pondělí 9. září 2024
ikona hodiny 25. 5. 2024 05:30

71 % zaměstnanců má zájem se vzdělávat

Dvě pětiny se chtějí posunout k zajímavější práci s lepšími vyhlídkami

Zaměstnanci v České republice mají zájem se vzdělávat. Jsou dokonce ochotni se do určité míry podílet na platbách za kurzy a školení. Jako nejčastější důvody a motivaci pak uvádějí, že chtějí svou práci dělat dobře a poctivě (46 %), případně se posunout k zajímavější práci s lepší perspektivou do budoucna (41 %), vyplývá to z dat průzkumu JobsIndex společnosti Alma Career.

Foto: Alma Career Foto: Alma Career

„V minulosti byly programy školení a vzdělávací kurzy často striktně stanoveny zaměstnavateli, přičemž zaměstnanci měli jen omezenou možnost volby. Zaměstnavatelé ale nyní častěji přistupují ke vzdělávání svých pracovníků s větším důrazem na individuální potřeby. Oceňují a snaží se podporovat, když zaměstnanci projevují iniciativu a aktivně se podílejí na svém profesním rozvoji,“ říká Tomáš Ervín Dombrovský, analytik Alma Career.

„V praxi to znamená, že zaměstnanci mají větší svobodu ve výběru školení a kurzů, které odpovídají jejich osobním a kariérním cílům, a zaměstnavatelé jsou ochotni tyto volby podporovat a finančně přispívat na jejich realizaci. Aktivní zájem se vzdělávat v průzkumu projevilo 71 % českých zaměstnanců,“ říká Jan Nehasil ze Seduo.cz

Určitě se finančně podílet je ochotno 15 %, částečně pak 59 %. Zbylých 26 % se finančně podílet na svém vzdělávání v zaměstnání nechce. „Podle našich zkušeností zaměstnanci, kteří jsou ochotni investovat vlastní finanční prostředky do svého profesního rozvoje, obvykle projevují také vyšší úroveň motivace. Tento aktivní přístup pak často vede k lepšímu výkonu a rychlejšímu kariérnímu postupu, protože se takoví zaměstnanci neustále snaží zlepšovat své dovednosti a znalosti,“ říká Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy GOPAS.

Podle největšího českého online vzdělávacího portálu Seduo.cz patří mezi top 5 nejžádanějších témat kurzů angličtina, MS Excel osobní rozvoj (zvládání emoci, prokrastinace, vyjednávání), leadership a umělá inteligence.

Co se týče motivací ke vzdělávání v zaměstnání, pak vedle nejčastěji zmiňované snahy dělat práci dobře a poctivě (46 %) zaměstnanci uváděli snahu více rozumět své práci a správně se rozhodovat (44 %), 39 % se pak chce stát odborníkem ve svém oboru, 35 % chce díky tomu dělat práci, která je bude těšit a shodně 25 % chce objevit, co v nich je a zdokonalit se a chtějí mít jistotu, že s vyšším vzděláním vždy najdou uplatnění.

„Mezi méně časté motivace ke vzdělávání patří přání být stále před ostatními a dosáhnout úspěchu (9 %), přání prosadit se v drsném a konkurenčním prostředí (9 %) a touha splnit si svůj sen (8 %),“ dodává Tomáš Pavlíček z Atmoskop.cz.

Zdroj: Alma Career Zdroj: Alma Career

Co se týká další části průzkumu JobsIndex na téma vzdělávání při práci, 45 % zaměstnanců uvedlo, že mají ve svém současném zaměstnání možnost vzdělávání. A 85 % z nich tuto možnost využívá. Jako důvody uvádějí: Posun k zajímavější práci, lepší perspektiva do budoucna (41 %), Abych nezaostal/a, mám obavu, že bez toho to nejde (35 %) a Protože je to povinné, od zaměstnavatele či ze zákona (24 %).

„Ne všichni zaměstnanci jsou však s přístupem zaměstnavatelů v oblasti podpory vzdělávání spokojeni. Podstatná část firmami organizovaného vzdělávání je totiž dána spíše povinnostmi, ze zákona či nutností plnit interní směrnice. To se týká až 75 % všech současných vzdělávacích aktivit ve firmách. Mnoho pracovníků je tak nespokojeno, protože si nemají možnost volit náplň svého vzdělávání vedoucí k jejich skutečnému profesnímu či kariérnímu posunu a rozvoji,“ dodává závěrem Tomáš Ervín Dombrovský.

Články autora Petr Jarkovský

Nejnovější články

Expertní pohled

Pesimistické předpovědi se naplňují

Měřeno Swiss Life Hypoindexem zůstávají úrokové sazby hypoték...
Videa & Podcasty

Nedělejme to pro čárku

Bezpečnost je základní podmínkou existence firmy i jejího...
Expertní pohled

První návrh státního rozpočtu pro rok 2025 je spíše zklamáním

Se začátkem září se do popředí mediálního zájmu...

Nejnovější Analýzy

Cestovní ruch

Česko je oázou aktivního odpočinku

CzechTourism spouští podzimní fázi letošní klíčové kampaně „Unexpected...
Expertní pohled

Maloobchod opět nabírá na síle

Tržby v maloobchodě překonaly v červenci očekávání a...
Cestovní ruch

Do Česka i přes půl planety. Turisté se hrnou

Během druhého čtvrtletí letošního roku přijelo do tuzemských...