé, kteří byli nuceni přizpůsobit svůj životní styl probíhající situaci, zásadně změnili životní styl a spolu s ním se proměnily také jejich potřeby a poptávka.
Píše se rok 2020, zákazníci nakupují vybavení pro domácí kanceláře, zútulňují domovy, dbají na zdravou životosprávu. Domácí fitness vybavení, doplňky stravy, teplákové soupravy a interiérové doplňky se k překvapení obchodníků stávají nedostatkovým zbožím. Ti vytváří objednávky ve velkém, mnoho továren ale zastavilo výrobu a dodávky nabírají zpoždění v řádu několika měsíců.
Po více než roce striktních opatření se situace začíná obracet k lepšímu. Život se znovu podobá tomu před pandemií, lidé se s radostí vrací do práce, obnovují sociální kontakty i permanentky do posiloven. „Obchodníkům po měsících čekání dorazilo objednané zboží – lidé už ale místo teplákových souprav shání večerní róby a parfémy. Objednané zboží se neprodává a hromadí ve skladech, zabírá místo pro položky, po kterých je poptávka aktuálně a obchodníkům v něm leží obrovské finanční částky,“ vysvětluje Roland Džogan, CEO a co-founder startupu Ydistri.
Ukazuje se, že stávající objednávkové a predikční systémy přestávají být dostatečně funkční. Předpovědi na základě dřívějších prodejů se vzhledem k rychle se měnící poptávce stávají téměř nemožnými a obchodníci kvůli velkým výkyvům přicházejí o nezanedbatelné částky peněz. Tradiční objednávkové systémy přitom není třeba zatracovat, řešením může být pouze jejich doplnění o IRP – Intelligent Rebalancing platform.
„Ve Ydistri jsme vyvinuli vlastní platformu na bázi snadno implementovatelného SaaS, která dokáže pracovat s již existující zásobou. Podle aktuální potřeby jsme schopni stávající neprodejné zásoby díky chytré redistribuci napříč pobočkovou sítí již během několika týdnů proměnit v zásoby zdravé a podobně dokáže IRP pomoci také s problémem nedostatků zboží. Nedostatek zboží totiž neznamená to, že se po zboží slehla zem. Nedostatek zboží na prodejnách je pouze ukazatelem, že zboží není tam, kde být má, v naprosté většině případů ho ale obchodník stále na skladě či jiné prodejně má, mnohdy o něm jen vůbec neví. Při správně mířené redistribuci tak IRP dokáže zásobu vybalancovat na obě strany a obrovským problémům způsobeným současným potížím do velké míry předejít,“ zakončuje Roland Džogan.
Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...
Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...
Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...
Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...
Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...
„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...
V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...
V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...
„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....
Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...
Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...
V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...
Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...
„První tři země v Evropě, do kterých to...
Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...
Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...
Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...
Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...
S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...
Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...
S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...
Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...
Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....
Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...
Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...
Fulfillment není jen proces doručování zboží, je to...
Majitelé e‑shopu se nemusejí starat o kapacitu skladových...
Nicméně vize značky LOG4U sahá daleko za pouhé...
Společnost Geek+ přinese špičkové mobilní roboty pro přepravu...