Středa 29. května 2024
ikona hodiny13. 11. 2023 16:27

Mladá generace vyžaduje mobilní aplikace

Obchod a služby: Nastupují superplatformy

Mobilní aplikace mnoha lidem usnadňují a zpříjemňují každodenní činnosti. Ať už se jedná o komunikaci, zábavu, nakupování, cestování nebo vzdělávání. Chytré telefony dnes používá již více než 80 % populace a za poslední 4 roky toto číslo vzrostlo o 20 %. Zástupci generace Z již tuto formu přímo vyžadují a služby, které nefungují přes aplikace nechtějí využívat. Příkladem je stále populárnější služba sdílených aut. Tu využívají nejvíce lidé mezi 18- 28 lety, pro které jsou smartphone a aplikace automatická záležitost. Bez aplikace by tuto službu ani nevyužili.

Petr Jarkovský autor

Foto: Anytime Generace Z vyžaduje služby přes platformy Foto: Anytime

Online nakupování, ať už z mobilu nebo počítače dlouhodobě roste a zaznamenalo další velký skok během posledních let. A generace Z dává přednost nákupům přes mobilní telefon, stále více využívají také aplikace. Často nejdou na web e-shopu, ale nakupují přímo přes staženou aplikaci ve svém mobilu. To je stále častějším jevem například u nákupu módy. Rostou také nákupy přes Instagram či TikTok.

Banka v mobilu je již dnes běžným jevem, stále populárnější je aktuálně placení pomocí mobilní peněženky. „Lidé už si zvykli, že s sebou nemusí nosit plastovou kartu a zaplatí jednoduše mobilním telefonem či hodinkami. Mladá generace již tyto aplikace od svých poskytovatelů přímo vyžaduje,“ říká Ruslan Skopal, CEO a spolumajitel sítě prodejen a e-shopu Trenýrkárna.cz.

Doprava

Waze, který zobrazuje aktuální dopravní podmínky hlášené samotnými uživateli, kteří jsou v danou chvíli na silnicích, je už všeobecně známý a využívaný. Dlouhodobě roste také obliba sdílených automobilů, kdy si z přehledné aplikace v telefonu můžete vyhledat nejbližší sdílený vůz, rezervovat si ho, pomocí navigace k němu dojít, aplikací pak otevřít dveře, dojet, kam potřebujete a jednoduše zavřít a odejít. V mobilní aplikaci také ukončíte pronájem, vyfotíte auto, že je v pořádku a aplikace zařídí vše ostatní včetně převedení platby, která s minutovými pronájmy může být jenom několik desítek korun.

„Sdílené automobily lidé používají stejně jako obyčejné auto k cestám do zaměstnání, na výlety, na nákup, za sportem nebo za kulturou. Je to rychlé, jednoduché a elegantní. A vzhledem k tomu, že tuto službu nejvíce využívají mladí mezi 18-28 lety, pro které jsou smartphone a aplikace automatická záležitost. Bez aplikace by tuto službu ani nevyužili,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime.

Cestování

Dalším fenoménem mladých je cestování. I díky lepší znalosti jazyků často neřeší, zda stráví víkend v ČR nebo ve Velké Británii, Nizozemí či Itálii. Spontánně se rozhodnou, přes aplikace naleznou a koupí letenku a ubytování a vyrazí. Mnoho zástupců generace Z si bez využití služeb Booking, AirBnb či mnoha aplikací na nákup letenek nedokáží cestování představit. A možná by museli dlouho přemýšlet, jak bez nich fungovat. Například když mění plán a potřebují si na poslední chvíli najít ubytování.

„Při cestování se stále více využívá i Whatspp. Spousta ubytovatelů aplikaci používá pří komunikaci se svými zákazníky. Pokud navíc míříte do země, kde jsou hovory drahé, je Whatsapp ideálním řešením. Velmi užitečnými jsou také překladače nebo například aplikace na přepočet měny. Pokud má někdo problém s počty cestuje do země se složitou měnou, může jej zachránit například aplikace XE Currency,“ říká Michal Černý z Audiopro.

Budoucností jsou superplatformy

V blízké budoucnosti se můžete těšit v této oblasti na superplatformy, nebo také superaplikace. „Jedná se o do jednoho velkého ekosystému sdružené aplikace služeb. Člověk tak nebude muset hledat a prověřovat nové služby.  V této superaplikaci budou na jednom místě přehledně služby nejrůznějšího druhu. Od bankingu, přes pojištění, nákup letenek, ubytování, nabídka produktů nejrůznějšího druhu až po zábavu. Toto vše bude na jednom místě na jedné platformě,“ říká ředitel marketingové agentury Brand Boost, Lukáš Haubelt.

Články autora Petr Jarkovský

Nejnovější články

Cestovní ruch
Ekonomický význam cestovního ruchu v regionech vzrostl

V roce 2022 činil celkový objem výdajů za...

Přes pomoc různých subvenčních programů v oblasti zaměstnanosti...

Cestovní ruch
Míra rizika úpadku cestovní kanceláře činí 0,1 %

Míra rizika úpadku CK v ČR je velmi...

Na českém trhu nyní operuje celkem 596 cestovních...

Pohled z praxe
I u zelených kancelářských budov je prostor pro úsporu nákladů

To je samo o sobě potvrzením environmentálně šetrného...

Každopádně do budoucna CBRE plánuje neusnout na vavřínech....

Nejnovější Trendy

Aktuality
Hitem pracovního trhu jsou hotdesky a home office

Generace Z přichází do českých firem a společně...

Kromě práce zajímá generaci Z také prostředí, ve...

Pohled z praxe
Skvělý nápad! Keramorchestr hravě rozezní cihly i střešní tašky

Aby výsledek byl neotřelý, volba padla na stavební...

Ač to zní neuvěřitelně, střešní tašku typu Tondach...

Praxe prověřila keramofon z půlených bobrovek jako životaschopný nástroj,...

Basa tvrdí muziku – toto rčení je založeno...

Ačkoliv to vypadá, že v oblasti keramických střešních krytin...

Ke skladbě moderní střechy patří neodmyslitelně podstřešní fólie,...

Ke společnosti Wienerberger neodmyslitelně patří cihly, k hudební skupině...

Keramorchestr se rozrostl od svého vzniku do velkých...

Trendy
Diverzita, inkluze a energetická efektivita jako hnací síla změn

Podle nových pravidel musí některé společnosti od letošního...

Nový průzkum asociace ABSL ukázal, že diverzita a...

Vedle vynikajících výsledků v S části ESG vykazuje...

V pražském centru inovačních a podnikových služeb SAP...

Ve snaze omezit ekologický dopad a posílit udržitelnost,...

„Inovací, které přispívají k potlačení klimatických změn, vzniká...