Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Digitální nástroje se přizpůsobí vašim pracovním postupům a ne obráceně. Současně je významně zpřehlední a zefektivní.
Ekonomické cykly s sebou v různých intervalech přinášejí období růstu a poklesu, která se promítají do všech sektorů hospodářství, stavebnictví nevyjímaje. Český trh v současnosti prochází obdobím plným výzev. Stavební produkce zaznamenala v červnu výrazný meziroční pokles o 10,2 % , přičemž tento negativní trend byl patrný i v předchozích jarních měsících letošního roku. Celkově za rok 2023 stavební produkce meziročně klesla o 2,4 %. Zvláště citelný byl propad v segmentu inženýrského stavitelství, kde pokles dosáhl 4,2 %, což značně přispělo k celkovému nepříznivému vývoji v odvětví. Na každé takové zpomalení trhu lze přitom nahlížet dvojí optikou: jako na zjevnou hrozbu, anebo naopak příležitost ke zlepšení. Pro malé i velké stavební, investorské, projekční a architektonické firmy je dlouhodobou výzvou zvýšení produktivity práce. Jak mohou udělat první krok?
Pro mnohé společnosti je ochlazení trhu ideálním časem pro zamyšlení se nad stávajícími procesy a hledání způsobů, jak je vylepšit. Lze ho vnímat jako jedinečnou šanci k inovacím a restrukturalizaci, díky nimž firmy mohou výrazně posílit svou konkurenční výhodu a připravit se na nadcházející oživení poptávky. Jedním z nejúčinnějších pomocníků v tomto směru jsou tzv. PropTech platformy (z anglických slov property & technology) pro digitální dokumentaci, komunikaci a reporting ve stavebnictví. Představují soubor moderních nástrojů, které zjednodušují a zrychlují těžkopádná a často nepraktická řešení. Tím přímo zvyšují transparentnost a efektivitu, což je v době krize naprosto zásadní.
Adam Heres Vostárek je absolventem Fakulty stavební ČVUT v Praze s více než 13letými zkušenostmi v sektoru stavebnictví. V technologické společnosti PlanRadar, která je nadnárodním poskytovatelem softwaru pro digitální dokumentaci a komunikaci ve stavebním průmyslu, působí jako regionální manažer pro Českou republiku a Slovensko.
Digitální platformy již nejsou v tuzemsku žádnou novinkou a postupně získávají na oblibě, jelikož si čeští experti stále více uvědomují jejich přínosy. Stejně tak statisíce stavebních profesionálů po celém světě pozitivně hodnotí jejich dopad na každodenní práci. Výsledky mezinárodního průzkumu společnosti PlanRadar, která působí na více než 75 trzích a vyvinula vlastní platformu pro digitalizaci procesů během výstavby a správy nemovitostí, ukazuje konkrétní benefity v praxi v podobě úspory času, materiálu i peněz.
Digitalizace se v oboru stavebnictví osvědčuje v následujících pěti klíčových oblastech:
Inovace zaváděné v době propadu trhu mohou společnostem nejen pomoci toto nelehké období překonat, ale také vést k dlouhodobým přínosům. Nejedná se přitom o nic složitého – konkrétně platforma od PlanRadaru je navržena tak, aby se dala co nejpraktičtěji využívat a propojovat s dalšími více než dvěma stovkami existujících softwarů jako je například Outlook, Dropbox, Jira, SAP a Microsoft Dynamics, na které jsou již profesionálové ve stavebnictví zvyklí. Obavy, které i přes zřejmé benefity brání digitalizaci v dalším rozvoji, jsou tedy často neopodstatněné. Není třeba se jí obávat. Naopak – je třeba ji vnímat jako efektivního pomocníka, který firmy připraví na budoucí růst.