Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Společnost NordPass zveřejnila 200 nejčastějších hesel roku 2022 podle unikátního vlastního průzkumu – v Česku je nejoblíbenějším heslem roku 2022 řetězec 123456. Zatímco v Česku je nejčastější heslo stejné jako v loňském roce, celosvětově se trend změnil – nejčastějším heslem na světě je řetězec password.
Společnost NordPass právě zveřejnila výsledky svého každoročního průzkumu nejčastějších hesel. Letošní studie se zabývala trendy ve vytváření hesel po celém světě a tím, jak se používání hesel liší podle pohlaví, a také jaké jsou rozdíly ve vytváření hesel mezi 30 zkoumanými zeměmi. Poprvé společnost NordPass také analyzovala, jak trendy v popkultuře ovlivňují výběr hesel.
Navzdory opakovaným varováním odborníků na kybernetickou bezpečnost o důsledcích nezodpovědné správy hesel se uživatelé internetu opět provinili nedostatečnou péčí věnovanou heslům. V porovnání s údaji z roku 2021 zůstává 73 % z 200 nejčastějších hesel v roce 2022 stejných. Navíc 83 % hesel z letošního seznamu lze prolomit za méně než sekundu.
V letošním roce však společnost NordPass představila jak globální seznam, tak i oddělené údaje pro 30 zemí světa. Na webových stránkách jsou k dispozici také údaje rozdělené podle pohlaví.
Celá studie je k dispozici zde.
Celkově jsou na českém seznamu hesel viditelné podobné trendy jako v řadě dalších zemí.
Pokud jde o další celosvětové trendy, výzkumníci si všimli, že podrážděnost z nutnosti neustále používat hesla se letos odráží i ve výběru uživatelů internetu: Hesla „fuckyou“, „fuckoff“, „fuckyou1“ a podobná hesla se objevovala zejména v Kanadě, Austrálii a Spojených státech. Mezi českými uživateli je „hovno“ 26. nejčastějším heslem. Na druhou stranu jsou hojně používána i láskyplná slova – „iloveyou“ a jeho překlady do jiných jazyků jsou ve většině zemí rovněž velmi rozšířenými hesly.
NordPass je správce hesel pro firemní i spotřebitelské klienty. Je vybaven nejnovější technologií pro maximální zabezpečení. Aplikace NordPass byla vyvinuta s ohledem na cenovou dostupnost, jednoduchost a snadné používání a umožňuje uživatelům bezpečný přístup k heslům na počítači, v mobilních zařízeních a prohlížečích. Všechna hesla jsou v zařízení šifrována, takže k nim má přístup pouze uživatel. Aplikaci NordPass vytvořili odborníci stojící za NordVPN – pokročilou aplikací pro zabezpečení a ochranu soukromí, které důvěřuje více než 14 milionů zákazníků po celém světě. Další informace najdete na adrese: nordpass.com.
Na rozdíl od předchozích let společnost NordPass ve spolupráci s nezávislými výzkumníky v roce 2022 analyzovala, jak aktuální události a trendy životního stylu inspirují naše hesla. Společnost uvádí, které ze světově oblíbených filmů, sportů, jídel, aut, videoher, umělců, módních značek, a dokonce i nadávek se v heslech odrážejí nejvíce.
Například v kategorii „auto“ jsou nejčastějšími hesly „mini“, „kia“ a „ford“ a v kategorii „módní značky“ jsou na prvních místech „tiffany“, „aldo“ a „gap“.
Seznam hesel byl sestaven ve spolupráci s nezávislými výzkumníky, kteří se specializují na výzkum kybernetických bezpečnostních incidentů. Ti vyhodnotili databázi o velikosti 3 TB.
Výzkumníci rozdělili data do různých vertikál, což jim umožnilo provést statistickou analýzu podle zemí a pohlaví.
Pokud jde o genderovou vertikálu, zkoumané údaje byly klasifikovány podle pohlaví pouze tehdy, pokud obsahovaly genderový klíč. Pokud zkoumaná data klíč neobsahovala, byla klasifikována jako „neznámá“.
Podle Ievy Soblickaitové, produktové ředitelky (CPO) společnosti NordPass, byl letos vzorek hesel veřejně dostupných pro analýzu mnohem menší než v předchozích letech.
Tento trend není překvapivý, protože hesla je skutečně stále těžší prolomit kvůli rychle se vyvíjejícím technologiím, uvádí Soblickaitová. Vysvětluje, že stále více webových stránek nyní používá Open Authentication 2.0 (OAuth 2.0), oborový standard navržený tak, aby umožnil webové stránce nebo aplikaci přistupovat ke zdrojům hostovaným jinými webovými aplikacemi jménem uživatele, aniž by kdy sdílel jeho heslo.
Soblickaitová doplňuje, že vývojáři mají stále lepší dovednosti v oblasti hashování hesel, což znamená, že znaky hesel jsou transformovány tak, že jejich prolomení trvá déle. „Svou roli zde hraje i vícefázové ověřování (MFA) – s širším rozšířením této technologie hesla jednoduše ztrácejí svou hodnotu. I když heslo prolomíte, nemůžete dokončit ověření identity, pokud má uživatel zapnutou funkci MFA,“ dodává Soblickaitová.
Přestože společnosti zavádějí bezpečnostní opatření na ochranu našich účtů, všichni uživatelé by měli ke svým heslům přistupovat s opatrností. Níže uvádíme několik základních tipů, jak zlepšit „péči“ o svá hesla: