Únik tepla skrz střechu se prodraží, lze mu snadno zabránit
Expertní pohledKvalitní zateplení domu výrazně zvyšuje jeho energetickou hospodárnost, životnost, hodnotu a v neposlední řadě šetří náklady na jeho provoz. Abychom...
Stále více lidí přemýšlí nad tím, kde a jak vzniká oblečení či módní doplňky, které si kupují. Chtějí stále častěji vědět, kdo je šije, jakého původu je použitý materiál, v jakých podmínkách se výrobky zhotovují a jaký je dopad výroby na životní prostředí. Tlak na udržitelnost je stále silnější i díky mileniálům a nastupující generaci Z.
„Tlak na udržitelnost v módním průmyslu vede výrobce k tomu, aby uváděli, jak ekologická a etická je jejich výroba. Problém je v tom, jak důvěryhodné jsou proklamace založené často na nejednotných principech. Studie Evropské komise zjistila, že téměř 50 % takových tvrzení společností je klamavých a neposkytují spotřebitelům dostatečné informace. Proto se společnost Accenture rozhodla navrhnout index udržitelnosti dopadu módy, který se zaměřuje na transparentní komunikaci informací o udržitelnosti s maloobchodníky i zákazníky,“ říká Karel Kotoun, odborník na téma udržitelnosti ze společnosti Accenture.
Až 80 % evropských spotřebitelů chce vědět o dopadech výroby módního zboží, které kupují, říká studie Fashion Revolution. I v České republice lze sledovat trend změny. Lidé chtějí vědět, kdo jejich oblečení šije, jakého původu je použitý materiál, v jakých podmínkách se výrobky zhotovují a jaký je dopad výroby zejména na svět a klima. Také spotřebitelé v České republice jsou stále citlivější na původ a dopady výroby módy, kterou kupují a nosí.
Zjištění pravosti produktu a sledování každého kroku celého životního cyklu oděvních výrobků pomáhají také nové technologie. Příkladem je americká společnost EON, jejíž systém umožňuje inteligentní sledování produktu v celém jeho životním řetězci. Jedná se o integrovanou digitální identifikaci (RFID) ve formě nitě, která se během výroby vkládá přímo do oděvu. To dává každému produktu jedinečné ID a možnost prokázat jeho výrobu. Nabízí nejen účinný nástroj proti výrobě a prodeji padělků, ale také pro sledování celého řetězce produktu od výroby až po recyklaci.
Etická móda se zabývá etickou stránkou výroby oblečení. Jedná se především o důsledné dodržování lidských práv. Cíleně ji nakupují ti, kteří odmítají nosit oblečení, které šili dětští dělníci v nelidských podmínkách. Etická móda je také ekologická, stejně, jako móda udržitelná.
V čem spočívá tolik opěvovaná a s vysokým zájmem poptávaná udržitelná móda? Výrobci těchto produktů pečlivě dbají na co nejnižší negativní dopad výroby oblečení na životní prostředí. Zaměřují se především na ekologické pěstování bavlny, na hospodaření s vodou, spotřebu energií, využívání recyklovatelných materiálů a charakter i využití barviv. V tomto případě se hlídá také ekologičnost oděvních obalů a distribuce zboží.
Trendem je u použití surovin postupné vyřazování znečišťujících látek, jako jsou plastová mikrovlákna, a zajištění dostatečné kvality oděvů, tkanin a vláken, aby nedocházelo k jejich rychlému opotřebení. Případně aby mohly být znovu použité nebo recyklované. Jedním z důležitých aspektů udržitelnosti je i akcent na lokální produkci, aby oblečení v procesu od získání materiálu po finální výrobu necestovalo několikrát přes půl světa.
„Udržitelná móda předpokládá zavádění takových principů, aby oblečení vydrželo déle a bylo více využíváno – především tím, že bude kvalitnější a odolnější. Jde o trend, který rádi podporujeme, a proto vyrábíme z kvalitních, hlavně přírodních materiálů. Šijeme výhradně v České republice a velmi dbáme na kvalitu provedení i užitné vlastnosti námi vyrobeného oblečení,“ říká Ruslan Skopal, spolumajitel české značky spodního prádla Styx a dodává: „U našeho spodního prádla si zakládáme na vysoké kvalitě – od samotného materiálu, jeho potisku, přes gumu, až po pečlivý výběr nití. Výrobu zajišťují zkušené švadleny v několika dílnách v Čechách a na Moravě, každý vyrobený kus navíc projde dvojitou ruční kontrolou, která garantuje 100% kvalitu toho, co jde do prodeje.“
„Mezi zákazníky jsou stále populárnější naše produkty z recyklovaných surovin. Nabízíme kolekci eko kabelek a eko peněženek, které jsou vyrobeny z recyklovaného oxfordu, drti z plastových lahví. Máme také vlastní program Nulový odpad, kdy veškeré zbytky a nevyhovující produkty zpracováváme a plníme jimi sedací vaky. Odvážíme je do velké drtičky, kde se z nich vytvoří malé kousky o velikosti 1-5 cm. Drť je následně smíchána s polystyrenovými kuličkami a tím vznikne pohodlná náplň vaků na sezení,“ říká spoluzakladatel české módní značky Vuch, Martin Kůs.
Jedním z nejdůležitějších kroků při stavbě domu je...
Vzhledem k jejich vynikajícím tepelněizolačním vlastnostem stačí pro...
„Digitalizace je dle mého názoru pro společnosti zabývající...
Vzhledem k tomu, že neexistuje jednotná definice, většina...
Umělá inteligence umožňuje softwaru automaticky se učit na...
„Pomocí AI dokážou společnosti ne řešit, ale předvídat...
„I když celkový počet klesl, rostla intenzita jednotlivých...
Posledních několik měsíců roste podíl útoků přímo na...
Podle přehledu DDoS útoků zachycených službami FlowGuard společnosti...
Zástupci Jihočeské hospodářské komory včera diskutovali s indickým...
Cílem celé návštěvy indického velvyslance bylo posílení hospodářských...
Investice bez přidané hodnoty budou nově podporovány pouze...
Vláda také schválila úpravu podmínek pro získání investiční...
Prioritou Vladimíra Dlouhého bude v tomto krizovém období...
Eurochambres, Evropská asociace obchodních a průmyslových komor, je...