Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Je tomu 100 let, co se začal psát příběh Českých aerolinií, který je v mnoha ohledech propojený s historií samotného pražského letiště. Letiště Praha se proto k oslavám s radostí připojuje. České aerolinie byly založeny 6. října 1923. Od roku 1937 následně přestěhovaly svou základnu na tehdejší ruzyňské letiště.
„Historie Českých aerolinií a Letiště Praha si prošla dlouhou společnou cestou, která se vepsala do českých dějin aviatiky. Je nám proto potěšením připojit se k oslavám Českých aerolinií, které na Letišti Václava Havla Praha operují a věříme, že se bude naše spolupráce v blízké budoucnosti opět rozvíjet,“ říká Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha.
Významné historické milníky Českých aerolinií si mohou návštěvníci Letiště Václava Havla Praha prohlédnout u příležitosti výstavy 100 let z historie české aviatiky, kterou přichystalo Letiště Praha spolu s ČSA. Ta se bude nacházet od 6. října ve spojovací hale mezi Terminály 1 a 2 a bude zde až do konce roku. Byla také vytvořena speciální internetová stránka letisteslavi.cz, kde se veřejnost dozví vše zajímavé o právě probíhajícím výročí ČSA. Nedílnou součástí microsite je i soutěž o 4 letenky ČSA do Paříže a Madridu. Letiště Praha bude do budoucna tyto webové stránky využívat i pro další mimořádné milníky ostatních dopravců.
Speciální sekci, kde jsou uvedena fakta, klíčové události, ale také příběhy a fotografie z dlouhé historie ČSA zřídily na svých webových stránkách i České aerolinie. Ty pro své cestující na letech ČSA v pátek 6. října 2023 připravily jako poděkování i malý dárek. Členové věrnostního programu OK Plus dále obdrží za lety s ČSA v den 100. výročí jubilejní mílový bonus ve výši 1923 mil.
„Sto let v historii ČSA se neslo ve znamení řady klíčových milníků, triumfů, ale také výzev. V neposlední řadě jsou to i vzpomínky a zážitky pro miliony cestujících. Jsem rád, že s ohledem na velmi složité nedávné období, kterým si společnost musela projít, dnes mohou České aerolinie slavit 100. výročí od svého vzniku, ostatně jako pátá nejstarší a dosud existující letecká společnost na světě,“ říká Petr Kudela, předseda představenstva ČSA.
K výročí vznikly také dva limitované pamětní dárky, a to pamětní medaile a knižní publikace 100 let(adel) ČSA. Oba pamětní dárky bude možné zakoupit ve volném prodeji od konce října v obchodě se suvenýry na Letišti Václava Havla Praha, který se nachází na Terminálu 2.
Rychlejší odbavení, lepší nabídka služeb, parkování na míru nebo nová přímá spojení. Letiště Praha konečně po pandemické krizi může představit plány svého rozvoje na další roky. Cestující se díky tomu mohou těšit na výraznější komfort pří cestování už i při cestě na letiště. Nové plány podporuje přes 90 procent obyvatel České republiky. Rozvoj letiště do roku 2030 přinese 200 přímých spojení, 37 dálkových linek a 10 000 parkovacích míst. V neposlední řadě bude letiště uhlíkově neutrální.
Předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos k plánům uvádí, že rozvoj bude letiště realizovat na zásadách udržitelnosti, inovativnosti a komplexnosti. „Jsme rádi, že Ministerstvo financí schválilo aktualizaci naší dlouhodobé koncepce a strategie rozvoje, jejíž součástí je jako jeden z hlavních pilířů záměr rozvoje kapacit letiště. Náklady na realizaci první fáze odhadujeme ve výši 32 miliard korun a rád bych v tomto kontextu zdůraznil, že na žádný rozvojový projekt nepůjdou finance od daňových poplatníků. Všechny vize a plány budeme realizovat z našich financí.“
Podle ministra financí Zbyňka Stanjury hraje Letiště Praha zásadní roli nejen v rozvoji cestovního ruchu, ale celé ekonomiky. „Proto plně podporujeme rozvoj Letiště Václava Havla Praha. Díky němu totiž přispěje k přílivu investic, bohatší ekonomice a rozvoji mezinárodního obchodu. Jsem rád, že po krizovém řízení může vedení společnosti přistoupit ke koncepci na další roky. Management letiště revidoval rozvojové plány a navrženou strategii ministerstvo financí schválilo.“
Ministr dopravy Martin Kupka dodává, že rozšiřování kapacity terminálů, nová letecká spojení a navýšení počtu cestujících se neobejde bez kvalitního spojení s centrem Prahy. „Vlaky z Prahy na letiště by měly začít jezdit v roce 2030, což je v souladu s plány na další rozvoj Letiště Václava Havla Praha. Chceme také, aby nová trať z Masarykova nádraží na letiště byla napojena i na pražské hlavní nádraží. Cílem je lepší propojení dálkových vlaků s budoucím provozem na letiště. Ministerstvo dopravy je tak svým dílem připraveno přispět k rozvoji a zvýšení konkurenceschopnosti Letiště Václava Havla Praha.“
Potřebu rozvoje Letiště Praha navíc podporuje přes 90 procent dotázaných Čechů. V průzkumu agentury Median pro Letiště Praha z letošního srpna za nejdůležitější považují budování dopravní infrastruktury na letiště, ale také jeho modernizaci a digitalizaci, rozšiřování leteckých spojení do nových destinací, udržitelný rozvoj a rozvoj provozních kapacit. Potvrzuje to i obchodní a marketingový ředitel agentury Median Josef Fišer. „Rozvoj letecké dopravy obecně podporuje 89 procent dotázaných, což je o sedm procentních bodů více než v roce 2019.” Průzkumu se zúčastnilo 2042 respondentů ve věkovém složení 18–65 let.
V rámci rozvoje a rozšíření terminálů dojde k navýšení kapacity na 21,2 milionů cestujících a zdvojnásobení špičkové hodinové kapacity. Výkonný ředitel provozu letiště Martin Kučera mluví také o Centrální bezpečnostní kontrole na Terminálu 1. „Zlepšíme tím komfort pro cestující, umožníme efektivnější využití kapacit a přesun části Schengenského provozu do Terminálu 1. Rozšíření kapacity Terminálu 2 pak zajistí multifunkční provoz a flexibilitu v obou režimech Schengen a non Schengen. Jednotliví dopravci navíc budou mít přidělený k odbavení vždy jen jeden konkrétní terminál a zlepší se tím i orientace pro cestující.“
V rámci rozvojových plánů Letiště Praha myslí také na udržitelnost a snižuje kontinuálně emise CO2 v souladu s podmínkami programu Airport Carbon Accreditation. Letiště bude do roku 2030 uhlíkově neutrální a druhově pestré. Zároveň budeme snižovat hlukovou zátěž. Do roku 2025 bude pět set bytů/domů vybaveno ventilacemi, průběžně budeme aktualizovat protihluková opatření s důrazem na noční provoz.