Čtvrtek 18. července 2024
ikona hodiny25. 10. 2022 09:00

Nový ekosystém digitálně­-reálných světů přichází změnit retail

Připravte se na revoluci v retailu: Metaverzum přichází!

Retail čeká další vlna technologických inovací. Metaverzum, sdílený virtuální prostor, aktuálně táhnou první značky zejména z módního průmyslu, které jej již obývají – Nike, Adidas, Gucci nebo Zara. Pozadu však nezůstávají ani giganty nápojového byznysu Coca Cola, Red Bull nebo Budweiser.

Petr Jarkovský autor

Foto: Accenture Metaverzum (z)mění retail Foto: Accenture

„Metaverzum nebo také Metaverse Continuum je dalším krokem ve vývoji internetu a změní způsob, jakým budou maloobchodníci komunikovat se zákazníky, jaké produkty a služby budou nabízet, jak je budou vyrábět a distribuovat,“ říká Martin Šrůma z Accenture ČR a dodává: „Segmentům značek, které již tento prostor využívají, dominuje retail. Například firma Nike zde vloni zpřístupnila svůj Nikeland, kde si návštěvníci mohou vyzkoušet virtuální verze zboží a také zažít zábavu. A slaví s ním první úspěchy, protože dokázal již přilákat přes sedm milionů uživatelů.“

V současnosti jsou v metaverzu již aktivní první značky, zejména z módního průmyslu, jako jsou Nike, Adidas, Gucci nebo Zara. Pozadu však nezůstává ani Coca Cola, Red Bull nebo Budweiser. Velmi slibně vypadá také nakupování v metaverzním supermarketu Walmart. Nákupy probíhají ve virtuální realitě s následným fyzickým doručením.

Tento trend nabízí retailu nejen virtuální obchody, ale také prostory rozšířené reality, kde mohou zákazníci zkoumat a zažívat produkty způsobem, který zapojuje smysly a přenáší lidi do nových realit. „Obvykle do tohoto prostoru přistupují lidé pomocí sady brýlí pro virtuální realitu připojených k počítači. Firmy takto mohou v metaverzu velmi intenzivně komunikovat se zákazníkem, a ještě více pracovat s tím, jak značka na lidi působí,“ říká spolumajitel módní značky Vuch Martin Kůs.

Jednoznačně nyní vzniká nový trend, kterého se v první fázi chopili silné značky. „Vidíme, že přední značky zejména z módního retailu, chytily tuto technologickou šanci za pačesy a nyní se na ní chystají stavět další komunikaci se zákazníky, zákaznickou zkušenost a budování toho, jak je značka vnímána. Co si může značka přát více než dostat zákazníka do svého vesmíru,“ Ruslan Skopal, spolumajitel české značky spodního prádla Styx a dodává: „Další hráči na trhu budou jistě následovat, záleží jen na tom, kolik prostředků do toho budou chtít investovat, protože se jedná o velmi nákladnou záležitost.“

Podle studie Accenture Technology Vision 2022 71 % dotázaných vedoucích pracovníků je přesvědčeno, že metaverzum bude pro byznys dobré a 42 % dokonce tvrdí, že bude průlomovým či transformačním faktorem. Pro firmy může být novým způsobem, jak zaujmout zákazníky a přidat fyzický dotek k online vitrínám produktů a služeb.

Metaverzum, jako zcela nové prostředí pro život a nakupování, s sebou pravděpodobně také brzy přinese i nové možnosti placení digitálními měnami. „Peněženky v metaverzu budou podobné těm digitálním s tím rozdílem, že budou umět používat i kryptoměny. Takovou peněženku bude možné použít jak při nákupech v metaverzu, třeba k nákupu virtuálních nemovitostí, tak i k provádění běžných finančních transakcí. Navíc bude pravděpodobně umět i nakupovat a uchovávat unikátní tokeny, které jsou jakýmsi podílem na vlastnictví spojeným s předem definovanými výhodami,“ říká Zuzana Stehlíková z IC Group.

Změní tedy metaverzum způsob, jakým jsme nyní zvyklí nakupovat? Pravděpodobně ano, ale bude to trvat nejméně deset let, než se dostatečně přiblíží mainstreamu. Agentura Gartner však předpovídá, že do roku 2026 zde bude 15 % lidí trávit alespoň hodinu denně. Maloobchodní společnosti se tedy musejí začít připravovat již nyní minimálně ve svých dlouhodobých plánech budování IT a vztahu k zákazníkovi.

Články autora Petr Jarkovský

Nejnovější články

Aktuality
Strojírák letos ocení průmyslový design

„Cenou za průmyslový design chceme zvýšit povědomí o...

„Chceme také zmapovat úroveň průmyslového designu a motivovat...

Aktuality
Komora nesouhlasí s návrhem zákona o kybernetické bezpečnosti

Českým podnikatelům vadí zejména dopady zavedení prověřování bezpečnosti...

Hospodářská komora upozornila také na to, že vláda...

Expertní pohled
Letní výprodej koruny: Úrokový diferenciál opět ve hře

V podobném duchu zapůsobila na kurz koruny také...

V kombinaci s horší růstovou dynamikou jsme proto...

To samo o sobě není povzbudivá zpráva pro...

V souhrnu jsme lehce revidovali letošní výhled na...

Oproti současným úrovním vidíme prostor pro solidnější zisky...

Z pohledu ČNB zatím není slabší koruna důvodem...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené
Využití umělé inteligence ve vaší firmě

Dnes se podíváme na to, jak můžete ve...

Možnosti využití generativní AI ve firmách jsou široké,...

Psaní newsletterů: Automatizace tvorby obsahu pro pravidelné zpravodaje...

Je důležité si uvědomit, že generativní AI má...

Na trhu je několik nástrojů generativní AI, které...

Copilot od Microsoftu je nástroj navržený jako pomocník...

Gemini od Google je nástroj, který kombinuje textovou...

Generativní AI vám šetří čas a zvyšuje produktivitu....

Nezařazené
Hospodářská komora upozorňuje na změny v dohodách o provedení práce

Už od července ale budou muset zaměstnavatelé u...

Od takových pracovněprávních vztahů mohou navíc začít firmy...

Nezařazené
Proč ECB nebude spěchat se sazbami dolů?

Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....

Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....