Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Zahraniční podnikatelé loni koupili 2 556 českých firem, což je o čtvrtinu méně, než v roce 2019 a nejméně za posledních sedm let. České firmy nejčastěji kupovali Ukrajinci (692), Slováci (497) a s výraznějším odstupem Maďaři (148), Rusové (125), Rumuni (122) a Poláci (119). Informace dnes zveřejnila společnost Bisnode A Dun & Bradstreet Company.
Obchod s firmami loni podle expertů zamrzl stejně jako tuzemská ekonomika. Ztížené podmínky pro podnikání, omezené cestování, zvýšená rizika nebo nejisté vyhlídky, to jsou hlavní důvody, proč zahraniční investoři v uplynulém roce koupili podstatně méně českých firem než v posledních sedmi letech.
České firmy kupují hlavně podnikatelé ze zemí, se kterými nás pojí geografické, historické a ekonomické vazby. V TOP 10 jsou všechny země V4 a z postkomunistického bloku Rusko, Rumunsko a Bulharsko. Pokračuje však trend ukrajinských nákupů – 27 % českých firem, které v uplynulém roce přešly do rukou zahraničních vlastníků, koupili Ukrajinci. Přitom mezi lety 2014 a 2017 nejvíc českých firem prodaných do zahraničí mířilo na Slovensko. Od roku 2018 ale již nejvíc firem kupovali Ukrajinci, a Slováky tak odsunuli na pomyslnou druhou příčku a v posledních dvou letech si tak ukrajinští podnikatelé před Slováky vytvořili znatelný náskok.