Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Jaký význam má vnitřní zákazník? Proč pořádat firemní akce? Které detaily mohou rozhodovat o tom, zda budou efektivní a naplní představy těch, kdo je pořádají? To jsou otázky pro Daniela Nedvěda, ředitele divize Asiana MICE.
V pandemii jsme zjistili, co jsme si možná ani neuvědomovali, protože to bylo samozřejmostí. Přímý kontakt se zákazníky a partnery je pro firmy životně důležitý. Poznamenalo toto zjištění nějak váš sektor?
Pandemie potvrdila, že kontakt je neocenitelný. A doba po pandemii zdůraznila, že nutný je i živý kontakt. Poté, co se značná část komunikace přesunula nuceně do online prostoru, tu byly pokusy přesunout do digitální podoby všechno. Ale firemní kuchyňku, jak já říkám, nic nenahradí. Byznys a obchod utvářejí sociální vazby. Ty spoluutvářejí i jakýkoliv tým. Pro úspěch potřebujete zapálenost. A zapalují jiskry myšlenek. To v online světě moc nefunguje.
Takže zájem o firemní akce je…
Určitě. Samozřejmě se liší konkrétní požadavky, úroveň a budgety.
Opravdu chceme, aby vaše akce byla úspěšná a splnila cíl. Proto potřebujeme pochopit vaši firmu, tým, záměr. Tuhle fázi přípravy se nevyplatí podceňovat. Teprve když vás poznáme, můžeme udělat analýzu a připravit akci na míru.
Má MICE svoje trendy?
Zážitek. I to je důvod, proč je hybrid model sice praktický, ale s omezenými možnostmi.
Které MICE formáty jsou nejčastější? A k jakým účelům firemní akce slouží?
Je těžké specifikovat to obecně, protože každá firma má jiné potřeby. Firemní akce dokážou působit na zaměstnance, partnery i zákazníky. Některé mají motivovat, jiné poděkovat, další edukovat… Některé jsou tradiční, některé unikátní. MICE, to je paleta služeb, od firemního incentivního zájezdu do exoticke destinace až po teambuilding na chalupě na horách nebo školení obchodníků u rybníka.
Daniel Nedvěd vede divizi společnosti Asiana, která se zabývá organizací konferencí, korporátních večírků, teambuildingů a dalších firemních akcí i incentivních zájezdů do celého světa.
Není efektivnější obchodní tým školit v kanceláři?
Je to určitě levnější. Ale pokud potřebujete svým obchodníkům představit nový produkt, který mají prodávat, a ještě je pro něj nadchnout, mohu vám zaručit, že kancelář je to nejméně vhodné místo. A existují i studie, které to potvrzují. Jestli dnes na trhu vidím něco, co by šlo zobecnit, pak je to skutečnost, že si firmy začínají velmi uvědomovat význam vnitřního zákazníka, tedy zaměstnance. On je totiž v jistém slova smyslu mnohem důležitější než zákazník vnější.
Ten ale generuje zisk…
Ano, jenže také platí, že můžete mít vynikající produkt a skvělé zákazníky, ale když nemáte schopné a motivované zaměstnance, může vám to být k ničemu. A pracovní trh v Česku vypadá tak, jak vypadá. Takže si firmy stále více uvědomují, že o zaměstnance je třeba pečovat. A firemní akce jsou jednou z cest, jak to lze dělat velmi efektivně.
Na jaké akce se specializujete vy?
Na ty, které fungují. A jinak máme záběr od školení pro pět osob až po velké mezinárodní akce s tisíci účastníky a je jedno, jestli vezeme skupinu odsud do světa, nebo naopak ze světa sem.
Liší se preference jednotlivých generací?
Nepochybně. Starší generace tradičně preferuje komfort a pohodlí, mladší generace spíše zážitek, zkušenost, sdílení. Ona nemá tak silný vztah k materiálním hodnotám, neváže se na ně. V tom je tajemství a síla nefinanční motivace. A ta je podstatou i cílem firemních akcí, ať už míří jakýmkoliv směrem.
Zmínil jste dlouholetou zkušenost, v čem všem je vlastně vaše přidaná hodnota?
V tom, že známe lokality a umíme navrhnout a realizovat akce, které splní váš cíl. Což se snadno řekne a skoro každý to bere jako samozřejmost, ale divil byste se, kolik firem šlápne z neznalosti vedle. A pak, my opravdu chceme, aby vaše akce byla úspěšná a splnila cíl. Proto potřebujeme pochopit vaši firmu, tým, záměr. Bez toho je to jen střelba naslepo. Tuhle fázi přípravy se nevyplatí podceňovat. Teprve když vás poznáme, můžeme udělat analýzu a připravit akci na míru.
Takže neřešíte pouze organizační a technické parametry akce a její zajištění, ale už její filozofii…
Za třicet let už opravdu víme, co funguje a co ne. A když už někdo investuje do takové akce, očekává výsledek. To je to, co je naší přidanou hodnotou. Ale i technikálie jsou důležité, nevěřil byste, jak dokáže znehodnotit i docela dobrou akci to, že skupina vašich nejlepších klientů čeká kdesi ve světě na letišti na přestup několik hodin. Nebo jiný detail, pokud váš cílový let odlétá v Paříži z Orly, asi bychom vaši čtyřicetičlennou skupinu do Paříže neposlali letadlem, které přistává na letišti Charlese de Gaulla. To není dobrá volba ani pro pár. A věřte, že zajistit let pro čtyřicet lidí je opravdu něco jiného než pro dva. Jinými slovy, my jsme tu především od toho, abychom pro vás navrhli správný formát akce a tu pak úspěšně realizovali.