Pátek 19. července 2024
ikona hodiny30. 6. 2022 07:17

Konec telešmejdů v Česku nastane zítra!

Novela zákona o elektronických komunikacích nabývá platnosti již1. července a call centra již zákazníkům nemohou volat bez jejich souhlasu.

Martin Šemík autor

Foto: Shutterstock.com Telemarketing je už možný jen na základě předchozího souhlasu Foto: Shutterstock.com

Na začátku tohoto roku vstoupila v platnost rozsáhlá novela zákona o elektronických komunikacích, jejímž hlavním cílem bylo implementovat Evropský kodex pro elektronické komunikace do českého právního řádu. Nad rámec kodexu byly do novely doplněny i body související s marketingem po telefonu. To bude mít dopad nejen na zákazníky, ale také na firmy, které musí nově umět doložit udělený souhlas.

Podle novely zákona o elektronických komunikacích se změní telemarketingový režim ze současného opt-out na režim opt-in, který již dnes funguje například v případě e-mailové komunikace. Stručně řečeno, zatímco dosud musel spotřebitel, který si nepřál být obtěžován marketingovými hovory, aktivně vyjádřit svůj nesouhlas, nově to bude naopak – majitel každého čísla musí svému operátorovi aktivně vyjádřit svůj souhlas s telemarketingovými nabídkami. Novela vstoupila v platnost již 1. ledna letošního roku, přechodné období, během kterého měli poskytovatelé telekomunikačních služeb oznámit změny svým zákazníkům, končí 30. června 2022.

Novelizace zákona má přispět především ke kultivaci tržního prostředí v České republice a zvýšit tak ochranu spotřebitelů před nevyžádanými reklamními hovory. „Jako největší český provozovatel a poskytovatel call center, zejména pro zákaznické linky našich partnerů, sami vnímáme, že oblast telemarketingu je často kontaminována nevýhodnými nabídkami či dokonce nevhodnými prodejními praktikami – na našich zákaznických linkách jsme často museli řešit nekalá jednání a pomáhat zákazníkům zbavit se nechtěných nabídek. Kultivaci telemarketingového trhu proto jednoznačně vnímáme jako prioritu,“ říká Petr Studnička, generální ředitel společnosti Conectart, mezi jehož klienty patří například telekomunikační operátoři, dodavatelé elektřiny a plynu, banky i pojišťovny.

Nicméně i ze strany seriózních provozovatelů call center existují určité obavy, jaký dopad může mít novela zákona o elektronických komunikacích na trh a zda negativní důsledky nakonec nepřeváží nad těmi pozitivními. Kritici poukazují například na to, jaké důsledky bude mít nyní zákon na firmy, které teprve vstupují na trh a pro které je telemarketing jednou z klíčových oblastí pro získávání nových zákazníků. Na trhu jsou totiž nejen telešmejdi, ale také velké množství seriózních prodejců a jejich nabídky jsou pro zákazníka opravdu výhodné. Znevýhodněné pak budou nejen tyto společnosti, ale i samotní zákazníci, protože se o nových a výhodných produktech a službách se nedozvědí. Novela samozřejmě dává zákazníkovi možnost aktivně se do seznamu zaregistrovat a v tom případě může být s takovou nabídkou kontaktován, ale v praxi bude spíše obvyklé, že zákazníci o této možnosti ani nebudou vědět nebo ji aktivně nevyužijí. Novela tak do jisté míry pomáhá zachovat rozdělení trhu mezi stávající konkurenty v energetice, telekomunikacích nebo pojišťovnictví.  Menší konkurence pak často znamená i horší situaci pro zákazníky.

Výrazné změny pocítí ale i ta call centra, která pro své klienty zajišťují většinou pasivní hovory – tedy vyřizují dotazy zákazníků na takzvaných infolinkách.

„Operátoři z péče o zákazníky se budou muset časem přeorientovat více na prodej a naučit se prodávat nové služby a produkty i během příchozího hovoru. Dokonce jsme již na našem školícím oddělení zaznamenali zvýšenou poptávku právě po školeních pro operátory z infolinek. Očekáváme ale, že se v následujících měsících rozhodne část firem své call centrum zcela vyčlenit k externímu dodavateli, “ vysvětluje Petr Studnička.

Nejnovější články

Pohled z praxe
Česká firma zrychlila dispečink britských sanitek o 20 %

Po prvotní pilotní fázi pomohl český poskytovatel cloudového...

Společnost EMED patří mezi dynamické a rychle rostoucí...

Výrazný přínos implementace českého softwaru potvrzuje Craig Smith,...

EMED začínal s využíváním Daktely s 280 zaměstnanci...

Spojené království představuje pro Daktelu unikátní výzvy a...

Vzhledem k expanzi Daktela vybudovala lokální tým deseti...

Jiří Havlíček, generální ředitel společnosti Daktela, k tomu...

Analýzy
Češi nejvíce využívají sdílených služeb ubytování

„Průzkum se zaměřil na specifika sdílené ekonomiky a...

„Průzkum se také zaměřil na otázku, v čem...

Analýzy
Potraviny v Česku zlevňují nejrychleji v EU

Pokud se podíváme na inflační čísla detailněji, v...

Česko naopak zůstává premiantem při pohledu na ceny...

Po červnovém překvapení odhadujeme další pozvolný pokles spotřebitelské...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Hospodářská komora: Průmysl nesmí být omezován

Kvantitativní část Státní energetické koncepce i Politiky ochrany...

Státní energetická koncepce postrádá podle Komory důsledné vyhodnocení...

Aktuality
Strojírák letos ocení průmyslový design

„Cenou za průmyslový design chceme zvýšit povědomí o...

„Chceme také zmapovat úroveň průmyslového designu a motivovat...

Aktuality
Komora nesouhlasí s návrhem zákona o kybernetické bezpečnosti

Českým podnikatelům vadí zejména dopady zavedení prověřování bezpečnosti...

Hospodářská komora upozornila také na to, že vláda...