Čtvrtek 25. dubna 2024
ikona hodiny24. 5. 2022 15:45

Jak se (z)mění trh finančního poradenství?

Technologie pomůže, spásu v ní ale nehledejte

Pokud sledujete český finanční trh, určitě vám neunikly. Šokující, neuvěřitelné a za bílého dne. Podvody na obyčejných lidech skrze takzvané prašivé dluhopisy. Stáli za nimi nepoctiví jedinci, kteří se schovávali za nejrůznější prohlášení a instituce, ale přitom jednali sami za sebe. Tím ale sebrali veřejnosti důvěru ve finanční poradce. Proč tomu tak je a co se musí změnit, aby poradci získali cennou důvěru zpět?

Jiří Havrlant autor

CEO Chytrý Honza

Foto: Chytrý Honza Jiří Havrlant, CEO Chytrý Honza Foto: Chytrý Honza

Finanční poradci to poslední dobou neměli vůbec lehké. Nejdříve jim pandemie sebrala možnost dělat byznys v osobní rovině a museli naskočit do digitálu. Pak začalo šílenství kolem kryptoměn s vidinou královských zisků za pár hodin, následně se začalo mluvit o tom, že hypotéky vyjdou z módy, pozornost se upřela k neúnosné inflaci a nakonec se přidalo pár kauz s dluhopisy a nějaké to Ponziho schéma. Poradci se tak potýkali nejen s turbulencemi na trhu, změnou poptávky, technickými výzvami, ale i ztrátou důvěry vlastních klientů. A to jen kvůli pár nezodpovědným jedincům, kteří už si stejně skrze naši platformu na trhu takzvaně neškrtnou.

I když se koncovým zákazníkům nedivím, že v nejisté době opravdu nechtějí přijít o svoje těžce vydělané peníze, myslím si, že poctiví poradci v současnosti tahají za kratší provaz tak trochu neprávem. Vždyť se podívejte, celý segment se natolik zprofesionalizoval, že byste ho ani nepoznali.

O digitalizaci již bylo napsáno mnoho. I když má ve finančním byznyse výrazné místo, záměrně o ní nebudu mluvit. Věřím totiž, že došlo k jiné, zásadnější změně, které online doba napomohla, ale nebyla jediným faktorem. Mluvím o změně nastavení mysli, paradigmatu – zkrátka přechodu do nové doby.

Jak taková doba vypadá? Ve středu služeb finančního poradenství už nestojí pouze tlak na prodej a produkci, ale zejména klientova spokojenost. Z krátkodobých sprintů se začíná hrát na udržitelné a dlouhodobé. Běží se maraton. Myslím si, že tento trend je rozhodně zdravý a pomůže urychlit profesionalizaci celého segmentu. Už dávno totiž není na pořadu dne vysedávání po kavárnách či fastfoodech a lanaření studentů na pohádkové bohatství a jachty.

Nyní letí komplexní technologické ekosystémy, které poradcům poskytují strukturu a portfolio produktů, ale neponoukají k pyramidovým strukturám. K těm neodmyslitelně patří takzvané servisky, jak jim poradci říkají, které zajišťují nástroje a síť, kterou by si jednotlivec nikdy neobstaral. Vedle proklientského trendu je tu totiž další. Obrovský tlak na technologie jak ze strany samotných klientů, ale i poradců.

Co to podle mě všechno znamená? Nejnovější technologie, know-how a složité online struktury si budou moci dovolit jen ti největší hráči. Ty menší čeká buď zánik, nebo skoupení giganty. Je to dobře? V krátkodobém horizontu to bude poměrně brutální změna pro řadu poradců, přes kterou se někteří přenesou s těžkým srdcem. Vše se totiž výrazně zjednoduší jak na straně poradce, tak na straně klienta a obě strany z toho budou značně benefitovat. Pokrok nezastavíme.

Znamenat to bude především to, že poradce se bude moci soustředit pouze na dotahování byznysu a zejména na vlastní vzdělávání, které bude stále nutnější pro udržení kroku s nároky ze strany klientů. Novinky, legislativu a přísun byznysu mu zařídí servisní platforma. S trochou nadsázky se dá říci, že klienty pak čeká takový poradenský Uber, kdy si jednoduše na pár kliků sjednají tu nejrychlejší a nejvýhodnější nabídku na trhu se servisem od prověřeného a transparentního profesionála.

Konsolidace trhu, která se s touto změnou ponese, navíc nebude rozhodně zavírat oči před nikým, kdo nebude chápat nový proklientský mindset. Podle toho, co vidím, slibuji si od toho další investici do bezpečnostních procesů a edukace, které maximálně ochrání zákazníka i poradce před špatnými rozhodnutími. Vedle toho bude neustále sílit trend online byznysu a zjednodušování komunikace a práce pomocí moderních nástrojů. Hlavní roli ale stále budou hrát lidé a jejich nastavení.

Nejnovější články

Pohled z praxe
Téměř 90 % domácností ušetří na energiích

ČEZ Prodej v rámci rozsáhlé analýzy zpracoval data o...

„Fotovoltaické systémy a tepelná čerpadla umožňují efektivně a...

Názory
Čína hromadí zásoby kritických komodit

Zůstaneme-li u mědi, její cena je často využívána...

Zatímco Čína má v rámci celého dodavatelského řetězce...

Cestovní ruch
TIC BRNO boduje na poli cestovního ruchu

„Ze všech cen máme velkou radost. Nejen že...

Velkou cenu cestovního ruchu každoročně vyhlašuje agentura COT...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Trhy v korekci, co bude dál

Akcie a dluhové cenné papíry jsou velmi citlivé...

Pokud se podíváme na historické zkušenosti s propady na...

Expertní pohled
Rok 2027 narovná mzdy mezi muži a ženami

Novinka počítá s transparentností už během náborového pohovoru....

Ačkoli Eurostat uvádí rozdíl ve mzdách mužů a...

Povinné reportování čeká od června roku 2027 firmy...

Změnám šel i bez regulace naproti sektor IT...

Náskok mají také společnosti se sídlem v USA,...

Expertní pohled
Hypotéky by mohly zlevňovat rychleji

V praxi se s využitím různých slev a...

Na první pohled se může zdát, že omezení...